کد خبر: ۲۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
دور جدید فعالیت اکتشافی ایران در یک بلوک هیدروکربوری در دریای خزر با جابه جایی سکوی نیمه شناور حفاری امیر کبیر به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی نفت امروز اعلام کرد: دور جدید فعالیت اکتشافی ایران در یک بلوک هیدروکربوری در دریای خزر با جا به جایی سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر به زودی  آغاز می‌شود.

در شرایط فعلی آخرین مراحل تعمیرات اساسی و دوره‌ای سکوی نیمه شناور امیرکبیر و سه فروند شناور یدک کش و پشتیبانی این سکوی بزرگ حفاری در حال انجام است و پیش بینی می‌شود تا به زودی عملیات جابه جایی سکوی امیرکبیر در دریای خزر انجام شود.

هم اکنون سکوی نیمه شناور امیر کبیر هیچگونه مشکل و محدودیتی به منظور از سرگیری فعالیت های اکتشاف نفت و گاز در حوزه هیدروکربوری دریای خزر وجود ندارد.

علاوه بر این، مطابق با برنامه شرکت نفت خزر قرار است پس از انجام جابه جایی سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر در آب‌های عمیق دریای خزر، این سکوی عظیم نفتی در بلوک هشت اکتشافی مشغول به فعالیت شود.

علی اصولی، مدیر عامل شرکت نفت خزر هم اخیرا با تاکید بر این که در شرایط فعلی هیچگونه مشکلی برای از سرگیری فعالیت‌های اکتشافی ایران در دریای خزر توسط سکوی امیرکبیر وجود ندارد، تاکید کرده است: با انجام حفاری چاه های جدید اکتشافی احتمال کشف ذخایر هیدروکربوری جدید در حوزه دریای خزر دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش مهر، اردیبهشت ۱۳۹۱ صنعت نفت ایران برای اولین بار موفق به کشف نفت در دریای خزر شد. میدان سردار جنگل حاوی ۲ میلیارد بشکه نفت خام درجا است که حداقل ۵۰۰ میلیون بشکه از آن قابل استحصال است.

براساس اعلام مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک ۶ اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که در این بلوک اکتشافی حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

در این بین با گذشت بیش از ۴ سال از کشف اولین میدان نفت و گازی ایران در آب‌های عمیق دریای خزر، به زودی دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در این حوزه هیدروکربوری آغاز می شود.

بر این اساس تیر ماه سال جاری در نشست ویژه‌ای با حضور رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت، مسئولان برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت و مدیران شرکت نفت خزر، دستور آغاز فعالیت‌های حفاری در یک بلوک جدید اکتشافی در دریای خزر صادر شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار