کد خبر: ۲۱۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
مدیران سایپا و ایران خودرو به سازمان بازرسی فراخوانده شدند
گروه صنعتی ایران‌خودرو، اخیرا در اقدامی برای تعدادی از مدیران خود، حواله تخصیص محصول هایما ۸S با قیمت کارخانه، ارائه کرده است، سخنگوی وزارت صمت در واکنش به این دست و دلبازی ایران‌خودرو به صراحت اعلام کرد که تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌خودرو اشتباه بوده و بایستی سریعا ابطال شود.

سخنگوی وزارت صمت: تخصیص خودرو به مدیران ایران‌خودرو سریعا ابطال شود

گروه صنعتی ایران‌خودرو، اخیرا در اقدامی برای تعدادی از مدیران خود، حواله تخصیص محصول هایما ۸S با قیمت کارخانه، ارائه کرده است، سخنگوی وزارت صمت در واکنش به این دست و دلبازی ایران‌خودرو به صراحت اعلام کرد که تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌خودرو اشتباه بوده و بایستی سریعا ابطال شود.

تصاویر و اطلاعاتی منتشر شده است که در آن به تخصیص و تحویل محصول هایما ۸S به قیمت کارخانه (یک‌ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو اشاره شده و این گروه صنعتی مدیران خود را مورد لطف قرار داده است.

این موضوع در حالی مطرح شده که بازار با التهاب روبرو است و علیرغم کاهش قیمت‌ها طی یک هفته اخیر همچنان قیمت‌ها با قیمت‌های ‌مصوب درب کارخانه و حتی قیمت واقعی مطابق با ارزش کیفی محصولات، فاصله بسیار دارد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی وجود این امکان برای خودروسازان که محصولات خود را با قیمت کمتر از بورس کالا به مدیران خودرو بدهد، جایز نباشد.  

به دنبال این موضوع، وزارت صمت واکنش نشان داده است.

امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این رابطه اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه) برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد.

وی ادامه داد: از این‌رو از شرکت ایران‌خودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیم‌ها داشته باشند.

مشاور وزیر صمت ضمن تاکید بر اینکه به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، گفت: پس از بررسی‌های اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم  در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد.

قالیباف تصریح کرد: وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینه‌ای برنمی‌تابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

در همین حال سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که مدیران سایپا و ایران خودرو به این سازمان فراخوانده شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در پی نابسامانی بازار خودرو طی هفته­‌های گذشته، مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور، معاون صنایع و حمل و نقل وزیر صمت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو»، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نماینده شورای رقابت و ... به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند.

در این نشست سه ساعته، اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی پس از شنیدن سخنان مدیران عامل شرکت‌­های خودروساز، معاونین وزیر صمت و اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه خودرو؛ تصریح کرد: شورای رقابت باید در سریع­ترین زمان ممکن به وظیفه قانونی خود در خصوص قیمت گذاری خودرو عمل کند.

وی با تأکید بر ادامه روند عرضه خودرو با روش قرعه­ کشی اعلام کرد؛ عرضه خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا باید به همان روال گذشته که تا دو ماه قبل انجام می­شد، ادامه پیدا کند تا تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شود.

معاون امور تولیدی سازمان بازرسی در بخش دیگری افزود: چنانچه عرضه خودرو در بازار بورس کالا مبنای قانونی داشته باشد، حتماً باید به نحوی استمرار پیدا کند که منافع مصرف کننده تأمین شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی بود که عرضه خودرو در بورس کالا پایانی برای سفته بازی و دلال بازی این حوزه باشد.

وی با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو طی هفته‌­های گذشته بیان کرد؛ جامعه از وضعیت قیمت خودرو راضی نیست و دستگاه‌­های اجرایی در این حوزه باید به افکار عمومی پاسخگو باشند.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی در این جلسه به شورای گسترش اعلام کرد که سریعاً نسبت به انجام وظیفه قانونی خود پیرامون تعیین ­تکلیف قیمت خودروها اقدام کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار