کد خبر: ۲۱۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
رشد قیمت دارایی‌ها در بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا، سرانجام به بازار سرمایه نیز رسید و از روز یکشنبه شاهد ورود نقدینگی‌های جدید به این بازار و رکوردشکنی در معاملات خرد هستیم. در شرایطی که شاخص، طی یکشنبه تا سه شنبه جهش ۵۶ هزار واحدی را تجربه کرده بود، در معاملات امروز نیز رشد ۱۸ هزار واحدی داشت و گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش تقاضا در نماد‌های شاخص‌ساز بازار بسیار قابل توجه بوده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یکی از دلایل مهم افزایش خوش‌بینی به آینده بازار سهام افزایش نرخ دلار نیمایی و آزاد و همچنین رکوردشکنی‌های پی‌درپی در بازار سکه بوده که موجب شده، سرمایه گذاران به چیدن سفارش‌های خرید و ایجاد صف‌های خرید سنگین اقدام کنند. از طرف دیگر گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت‌های بورسی حاکی از آن است که در دوره ۸ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بسیار جذابی داشته و بازده شرکت‌های بورسی رشد بسیار زیادی داشته است، به خصوص در صنعت خودروسازی این رشد مشهود‌تر است. گروه خودرو به دلیل عرضه خودرو‌ها در بورس کالا که موجب شده است تا خودروسازان از قیمت گذاری دستوری خلاص شوند، به طوری که این شرکت‌ها را از کارخانه زیان سازی به کارخانه تولید سود تبدیل کنند. این عامل خود محرک خوبی برای جذب نقدینگی به بازار سهام است.

جبران عقب ماندگی بورس از بازار‌های موازی

همچنین کارشناسان، عقب ماندگی بورس از بازار‌های موازی را نیز از دلایل مهم رشد اخیر بورس می‌دانند. در حال حاضر سطح قیمت اکثر سهم‌ها از منظر بنیادی در کف قرار دارد.
هاتف سیدپور، کارشناس اقتصادی در این خصوص وضعیت به جوان آنلاین می‌گوید: این هفته شاهد تغییر کلی در روند بورس بودیم و پول تازه‌ای وارد بازار شد و اکثریت سهام شاهد رشد قیمت بودند.
او با اشاره به ارزندگی قیمت‌ها در بورس و با بیان اینکه هنوز قیمت‌ها در بورس بسیار پایین‌تر از سقف قیمتی دو سال پیش و بسیار عقب مانده از تورم هستند می‌گوید: با این حال بسیاری نگرانند که اتفاقات دو سال گذشته تکرار شود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌افزاید: نکته مهم این است که همه می‌دانند که اگر روند صعودی بورس شروع شود به سختی فرصت خرید به کسی داده می‌شود و در واقع این جذابیت قیمتی به محض اینکه پول‌های پارک شده وارد بورس شوند از بین خواهد رفت.
آلبرت بغزیان، اقتصاددان نیز رشد بورس تا پایان سال را دستکم همگام با سود بانکی دانست و با اشاره به رشد شاخص بورس به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد تا پایان سال گفت: با این وجود اگر امسال سهامی بالای ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد سود داده باشد، فقط آن‌هایی که فعال بازار هستند و هولدر نیستند از آن منتفع خواهند شد، اما کسی که سهامش را نگه می‌دارد مجبور است یک سهام شاخص مربوط به کل بازار را داشته باشد، برای همین به‌رغم مثبت بودن سهام ممکن است متضرر شود.
این کارشناس اقتصادی، بازارگردان‌ها را عامل اصلی افت و خیز‌های بازار سرمایه بیان کرد و افزود: اولین اقدام برای رفع این مشکل شناسایی بازارگردان‌ها است، چرا که در سیستم فروش با وجود استفاده از الگوریتم‌های رسمی، شاهد سوءاستفاده و روند‌های نزولی بوده‌ایم. هر چند از زمان اصلاح طبیعی و بعضاً اصلاح غیرطبیعی بار‌ها به این موضوع اشاره کرده‌ام، اما این اقتصاددان در خصوص علت رشد برخی از سهام‌های کوچک نیز گفت: چون سهام‌های کوچک خیلی در چشم نیستند و با توجه به سابقه قبلی، کسی باور نمی‌کند بتوانند به رشد برسند، افراد جسوری با آن‌ها بازی می‌کنند تا به رشد برسند. هر چند سهام کوچک حتی وقتی که رشد کند، قادر به تغییر شاخص کل نیست و شاید فقط بتواند هم‌وزن را تحت تأثیر قرار دهد.

وعده حمایت از سهامداران خرد در بودجه ۱۴۰۲
یکی از مهمترین ابهامات سهامداران برای تداوم رشد بورس، ابهام درخصوص وضعیت بازار‌های جهانی، بودجه است. البته طی چند روز گذشته جریان نرخ ارز و رشد آن کمی سایه تردید در بازار را کمرنگ‌تر کرده و موجبات توجه بیشتر به سمت بازار و افزایش حجم معاملات را فراهم کرده‌است. وزیر اقتصاد امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره اظهار امیدواری کرد که حمایت از سهامداران خرد هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در لایحه برنامه هفتم باشد.
احسان خاندوزی همچنین از استقبال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام خبر داد.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱۸هزار واحدی روبرو شد. در جریان دادوستد‌های امروز بازار سرمایه، بیش از ۹ میلیارد و ۹۱۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان در بیش از ۴۴۸ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۱۸ هزار و ۲۹۱ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۵۹ واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های بانک پاسارگاد، بانک ملت و بانک تجارت افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۶ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۳۵ میلیارد تومان در ۲۵۵ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۷ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۸ هزار و ۸۵۸ واحد قرار گرفت.
در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

برچسب ها: بورس تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار