کد خبر: ۲۱۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
فردای اقتصاد نوشت :امروز پس از چند بار رد و بدل شدن اخبار، مجید عشقی در نهایت به عنوان رئیس سازمان بورس باقی ماند. اما فعالان بورسی چه انتظاراتی از این سازمان دارند؟

صبح امروز مجید عشقی استعفای مکتوب خود را تقدیم شورای عالی بورس کرد تا این استعفا در شورای مذکور مورد بررسی قرار بگیرد. بلافاصله گفته شد احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با طرح استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس در جلسه امروز شورای عالی بورس موافقت کرده و پس از آن نیز رسمی شدن جایگزینی محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل اسبق شستا روی خروجی رسانه‌ها رفت. اما این پایان کار نبود. توییتر مدیر روابط عمومی سازمان بورس از مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورای عالی بورس با استعفای عشقی و ابقای وی در ریاست سازمان بورس خبر داد.

گفته شد در جلسه روز دوشنبه شورای عالی بورس، مجید عشقی طبق دستور جلسه پس از ارائه گزارشی از وضعیت بازار سرمایه، استعفای مکتوب خود را تقدیم شورای عالی بورس کرد اما اکثریت اعضا از پذیرش استعفای ایشان امتناع کرده و با احصاء برخی اقدامات کلیدی سازمان بورس در دوران مدیریت وی نظیر شکستن انحصار در زمینه صدور مجوزهای مالی، انسجام و اصلاح ریزساختارهای بازار، ورود خودرو به بورس کالا، ارتقای شفافیت بازار با نمایش عمق مظنه و ... خاطرنشان کردند انجام چنین امور بنیادی ظرف یکسال، در ادوار سازمان بورس کم سابقه بوده است. اعضای شورا همچنین ضمن حمایت قاطع از عشقی، خواستار ابقای وی در این مسئولیت شدند و اعلام آمادگی کردند تا سازمان بورس را در پیگیری مطالبات اهالی بازار سرمایه از دستگاه‌های اجرایی و تقنینی یاری و موانع پیش روی سازمان را برطرف کند.

اینکه ماجرای رفت و برگشت مجید عشقی چه بود، چندان مشخص نیست. اینگونه که در خبرهای صبحگاهی آمده بود برخی از موارد از جمله مخالفت با برخی پیشنهادهای سازمان بورس برای گنجاندن در لایحه بودجه سال آینده مبنی برای حمایت از بازار، از جمله دلایل این استعفا بوده است اما چه شد در ادامه با مخالفت اعضای شورای عالی بورس با این استعفا، عشقی در بورس ماندگار شد، چندان مشخص نیست.

ماجرا هر چه که باشد این سوال مطرح می‌شود که آیا مشکل فعلی فعالان بازار سرمایه، شخص تکیه زننده بر کرسی ریاست سازمان بورس است یا رفع چالش‌ها و دغدغه‌هایی که وضعیتی رکودی بر معاملات سهام در تالار شیشه‌ای حاکم کرده است؟ به نظر پاسخ دادن به این سوال چندان سخت نباشد. کارشناسان چه نظری دارند؟

تلاش سازمان بورس برای احقاق حق سهامداران

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌ای که فعالان انتظار دارند سازمان بورس در جهت رفع آن قدم بردارد، انجام وظایف اولیه در قبال حمایت و حفظ منافع سهامداران است و گرنه سازمان بورس به تنهایی توانایی مقابله با دولت را ندارد. البته در این راه می‌تواند از همکاری نهاد و تشکل‌های خود التزام استفاده نماید اما در حال حاضر نظر سازمان بر این است که با نامه‌نگاری و به تنهایی از عهده حل مشکلات برخواهد آمد. تحولاتی که در نظام حکمرانی بازار سرمایه از سال ۸۴ داشتیم همچنان پابرجاست و تغییری نداشته است بنابراین سازمان باید در جهت تقویت بخش خصوصی برای کاهش اثرگذاری دولت بر بازار سرمایه حرکت کند و این موضوع ممکن نیست مگر با استفاده و حضور نهادهای خود التزام و سهامداران در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی.

تداوم عرضه‌ها در بورس کالا

محمد نوبخش، کارشناس بازار سرمایه: در جزئیات اخبار جلسه شورای عالی بورس، ضمن ابقای مجید عشقی در سمت رئیس سازمان بورس، اعضای این شورا وعده داده شد تا سازمان بورس را در پیگیری مطالبات اهالی بازار سرمایه از دستگاه‌های اجرایی و تقنینی یاری و موانع پیش روی سازمان را برطرف نمایند. از این رو مشخص شد سازمان بورس در وضعیت بنیادی نمادها تاثیرگذاری لازم را ندارد و با توجه به کسری بودجه و تاکید دولت بر عدم استفاده از چاپ پول، ریسک دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌های بورسی بازار سرمایه را تهدید می‌کند. اقداماتی از قبیل ورود کالاها به بورس کالا جهت واقعی کردن قیمت‌ها اقدام مفیدی است که باید ادامه پیدا کند و باید سازمان ماموریت‌های خود را در جهت حمایت از مالکیت خصوصی در بازار سرمایه و بهبود زیرساخت‌های آن تعریف کند و در کنار آن با استفاده از قدرت چانه‌زنی خود از حقوق سهامداران خرد دفاع کند.

سازمان پیگیر وعده سیاستگذاران باشد

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: نقش سازمان بورس در کنار سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ در حال حاضر فضای سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور محدودیت‌های زیادی را برای شرکت‌های بورسی ایجاد کرده است که حل و فصل این موارد در حوزه اختیارات سازمان بورس نیست اما انتظار می‌روند اقدام موثر تشکیل میز صنایع با حضور فعالان بازار سرمایه ادامه داشته باشد و این سازمان نقش فعال و صیانتی خود در جهت ایجاد جذابیت در بازار و هدایت منابع به سمت بورس به خوبی ایفا کند. سازمان بورس باید علاوه بر پیگیری و صیانت از حقوق سهامداران و شرکت‌های بورسی، وعده‌هایی که در حوزه اقتصادی از سوی سیاست‌گذاران داده می‌شود اما اجرا نخواهد شد را پیگیری نماید و در این راستا از کمک فعالان و رسانه جهت تحقق وعده‌ها بهره بگیرد.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ 46

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار