کد خبر: ۲۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
رییس مرکز آمار با گلایه از این‌که زمانی که آمارهای رسمی از سوی این مرکز منتشر می‌شود مراکز آمارگیری دیگری نیز آمارها را انتشار می‌دهند که ممکن است با آمار مرکز آمار متفاوت باشد، گفت: در صورت وجود این تفاوت نباید مرکز آمار را مورد سوال قرار دهیم، بلکه باید آن مرکز آماری دیگر را مورد پرسش قرار دهیم که استاندارد‌ها و نرم آماری درستی ندارد.
 عادل آذر در مراسم بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با انتقاد از انتشار آمارهای رسمی از سوی سایر مراکز، عدم همکاری دستگاه‌های دولتی با مرکز آمار و با تاکید بر مرجعیت مرکز آمار در انتشار آمارهای رسمی اظهار کرد: شعار ما این است که نظام آماری باید نیمه‌متمرکز باشد و ما نیز انحصار نمی‌خواهیم، اما مرکز آمار باید به عنوان آزمایشگاه آماری شناخته شود و ارائه‌ی هر آماری از سوی دیگر مراکز لازم است پیش از نشر مهر تایید مرکز آمار را داشته باشد.
 
وی با اشاره به این‌که امروز معتقدم مرکز آمار نسبت به استاندارد‌های شاخص آمارهای رسمی پیش‌رو است، درباره‌ی سه شاخص نرخ تورم، رشد و بیکاری خاطر نشان کرد: طبق استاندارد‌های بین‌المللی نرخ تورم هرماه باید سه روز پس از آن ماه منتشر شود، اما ما نرخ تورم مهرماه را روز اول آبان‌ماه منتشر کردیم.
 
در حالی که مدت‌هاست مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آمار رسمی در مورد نرخ رشد سکوت کرده است رییس مرکز آمار درباره‌ی استاندارد‌های بین‌المللی نرخ رشد و وضعیت ایران گفت: طبق استاندارد‌های بین‌المللی نرخ رشد هر فصل را باید فصل بعد ارائه داد و این در حالی است که ما نرخ رشد بهار را در اواخر مرداد‌ماه منتشر کردیم.
 
آذر همچنین درباره‌ی نرخ بیکاری اظهار کرد: طبق استاندارد نرخ بیکاری هر فرد 45 روز پس از پایان فصل منتشر می‌شود، اما بدون هیچ اغراقی ما نهم ماه بعد از فصل آن را منتشر می‌کنیم.
 
وی با اشاره به سرعت و دقت بالای ارائه‌ی آمار در مرکز آمار گفت: در زمینه جدول داده ستانده نیز در حالی که نرم‌های بین‌المللی زمان مورد نیاز برای تولید آن را بین یک سال و نیم تا دو سال می‌دانند ما در سال 1392 اجرای جدول داده‌ستانده را آغاز کردیم و شش ماه بعد دکتر نوبخت آن را از ما خواست.
 
رییس مرکز آمار ادامه داد: زیرساخت‌های IT مرکز آمار یکی از قوی‌ترین نظام‌های پردازش را دارد، بنابراین ما در سال 1393 سرشماری کشاورزی را کاملا الکترونیکی انجام دادیم و امسال نیز در مورد سرشماری نفوذ و مسکن 25 هزار مامور آمارگیر آن را الکترونیکی انجام دادند.
 
آذر با انتقاد از این‌که گفته می‌شود مرکز آمار باید فرهنگ و سواد آماری کشور را ارتقاء دهد، گفت: وظیفه ما آمارگیری است و این وظیفه دولتمردان و حکومت است.
 
وی مرکز آمار کشورها را در سطح بین‌المللی، ویترین و آبروی آن کشور دانست و افزود: چون مرکز آمار برج مراقبت کشور است و این حکومت و در پیشانی آن دولت است که باید فرهنگ و سواد آماری را ارتقاء دهد، چرا که این امر منجر به اعتماد به جمهوری اسلامی ایران و داده‌های آن می‌شود.
 
رییس مرکز آمار در ادامه با گلایه از وضعیت انتشار آمار در کشور گفت: نباید وقتی مرکز آمار آماری را انتشار می‌دهد و یک دستگاه موازی دیگر نیز اقدام به نشر آمار متفاوت می‌کند، مرکز آمار در مورد این تفاوت مورد پرسش قرار گیرد، بلکه لازم است از آن دستگاه دیگر سوال شود چرا که آن دستگاه استاندارد‌ها و نرم‌های آماری را ندارد.
 
عادل همچنین در ادامه بحث مرجعیت مرکز آمار را از دیگر چالش‌های این مرکز در انتشار آمار رسمی دانست و با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های دولتی در تهیه آمارها عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی برای دادن اطلاعات به ماموران آماری گروکشی می‌کنند و در مقابل اطلاعات از ما اطلاعات آماری می‌خواهند، در حالی که گرفتن آمار و اطلاعات از مردم و خانوارها برای ما راحت‌تر از دستگاه‌های دولتی است.
 
وی تصریح کرد: سپس دولت از ما آماری را می‌خواهد که دستگاه‌ها همکاری برای دادن اطلاعات آن نکرده‌اند باید دقت کرد که اگر آمار کشور درست باشد اقتصاد آن اصلاح می‌شود.
 
رییس مرکز آمار با تاکید بر حاکمیتی بودن بحث آمارگیری گفت: بهترین سرمایه‌گذاری در بحث حاکمیت، سرمایه‌گذاری در همین نظام آمارگیری است که حاصل آن نظم اقتصادی، توسعه سیستم مالیاتی، ارتقاء درآمدها و استاندارد‌های زندگی خواهد بود.
 
عادل با اشاره به لایحه‌ای که از سوی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس رفته است، ادامه داد: یکی از مواد این لایحه که با حمایت رییس جمهور در آن گنجانده شد، این است که براساس آن مرجع رسمی انتشار آمار مرکز ملی آمار خواهد بود اما این حمایت عملی دولت را می‌خواهد تا ماده اجرایی شود.
 
وی همچنین درباره‌ی فعالیت مراکز موازی در انتشار آمار تصریح کرد که اعتقاد وی به عنوان رییس مرکز ملی آمار این است که نظام آماری نباید انحصاری باشد و لازم است نیمه‌متمرکز شود.
 
اما رییس مرکز آمار درباره انتشار آمارها از سوی دیگر مراکز آماری تصریح می‌کند که هر آمار دیگری از سوی سایر مراکز باید مورد تایید مرکز ملی آمار قرار گیرد.
 
عادل دراین باره می‌گوید: مرکز ملی آمار به عنوان آزمایشگاه مرکزی در مورد آمارهای رسمی باید پیش از انتشار هرگونه آماری که از سوی دیگر مراکز تهیه شده است آن را تایید کند.

 ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: