کد خبر: ۲۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بحران بزرگتر از دریاچه ارومیه بیلان منفی آبهای زیر زمینی است که اکنون در کشور ایجاد شده است.

خداکرم جلالی روز دوشنبه با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها ، افزود: اکنون باتلاق جازموریان که تبدیل به بیابان شده گرد و غبار زیادی را در منطقه ایجاد کرده بطوری که 25درصد گرد و غبار کشور ناشی از بیابان شدن این منطقه است.

وی توضیح داد: تالاب جازموریان 300 هزار هکتار از هفت میلیون هکتار حوضه آبریز در آن منطقه است و تخریب پیش آمده به لحاظ زیست محیطی بسیار مهم است.
وی گفت: استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی باعث کاهش سطح دشت های حاصلخیز شده بطوری که این دشت ها را به بیابان تبدیل کرده است.
به گفته جلالی،بهره برداری از آبهای زیر زمینی باعث شده که سطح چاههای کشور پایین برود و حتی در برخی از مناطق به آبهای شور رسیده ایم و در صورتی که برای فرونشست زمین چاره اندیشی نشود، دشت های حاصلخیز ایران تبدیل به بیابان خواهد شد.
وی در خصوص الگوی کشت در مناطق استان خراسان گفت: الگوی کشت زیر نظر وزارت کشاورزی است ،اما الزامی برای کشاورز قائل نمی شوند.
به گفته این مقام مسئول ، برخی از مناطق خراسان بجای کشت پنبه ،پسته جایگزین شده و با توجه به نیاز کمتر پسته به آب صرفه اقتصادی دارد، در حالیکه با شوری زمین هم ناسازگار نیست ،اما چنانچه شوری افزایش یابد برای کشت این محصول هم دیگر زمین مناسب نیست.
وی میزان باران سالانه کشور را 250 میلیمتر ذکر کرد و گفت: این رقم یک سوم استاندارد جهانی است و باران در ایران خیلی زود تبخیر می شود ، چنانچه بتوانیم با اقداماتی بخشی از باران را پیش از تبخیر به زمین منتقل کنیم ،بجای اینکه زمین فرسایش پیدا کند، می تواند موثر باشد.
وی اظهار داشت: بودجه سازمان جنگل ها امسال دو برابر شده و باید سالانه سه میلیون هکتار آبخیز داری صورت گیرد تا طی دو برنامه بتوانیم گام مثبتی در جهت حفظ دشت های زراعی برداریم.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها 16 تا 22 آبان ماه 94 با حضور بالغ بر 700 رسانه در 567 غرفه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا شده و همه روزه از ساعت 9 تا 20 پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: