کد خبر: ۲۱۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
در میز اقتصاد:
احتمال متصل شدن سیستم بانکی ایران از طریق سیستم بانکی روسیه به کشورهای دیگر قوی تر شد.

 

اتصال سیستم بانکی ایران از طریق سیستم بانکی روسیه به سایر کشورها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد قزل باش، مدیر توسعه ابزارها و نهادهای بازار متشکل ارزی در برنامه میز اقتصاد امروز شبکه خبر گفت: احتمال متصل شدن سیستم بانکی ایران از طریق سیستم بانکی روسیه به کشورهای دیگر قوی تر شده است و انتظار می روند تا چند ماه آینده این مورد نهایید شود.

آنچه در قسمت زیر مطالعه خواهید کرد قسمت هایی از برنامه میز اقتصاد است که این مورد را پوشش می دهد.

 

 

مجری: تا کنون مبادلات و معاملات روبل- ریال چقدر انجام شده؟ چه میزان به مبادله مشترک کمک می کند؟
قزلباش: بهتر است که کمی به سابقه تجارت ایران و روسیه اشاره کنیم. تبادلاتی که بین ما و این کشور قدرتمند وجود دارد، تقریباً در پنج سال گذشته صادرات ما به کشور روسیه با میانگین نرخ رشد 12 درصد افزایش پیدا کرده و از طرفی صادرات روسیه به ایران یا واردات ایران از روسیه با نرخ رشد؛ شش و سه دهم درصد افزایش پیدا کرده است. اگر چه در حال حاضر ما نسبت به کشور روسیه کسری تراز تجاری داریم ولی با افزایش صادرات به این کشور در بازه زمانی بلندمدت می توانیم آن بحث تراز تجاری و تعدیل آن را داشته باشیم.
مجری: چقدر این اتفاق (معاملات روبل- ریال) می تواند به هدفی که شما ترسیم می کنید کمک کند؟
قزلباش: نیازهای بازرگانی و نیازهای خدماتی که بین ایران و روسیه وجود دارد پیش از این که ما نماد روبل- ریال را در بازار متشکل ارزی ایجاد کنیم و تبادل مستقیم ارزهای دو کشور انجام بگیرد، با ارزهای واسط مثل دلار- یورو انجام می شود، این منجر به این می شد که هزینه های واسطه افزایش پیدا کند که در نهایت خود را در افزایش بهای تمام شده برای مصرف کننده نهایی نشان می داد. در فاز اول به سمت نماد روبل- ریال در بازار متشکل ارزی حرکت کردیم. اولین معامله با حجم دو میلیون روبل و در ازای هر روبل 539 تومان انجام گرفت، حدود یک میلیارد تومان ارزش معامله اولیه ای بود که صورت گرفت. این حجم از اعتبار برای مصارف خدماتی که داریم برای مثال برای دانشجوها، بیماران و شرکت های ایرانی که در روسیه در حال فعالیت هستند. برای پرداخت های بیمه ای، حمل و نقل فکر می کنم رقم قابل توجهی بوده است. این می تواند زمینه این را ایجاد کند که ما بتوانیم در مصارف خدماتی یک پیوند اقتصادی دوباره ای را با کشور روسیه ایجاد کنیم. در حال حاضر آمارها نشان می دهد که بیش از پنج هزار دانشجوی ایرانی در روسیه و کشورهای حوزه CIS حضور دارند.
مجری: این فقط مختص روسیه که نیست؟
قزلباش: در فاز اول این با روسیه شروع شده، به تدریج قصد داریم که نماد کشورهای دیگر را در بازار متشکل ارزی مثل کشور ترکیه و امارات در بازار متشکل ارزی ایجاد کنیم.
مجری: منظور شما کشور هند است؟
قزلباش: بله روپیه و درهم در بازار متشکل ارزی روپیه هند را هم خواهیم داشت به تدریج این زمینه ای ایجاد می کند که بتوانیم تبادل مستقیم ارزهای کشورها را باهمدیگر داشته باشیم.
مجری: این ارزها چقدر طول می کشد(لیر، روپیه و درهم)؟
قزلباش: مسأله ای که وجود دارد این است که در هفته گذشته که رئیس کل بانک مرکزی به کشور روسیه سفری را داشتند این زمینه فراهم شده که ما بتوانیم از طریق روسیه حتی از طریق سیستم بانکی روسیه به سیستم بانکی کشورهای دیگر متصل شویم ولی زیرساخت های کافی در بازار متشکل ارزی وجود دارد، تمایل هم در کشورهای همسایه چه روسیه و چه سایر کشورها وجود دارد، در کوتاه ترین زمان ظرف ماه های آتی می شود این انتظار را داشت که نماد کشورهای همسایه در بازار متشکل ارزی مورد معامله قرار بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار