کد خبر: ۲۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
با وجود آنکه واحدهای اقامتی مجاز یکی از راه‌های توسعه گردشگری به حساب می‌آیند اما فعال شدن سایر واحدها در کنار آنها رونق را از این واحدها ربوده‌است چنانکه این روزها مسکن مهر نیز تبدیل به واحد اقامتی شده‌است.
با توجه به چهارفصل بودن ایران، هر منطقه از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب در یک یا چند فصل از سال می‌توانند به جذب گردشگر بپردازند و در واقع فصول پرمسافر خود را داشته باشند.
 
شمال غرب کشور نیز به واسطه کوه‌ و دشت‌های مرتفعی که دارد دارای هوایی سرد و خشک است و به تبع آن 6 ماه نخست سال می‌تواند فصول پرمسافر برای آن به حساب آید.
 
تاسیسات گردشگری نیز با توجه به این مهم، برنامه‌های خود را برای توسعه و جذب گردشگر طراحی می‌کنند و هتلداران نیز با دل خوش کردن به حضور گردشگران در 6 ماه نخست سال، سعی می‌کنند تا از درآمد حاصله، هزینه فصول آینده را تامین کنند.
 
اما فعال شدن مراکز اقامتی جز مراکز اصلی همچون هتل، متل، هتل آپارتمان و مهمانپذیرها سبب شده تا فعالان این حوزه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند.
 
دراین میان اردبیل و سرعین یکی از مناطقی هستند که 6 ماه نخست سال به عنوان فصل پرمسافر آنها به حساب می‌آید. با وجود آنکه بیش از 80 درصد اعضای جامعه هتلداران اردبیل از سرعین هستند اما شاهد فعالیت مدارس و سایر مراکز غیر مجاز در این شهر هستیم. حتا واحدهای مسکن مهر سرعین نیز که به فروش نرسیده‌اند، این روزها تبدیل به مراکز اقامتی برای اسکان مسافران شده‌اند.
 
«اکبر مینایی» رییس جامعه هتل‌داران اردبیل با اعلام این خبر به CHN گفت: «هرچند مسئولان از تلاش برای بهبود و توسعه گردشگری خبر می‌دهند و خواهان اصلاح و استانداردسازی تاسیسات گردشگری و اقامتی هستند اما در اردبیل و سرعین شاهد فعال شدن واحدهای غیر مجاز همچون مدارس و اقامتگاه‌های دولتی و حتا مسکن مهر هستیم.»
 
به گفته او، مسکن مهر سرعین با توجه به ساخت و سازی که انجام شده و استقبالی که صورت نگرفته در صدد اسکان و اقامت مسافران برآمده و هریک از آپارتمان‌های خودرا به مسافران اجاره می‌دهد این درحالی است که واحدهای اقامتی مجاز در سرعین بسیار زیاد هستند.
 
مینایی با تاکید برآنکه مراکز اقامتی مجاز همچون هتل‌ها با مشکلات بسیار از سوی شهرداری و عوارض آن روبه‌رو هست گفت: «با وجود آنکه هتل‌ها مجوز فعالیت دارند اما با شهرداری‌ها به عناوین مختلف در صدد دریافت عوارض از آنها برمی‌آیند درحالی که عوارض شهرداری‌ّها در مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده و آنها اجازه دریافت عوارض دیگر را ندارند. اما مراکز غیر مجاز از این امر مستثنی هستند و کسی کاری به کار آنها ندارد.»
 
او ادامه داد: «اینگونه به نظر می‌رسد که فعالیت واحدهای مجاز همواره با مشکلات بسیار همراه است اما واحدهای غیر مجاز می‌توانند به راحتی فعالیت کنند. درچنین شرایطی نمی‌توان به ادامه فعالیت واحدهای مجاز امید داشت چراکه هتل‌ها با دیدن چنین شرایطی تریجیح می‌دهند به دنبال تبدیل واحد خود به خانه مسافر یا سایر واحدها برآیند که مشکلات عدیده ندارند.»


خبرگزاری میراث فرهنگی
برچسب ها: مسکن مهر ، سرعین ، هتل
نام:
ایمیل:
* نظر: