کد خبر: ۲۱۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت :با راه اندازی این سامانه می توانیم منافع تولیدکنندگان و منافع مصرف کنندگان و حتی منافع همه فعالان زنجیره را داشته باشیم و نظام کنترل و نظارت میدانی به حداقل ممکن خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی وآقای کمال ربانی زاده رئیس رصدخانه ومرکز فناوری وزارت جهاد کشاورزی و  آقای مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی و همچنین آقای کاووسی طراح سامانه با حضور در برنامه «میز اقتصاد» درباره ضرورت ایجاد سامانه تأمین و توزیع کالاهای اساسی (ستکاوا) گفتگو کردند.

مجری: در خبر‌ها داشتیم که امروز در وزارت جهاد کشاورزی از سامانه تامین و توزیع کالا‌های اساسی به نام ستکاوا رونمایی شد. مسئولان وزارت جهاد می‌گویند هدف از راه اندازی این سامانه تکمیل زنجیره ارزش است به این معنا که تولیدکنندگان کالا‌های اساسی از طریق این سامانه محصولاتشان را در اختیار عرضه کنندگان قرار می‌دهند تا به این ترتیب با حذف واسطه‌ها و عرضه خارج از شبکه کالا با نرخ مصوب به دست مصرف کننده برسد.
جزئیات بیشتر در مورد این سامانه را امروز در میز اقتصاد بررسی می‌کنیم.
گزارش ببینیم.
مجری: آقای قربانی ضرورت ایجاد این سامانه چیست؟
آقای قربانی: مستحضرید یکی از چالش‌های کلیدی که در نظام تولید و توزیع محصولات کشاورزی یعنی از مزرعه تا سفره وجود دارد بحث این است که هم تولید کننده نگرانی دارد که قیمت واقعی محصولی را که تولید می‌کند دریافت نمی‌کند و هم مصرف کننده این گله را دارد که قیمت محصولی که خریداری می‌کند با قیمت بالا است. این سامانه در راستای آن پروژه بزرگ وزارت جهاد کشاورزی یعنی هوشمندسازی زنجیره تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.
با راه اندازی این سامانه عملا ما می‌توانیم اطلاعات فیزیکی کالا، نظام اطلاعات، جریان اطلاعات کالا وجریان مالی کالا و اینکه کالا توسط چه کسی تولید شده و دارد به کدام مسیر حرکت می‌کند، مقدار کالایی که در حال حرکت است چگونه است؟ قیمت کالا در طول مسیر چگونه تغییر می‌یابد و سهم هرکدام از عوامل بازاریابی از این کالایی که در جریان است به چه شکل است و عملا قیمت عرضه از مبدا تا مقصد که می‌شود سفره مردم و شرایطی را ایجاد می‌کند که مصرف کننده محصول را با قیمت پایین‌تر دریافت کندو تولید کننده هم محصولی که عرضه می‌کند را با قیمت بالاتر دریافت کند، اصطلاحا می‌گویند حاشیه بازاریابی کاهش می‌یابد یعنی دقیقا مشخص است که سهم هرکدام از فعالان در زنجیره تامین کالا به چه شکل است و عملا می‌توانیم با این هوشمندسازی و با این نظام توزیعی که ایجاد می‌کنیم منافع تولیدکنندگان و منافع مصرف کنندگان و حتی منافع همه فعالان زنجیره را داشته باشیم نظام کنترل و نظارت میدانی به حداقل ممکن خواهد رسید.
مجری: آقای ربانی زاده این کنترل چگونه انجام خواهد شد از مبدا تا مقصد یعنی از مزرعه تا مصرف کننده؟
آقای ربانی زاده: ما این کار را در یک زنجیره انجام می‌دهیم، ابتدای زنجیره یا تامین ما است یا تولید ما است، انتهای زنجیره ما هم مصرف کننده‌ها است.
مجری: این سامانه وسط این دو قرار دارد درست است؟
آقای ربانی زاده: این سامانه از محل تولید کالا را تحویل می‌گیرد تا انتها به مصرف کننده رصد و پایش می‌کند. سابقه این کار را از اردیبهشتم ماه امسال شروع کردیم در جا‌های مختلف نمونه‌ای از این کار‌ها انجام شد پایلوت این کار الان در زنجان، یزد، اصفهان پیاده شده است و امروز هم در استان تهران شروع شد.
مجری: ملموس توضیح دهید الان چطور تولیدکنندگان و عرضه کنندگان با این سامانه کار خواهند کرد؟
آقای ربانی زاده: هم منابع تامین و هم تولید کنندگان شناسه شان در این سامانه ثبت شده، بعنوان مثال یک مرغداری می‌آید اعلام می‌کند من اینقدر مرغ برای عرضه دارم، مرغش را در سامانه اظهار می‌کند و این‌ها عضو سامانه شده اند. میگوید من ده تن مرغ دارم و در سامانه ثبت می‌شود آقای ایکس ده تن مرغ عرضه کرد، خریداران در آن بازار مشاهده می‌کنند آن‌هایی که خریدار هستند در واقع اظهار عرضه کننده‌ها را خریداران ملاحظه می‌کنند. خریداران می‌توانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشند، می‌توانند فروشگاه‌های پروتئینی باشند، قصاب‌ها باشند یا هرجایی که کالای اساسی را تحویل می‌گیرد و به مردم عرضه می‌کند این‌ها بعنوان خریداران در سامانه هستند.

همه در سامانه ثبت شدند و امروز حدود ۱۷۶۴ فروشگاه در استان تهران در سامانه عضو شدند و شناسایی شدند. عرضه کننده‌ها هم ما، چون کار را با مرغ منجمد می‌خواهیم شروع کنیم مرغ منجمد را فعلا امور پشتیبانی دام وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌کند، خریداران هم درسامانه خریدشان را انجام می‌دهند.
مجری: گفتید بصورت پایلوت انجام شده در زنجان و یزد و اصفهان، نتیجه چه بوده است؟
آقای ربانی زاده: ما در این شهر‌ها هم بازدید میدانی کردیم هم با کسبه‌ها صحبت کردیم هم با عواملی که توزیع کننده هستند صحبت کردیم و خودمان هم یک کارگروه برای ارزیابی در رصدخانه شکل دادیم. این کارگروه تک تک این ارائه کنندگان سامانه را ارزیابی کردند و نتیجه رضایتمندی خوبی از طریق هم جهاد‌های آن سه استان و هم ناظرین ما اخذ کردیم رضایتمندی خیلی خوبی از این کار داشتند.
یکی از مزیت‌های این سامانه این است که تولیدکننده یا تامین کننده در کمترین زمان خودش به منابعی که هزینه کرده می‌رسد.
مجری: آماری دارید از اینکه چقدر از طریق این سامانه فرمودید فعلا مرغ منجمد است.
آقای ربانی زاده: فعلا مرغ منجمد در تهران است و در یزد و اصفهان و زنجان ما مرغ گرم را عرضه کردیم.
مجری: چقدر عرضه شد و چقدر استقبال شد؟
آقای ربانی زاده: روزانه عرضه می‌شود. آمارش را دقیقا ندارم. اگر بخواهیددوستان در رصد خانه می‌توانند آمار را ارائه کنند، ولی مصرف آن استان خرید می‌شود و مازاد به استان‌های معین ارسال می‌شود و بازه زمانی دارند مثلا می‌گویند از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ در خود آن شهر عرضه شود و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سطح استان و از آن ساعت به بعد اگر در سامانه مازاد داشتند به استان‌های معین عرضه می‌شود.
ما دنبال این هستیم این را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم، جزیره‌ای مثلا استان به استان می‌خواهیم یکپارچه کنیم، همزمان مثلا وزیر جهاد کشاورزی یا معاونت بازرگانی یا برنامه ریزی بتوانند آنلاین در سطح کشور ببینند چقدر مرغ یا کالا‌های اساسی عرضه شده است در همان رصدخانه.
مجری: الان بحث این است که قرار است چقدر از عرضه مثلا مجموع مرغ کشور یا کالا‌های اساسی قرار است کلا در این سامانه عرضه شود دیگر، چقدر از مجموع این عرضه‌ای که است در خصوص کالا‌های اساسی قرار است از طریق این سامانه انجام شود؟ چند درصد؟
آقای ربانی زاده: وظیفه دولت تنظیم گری در بازار است، آن حلقه آخر زنجیره و اول زنجیره برایش خیلی مهم است اگر دولت تشخیص دهد که الان مصرف کننده دارد آسیب می‌بیند تا تولید کننده آسیب می‌بیند می‌آید تنظیم گری می‌کند هرمقدار که نیاز داشته باشد در آن بازار عرضه می‌کند.
مجری: فقط دولت که عرضه نمی‌کند در آن سامانه مثلا تولیدکنندگان خودشان بخش خصوصی هستند دیگر.
آقای ربانی زاده: برای تنظیم گری دولت معمولا از ذخایرش عرضه می‌کند
مجری: تنظیم گری خودش بخشی از این کالای اساسی است، ولی بخش خصوصی الزامی دارد که حتما بیاید محصولاتش رااز طریق این سامانه عرضه کند؟
آقای ربانی زاده: جا دارد تشکر ویژه کنیم از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها وشرکت‌های فناور در این حوزه همراهی و همکاری خوبی با رصدخانه کشاورزی ایران داشتند و همه این آقایان اذعان داشتند که با این کار می‌توانیم واسطه‌های غیرضروری را حذف کنیم هم عرضه خارج از شبکه، معمولا در عرضه می‌دانید گاهی کالا چند دست می‌چرخد، ولی در این سامانه، چون براساس زنجیره است حلقه‌های زنجیره دیگر ضرورتی ندارد واسطه‌های زیادی بیایند.
مجری: این اتحادیه‌ها که صحبت می‌کنیم عرضه کنندگان کلا الزام دارند بیاینددر این سامانه وقتی سراسری شد و در کل کشور راه اندازی شد؟ یا اختیاری است؟
آقای ربانی زاده: اولا هیچ اجباری در دولت وجود ندارد، ولی خود عرضه کننده‌ها یا تولید کننده‌ها راغب هستند محصولاتشان را بصورت شفاف ارائه کنند و به سامانه بیاورند و یک الزاماتی این کار دارد، الان دامپزشکی وزارت جهاد مجوز هم حمل به این تولیدکنندگان در حوزه مرغ و پروتئینی می‌دهد هم مجوز تخلیه را، از این به بعد دامپزشکی کشور این مجوز‌ها را در سامانه ارائه می‌کند.
مجری: یعنی این باعث می‌شود یک جور‌هایی اجباری شود.
آقای قربانی: البته اجباری نیست، توضیحی بدهم، گام به گام قرار است جلو برویم درگام اول کالا‌های اساسی کالا‌هایی که دست دولت است یعنی وزارت جهاد کشاورزی، مرغ بعد گوشت منجمد بعدوارد کالا‌های اساسی دیگر خواهیم شد.
ساختار این سامانه به گونه‌ای است که هم برای تولید کننده هم برای فعالان بازار توجیه دارد که بیایند در این سامانه محصولات خودشان را عرضه کنند، چون با یک شبکه بزرگی از مصرف کنندگان ارتباط برقرار می‌کند مثل نظام توزیع اینترنتی که در شرایط کرونا شکل گرفته و همه منافعشان را در آن دیدند.
مجری: مصرف کنندگان که می‌فرمائید می‌شوند همان عرضه کنندگان کالا‌های اساسی می‌شوند یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریدشان را از این سامانه انجام می‌دهند، حالا این فروشنده این عرضه کننده دیگر باید با قیمت مصوب محصول را به فروش برساند دیگر درست است؟ آمدیم در عرصه فروش با قیمت مصوب به فروش نرسید محصول آن موقع قابل رصد است؟
آقای ربانی زاده: معمولا چنین اتفاقاتی می‌افتد بعضی وقت‌ها ما عرضه و تقاضا با همدیگر همخوانی ندارند یک دفعه می‌بینید عرضه آنقدر زیاد شد، در بازار کشش نیست ممکن است از نرخ مصوب هم قیمت‌ها پایین‌تر بیاید این را چند ماه گذشته هم تجربه کردیم در زمان آزادسازی ارز ترجیحی این اتفاق افتاد، نرخ مثلا مصوب مرغ ۵۹ و ۸۰۰ بود ما ۴۵ تا ۴۷ تومان هم در بازار مرغ عرضه می‌شد در این سامانه‌ها هم
مجری: من می‌گویم بالاخره این‌ها ممکن است اتفاق بیفتد شما فرمودید قیمت عرضه به مصرف کننده نهایی را می‌توانید پایش کنید از طریق این سامانه، پس اگر گران‌تر دهد از نرخ مصوب، شما رصد می‌کنید.
آقای ربانی زاده: بله اعلام میکنیم به بازرسی و تعزیرات که این فروشگاه پروتئینی بالاتر از نرخ مصوب جنسش را عرضه کرده است.
آقای قربانی: این رصد خانه نقش آن مرکز کنترل هوشمند را دارد دقیقا رصد می‌کند همه اطلاعات را رصد می‌کند هم اطلاعات مالی هم اطلاعات فیزیکی و هم کیفیت کالا حتی قیمت کالا همه این‌ها رصد می‌شود به محض اینکه در یکی از حلقه‌ها قیمت فراتر از آن قیمت‌های تعیین شده باشد آلارم می‌دهد مرکز به بازرس، بازرسین حضور پیدا می‌کنند برای تعزیرات. شبیه برج کنترل هوشمند سازمان هواپیمایی و فرودگاه‌ها است که شما دقیقا جریان را می‌بینید.
مجری: این کاملا وزارت جهاد کشاورزی الان پشت این سامانه است.
آقای ربانی زاده: سیاست گذاری، برنامه ریزی توسط وزارت وزارتخانه است منتها در پیاده سازی و اجرایش هم تشکل‌ها حضور دارند و هم شرکت‌هایی که در این زمینه کار کرده اند.
مجری: می‌گویم یک شرکت خصوصی نیست که سامانه را راه اندازی کرده باشد، خود وزارتخانه پشتش است.
آقای ربانی زاده: برنامه نویسی اش پیمانکاری بود با نظارت و کنترل وزارت جهاد کشاورزی.
مجری: در واقع اصل قضیه دست خود وزارت جهاد کشاورزی است.
آقای قربانی: فعلا یعنی ممکن است چند سال آینده واگذار کنیم به اتحادیه‌ها وتشکل‌ها ما الان چند سامانه دیگر هم داریم در وزارتخانه که با تشکل‌ها هماهنگ کردیم همه کار آماده است بیایید سامانه را به شما تحویل دهیم شما پیاده سازی کنید.
مجری: محصولات جدید بعد از مرغ منجمد، زمان بندی دارید که کی محصولات جدید به سامانه می‌آید؟
آقای ربانی زاده: بله انشاالله از هفته بعد دنبال این هستیم که مرغ گرم هم بیاوریم و سایر کالا‌هایی مانند برنج، روغن هر موقع ضرورت داشته باشد به ما اعلام کنند، الان بسترهایش فراهم است و می‌توانیم در سامانه هم عرضه شود و هم فروش رود قبلا هم چند مورد مثلا لاستیک و برنج از طریق همین سامانه توزیع شد.
مجری: کی سراسری می‌شود؟ تهران که شروع شده و چند شهر هم پایلوت بوده.
آقای ربانی زاده: کار مقداری سنگین و پیچیده است ۳۲ استان و شهرستان داریم ما الان استان به استان پیش می‌رویم و شبکه اصلی را هم الان طراحی کردیم، چند مرکز داده داشته باشیم، این مراکز داده چه جوری به صورت رینگی به هم متصل شوند که اگر احیانا یکی از مراکز دچار مشکل شد مراکز داده دیگر بتوانند پشتیبانی کنند.
مجری: اگر حدودی یک زمانی بگویید.
آقای ربانی زاده: واقعا زمان بخواهیم بدهیم مقداری سخت است.
مجری: برای اینکه کالا‌های اساسی دیگر به سامانه بیایند چطور؟ نمی‌توانید زمان دقیقی بدهید؟
آقای ربانی زاده: آقای قربانی و دوستان در وزارت جهاد باید بدهند.
آقای قربانی: ضرورت زمانی و میزان عرضه و تقاضایی که شکل می‌گیرد در گذر زمان. یک اختلالی ایجاد شود بلافاصله وارد آن حوزه کالایی می‌شویم.
مجری: این را فقط خود دولت که انجام نمی‌دهد یعنی تشکل‌ها را سوق می‌دهد؟
آقای قربانی: هدف گذاری که شده، چون در اکثر کشور‌ها این گونه کار‌ها درنهایت توسط خود اتحادیه وتشکل‌ها مدیریت می‌شود و نگاه ما هم این است که در یک افق زمانی که تشکل‌ها آمادگی لازم را داشته باشند و اعلام کنند مدیریت کامل زنجیره به خود تشکل‌ها واگذار می‌شود و عملا دولت فقط سیاست گذاری داشته باشد.
مجری: به رصد خانه وزارت جهاد کشاورزی می‌رویم تا بیشتر با جزئیات سامانه آشنا شویم. آقای کاووسی مجری طرح ستکاوا در رصد خانه وزارت هستند، سلام آقای کاووسی، می‌خواهم خیلی کوتاه مراحل پیوستن توزیع کنندگان و عرضه کنندگان کالا‌های اساسی را به این سامانه توضیح دهید.
آقای کاووسی: در حوزه کالای اساسی یکی ازمسائل اساسی که ما با آن برخوردداریم این است که زنجیره تامین و مفهوم اس سی ام به معنای واقعی در مورد کالا‌های اساسی اتفاق نمی‌افتد، ما وقتی در مورد زنجیره تامین صحبت می‌کنیم از یک زنجیره شش حلقه اسم می‌بریم از یک تامینی شروع می‌شود و نهایتا به یک مصرفی باید ختم شود، آن چیزی که مزاحمت ایجاد می‌کند در اجزای این زنجیره، واسطه‌هایی هستند که بصورت غیرمفید و مضر در زنجیره‌ها ایفای نقش می‌کنند و گاهی باعث ایجاد هزینه به حلقه آخر زنجیره می‌شوند که مصرف کنندگان ما هستند.
اتفاقی که الان دارد با مدیریت وزارت جهاد شروع می‌شود و اتفاق می‌افتداین است که یک زنجیره تامین مناسب در حوزه کالا‌های اساسی فعلا در موضوع مرغ، قرار است شکل بگیرد و اتفاق بیفتد در این تصویر توضیح می‌دهم آن چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد یعنی وضع موجود ما، در یک مرغداری و در یک کشتارگاه بعنوان دو عامل اصلی زنجیره مرغ، مرغداری بعنوان تامین کننده مرغ و کشتارگاه بعنوان یک جزء دیگر از تامین مرغ، حد واسط بین این دو شما می‌بینید واسطه‌های فراوانی وجود دارنددر مرغداری ما نمی‌دانیم در حال حاضر چه مقدار مرغ بعنوان محصول تولیدی و با چه قیمتی وجود دارد، جلوتر می‌آییم یک واسطه اینجا بوجود می‌آید این واسطه باز دارد یک مقدار که مقدارش و قیمتش مشخص نیست از مرغداری تحویل می‌گیرد به یک کارمزدی کش واگذار می‌کند به عنوان یک واسطه بعدی و ممکن است این واسطه‌ها ادامه یابد و چند واسطه داشته باشیم تا به کشتارگاه برسیم، به کشتارگاه رسیدیم حالا خروجی این کشتارگاه چه می‌تواند باشد؟ درحال حاضر مقدارش چقدر و با چه قیمتی؟ باز از حد فاصل کشتارگاه می‌خواهیم برسیم به قسمت بعدی که لجستیکی که باید اتفاق بیفتد محصول تولیدی درکشتارگاه را به سمت مبادی عرضه که وجود دارند ببرد باز هم با واسطه‌های مختلف نه مقدار و نه قیمت بصورت واضح مشخص نیست و می‌آییم تا برسیم به مصرف کنندگانی که در این مسیر وجود دارند، صنایع قطعه بندی، مرغ فروشی‌ها بعنوان اصناف، استفاده کنندگانی که بعنوان کلان هستند، رستوران داران و غیره.
ببینید چقدر واسطه در این مسیر وجود دارد و با دیتا‌های نامشخص، آن چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد ما واقعا اسمش را یک زنجیره تامین هوشمند نمی‌گذاریم، چون نه گردش داده، نه گردش مالی و نه گردش محصول به صورت صحیح در این فرآیند مشخص نیست.
برویم اسلاید بعدی، آن چیزی که الان با این سامانه به نام سامانه تامین و توزیع کالای اساسی آوای جهاد (ستکاوا) قرار است اتفاق بیفتد و در حال رخ دادن است این است که شما دیگر آن مرغداری که آن ور دیتای صحیحی نمی‌توانستی ازش بگیری اینجا دیتا‌های درست از آن دریافت میکنی. در سامانه باید اظهار اتفاق بیفتد و قیمت مشخص خواهد شد و دیگر چیزی تحت عنوان واسطه گری‌های مضر در این مسیر از مرغدری تا کشتارگاه نمی‌بینی، یک لجستیک مشخصی است که این مرغ را از مرغداری تحویل بگیرد و بیاید به کشتارگاه تحویل دهد.
دیگر مفاهیمی مانند کارمزدی کش و مثل انواع مختلف زوائدی که در این رصد وجود دارد دیگر نمی‌بینید، دیتا‌های صحیح در این سامانه در حال جا به جایی هستند و نهایتا به عوامل پخش میرسد و می‌آید در مرحله آخر مصرف کننده می‌داند با چه قیمتی و با چه میزانی می‌تواند این محصول را دریافت کند و خرید انجام دهد.
نقصی که آن طرف در صفحه قبل بود این بود که گردش دیتایی وجود نداشت، ولی اینجا گردش دیتا داریم، آنجا گردش مالی وجود نداشت اینجا گردش مالی مشخص است چقدر هزینه باید بیاید تا نهایتا با هزینه مصوب به دست مصرف کننده نهایی برسد و گردش محصول، تریس مشخصی نداشت و اینجا در این سامانه بصورت کاملا صحیح می‌توانید گردش داده را ببینید در واقع این پلت فرم، پلت فرم سامانه تامین وتوزیع کالای اساسی آوای جهاد (ستکاوا) یک بستر ارتباطی بین یک مبدا و یک مقصدی را ایجاد می‌کند و نهایتا میرسیم به برنامه‌ای که انشاالله در تهران در حال اجرا داریم آن چیزی که در حال اجرا است در مرحله اول توزیع مرغ منجمد است که این توزیع مرغ منجمد می‌آید در این پلت فرم و در سمت پخش هم مصرف کننده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
مجری: ممنون آقای کاووسی. آقای یوسف خانی اتحادیه شما جزو اتحادیه‌هایی است که به این سامانه متصل شده، شما روند را توضیح می‌دهید. الان کار به چه ترتیب است؟
آقای یوسف خانی: در پی تلاش‌های بی وقفه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و اتحادیه‌های زیرمجموعه، احساس نیاز شد به اینکه ما بیاییم یک شبکه‌ای را سامانه‌ای را به وجود بیاوریم که از این سیستم سنتی و منسوخ وقدیمی که واسطه‌های غیرضرور و ... داشت نجات پیدا کنیم.
مجری: چه چیزی شما را تشویق کرد که بپیوندید به این سامانه به عنوان اتحادیه پرنده و ماهی و دراین سامانه عرضه کنید نیاز‌ها را مرغ منجمد است و مرغ گرم است.
آقای یوسف خانی: قطعا اولین چیزی را که مدنظر ما و اتحادیه ما و اعضای صنف ما این است که ما بتوانیم در یک فضای آرام و خوب و با قیمت‌های صحیح و مصوب که دغدغه همه مااست که این را به دست مردم و مصرف کنندگان برسانیم، بحث اصلی بحث قیمت‌هایی بود که در یکی دوماه اخیر شاهد بودیم افزایش قیمتی را داشتیم بطور غیرقانونی و غیر مصوب بوده و در پی تلاش‌هایی که در وزارت جهاد و جهاد تهران انجام شد، اینکه یک سامانه‌ای ایجاد شود که ما بتوانیم در درجه اول قیمت‌ها تحت کنترل دربیاوریم. تحت کنترل درآوردن قیمت ها، یکی از راههایش ایجاد این سامانه است.
مجری: الان مثلا مرغ گرم می‌آید در میدان بهمن و از آن جا توزیع می‌شود در فروشگاه‌ها و به دست مردم می‌رسد و عرضه خارج از شبکه هم صورت می‌گیرد و بعضی جا‌ها هم قیمت مصوب نیست، الان عرضه در این سامانه چه تفاوتی با میدان بهمن دارد؟ چقدر از بار میدان بهمن به این سامانه می‌آید و آیا به جایی خواهیم رسید که مثلا در میدان بهمن دیگر مرغ گرم نیاید و همه وارد این سامانه شود و با قیمت مصوب دست مردم برسد؟
آقای یوسف خانی: دقیقا هدف همین است، اگر مرغی هم در آینده به میدان بهمن راهی شود مرغی است که از طریق همین سامانه است یعنی ما می‌خواهیم مشخص شود تولید این مرغدار همانطور که فرمودنداظهار کند این تولید کننده چقدر تولید داشته و چقدر جوجه ریزی و تولیدش بوده و در این سامانه اظهار شود و خریدار و مصرف کننده مشخص است، مصرف کننده نهایی که مردم هستند و در ابتدا خریدار اول کشتارگاه‌ها هستند این‌ها کاملا کنترل می‌شود در این سامانه، یکی از محاسن و مزیت‌های این طرح این است که بحث قیمت دیگر این قیمت‌هایی که در بازار و این واسطه‌ها یا ... دارند به هر قیمتی یا روزانه قیمت‌ها را برای خودشان بخواهند بالا و پایین کنند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهد روی این محصول و مخصوصا کالا‌های اساسی مدنظر است دیگر وجود ندارد و مشخص است مرغداری که تولیدش را در این سامانه ثبت کرده به تبع قیمتش هم مشخص است و اجبار دارد با قیمت مصوب این را عرضه کند.
مجری: ممنون آقای یوسف خانی. آقای ربانی زاده هاب این سامانه کجا است یعنی محصولی که تولید کننده می‌خواهد برساند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه ها، یک جا جمع می‌شود؟
آقای ربانی زاده: داده هایش یک جا جمع می‌شود.
مجری: فیزیکی کجا باید جمع بشوند؟
آقای ربانی زاده: دسترسی دارند به سامانه این‌ها عددهایشان را در سامانه وارد می‌کنند داده‌ها می‌رود در سرور‌ها ذخیره می‌شود و هزینه حمل و نقل هم در سامانه پیش بینی شده، ولی باز هم از نرخ مصوب بالاتر نمی‌رود. آن حلقه ابتدایی و انتهایی کاملا کنترل می‌شوند. میادین بهمن فرمودید، میادین بهمن هم نفراتشان غرفه دارانشان آن‌ها بعنوان یک تقاضامند هستند و می‌توانند آنجا خریدشان را انجام دهند و عرضه کنند.
مجری: آقای قربانی ما قبلا تجربه این سامانه‌ها را داشتیم و در وزارت جهاد کشاورزی هم بوده سامانه‌ای مانند بازرگام، موفق عمل نکردند، این سامانه به سرنوشت آن سامانه‌ها که دچار نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار