کد خبر: ۲۱۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:
به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حتی افرادی که ماشین ندارند هم باید یارانه بنزین دریافت کنند تا بتوانند یارانه خود را بفروشند.
به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نحوه حوه بازتوزیع یارانه بنزین باید تغییر کند. به نقل از ایسنا، مالک شریعتی گفت: امروز افرادی که مصرف بنزین بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت و افرادی که تعداد بیشتری ماشین دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کنند. این‌گونه نیست که توزیع یارانه در حوزه بنزین عادلانه باشد. طرحی که دولت به‌صورت پایلوت در جزیره کیش و قشم برای اصلاح توزیع یارانه بنزین دنبال کرد، اصلش خوب بود، اما در اجرا ایراداتی داشت که ما پیگیر هستیم تا مرتفع شده و این طرح به نتیجه برسد. بدون اینکه تغییری در قیمت‌ها ایجاد کنیم باید نحوه بازتوزیع یارانه بنزین تغییر کند تا عادلانه شود. افراد چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند باید سهمی از یارانه بنزین ببرند. شریعتی با بیان اینکه افرادی که خودرو ندارند باید بتوانند سهم خود را به خودرودارها بفروشند. سهمیه خودرودارها معقول شود. فردی که ۱۰خودرو دارد نباید هر ۱۰خودرو آن یارانه بنزین دریافت کند. زمانی که این اتفاق افتاد و بازار شکل گرفت دولت می‌تواند صرفا به‌عنوان تنظیم‌گر بازار نقش ایفا کند، گفت: درخصوص طرحی که در کیش و قشم اجرا شد دولت بازار را خیلی دنبال نکرد و خودش به نوعی خریدار شد. دولت باید پای خود را از قیمت‌گذاری بیرون بکشد و صرفا تنظیم‌گر و تسهیل‌گر بازار باشد. مثلا دولت سقف قیمت آزاد را تعیین می‌کند. ممکن است فردی که خودرو ندارد اول دوره تصمیم بگیرد بنزین خود را ۲۰۰۰تومان بفروشد. به‌تدریج افرادی که از بازار منتفع می‌شوند آنها سیاست را تعیین می‌کنند. وی ادامه داد: مطالبه از ناحیه مردم برای تنظیم بازار شکل می‌گیرد نه اینکه از ناحیه دولت به مردم تحمیل شود. زمانی که از سوی دولت سیاست به مردم تحمیل شود بنزین به یک کالای حساس و تنش‌زا با اثر تورمی در جامعه تبدیل خواهد شد. اگر این مدل‌ها دنبال نشود، به ناچار بعد از چند سال تحمل، به‌علت تغییرات قیمت‌ها دولت‌ها مجبور هستند با تغییر قیمت به بازار شوک وارد کنند. بنابراین ما مجبور هستیم که روش توزیع یارانه بنزین را تغییر دهیم. مطالعه بیشتر: زمان واریز سهمیه بنزین آبان ماه مدل‌های توزیع یارانه بنزین در کشورهای دیگر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مدل‌های در حال بررسی در کشورهای دیگر اجرایی شده است؟ گفت: لزومی ندارد حتما در جای دیگری استفاده شده باشد. مثلا مدل سال ۱۳۸۹ در بحث هدفمندی یارانه‌ها در جای دیگری اجرا شده بود. حتی برخی کشورها از این مدل برای بازتوزیع یارانه انرژی بهره و الگو گرفتند. ما باید ببینیم نیاز کشور خودمان چیست و روی آن مطالعه کنیم. تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مدل‌ها را بسنجیم و سپس اجرا کنیم. مالک شریعتی با تاکید بر اینکه امروز توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است. ۵۰درصد خانوارهای جامعه ما خودرو ندارند. آیا این خانواده‌ها نباید سمهی از یارانه بنزین داشته باشند؟ بنده آمار دارم که بعضا ۱۰۰خودرو به نام یک فرد است و برای تمام خودروها نیز یارانه می‌گیرد، گفت: این روش توزیع یارانه باید تغییر کند. باید برای اصلاح آن مدل‌های مختلف بررسی شود. اگر این کار را نکنیم بهترین حالت این است که مانند گذشته سالی ۱۰ الی ۲۰درصد به قیمت بنزین اضافه کنیم. اما نمی‌توان هیچ کاری نکرد و دست روی دست گذاشت. نه قیمت را به‌تدریج افزایش دهیم و نه مدل توزیع یارانه را تغییر دهیم و به یک‌باره بعد از ۶سال با یک فنر در حال انفجار مواجه شویم. شریعتی در پاسخ به این سوال که امروز برخی از مسئولان وزارت نفت موضوع قاچاق سوخت نیروگاه‌ها را طرح کردند و می‌گویند قبل از مصرف از نیروگاه‌ها قاچاق می‌شود، اما وزارت نیرو می‌گوید اصلا این امکان وجود ندارد. شما به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: زمانی که این اتفاق افتاده یعنی امکان آن وجود دارد. گزارش نهادهای نظارتی نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده، قاچاق سوخت هم در حوزه خرد و هم در حوزه کلان به‌ویژه در گازوئیل رخ داده است. مطالعه بیشتر: قیمت بنزین در کشورهای همسایه چقدر است؟/ کدام کشور ارزان‌ترین بنزین را دارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار