کد خبر: ۲۲۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خبر داد:
جمشیدی گفت:سفر رئیس‌جمهور به چین اولین سفری است که در دو دهه گذشته به دعوت چینی‌ها انجام می‌شود.

جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: سفر رئیس جمهور کشورمان به چین اولین سفری است که در ۲ دهه گذشته به صورت رسمی به دعوت چین انجام می‌شود؛ لذا از ابتدا مشخص است حضور در چین سفر مهمی است.

او گفت: دعوت رسمی آقای پینگ از رئیس جمهور در اجلاس شانگهای در ثمرقند انجام شد و مذاکرات ابتدایی و اولیه این سفر آنجا انجام و این دعوت در آن اجلاس مطرح شد.

وی گفت: در این سفر اهداف اصلی به ۲ بخش تقسیم می‌شود، اهداف اقتصادی و اهداف سیاسی و راهبردی. در حوزه اقتصادی مشخص است که راهبر کشور ما سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز در حوزه آسیا است. البته با مناطق مختلف جغرافیایی ارتباط خود را داریم، اما حوزه آسیا به دلایل مختلف توجه ویژه‌ای داریم چرا که قدرت و ثروت جهان در تحولی تاریخی از غرب به شرق در حال حرکت است و نقطه تمرکز آن آسیا و به صورت خاص چین است.

او گفت: ما که در این منطقه هستیم و پیوند‌های گسترده تاریخی با چینی ها و ظرفیت‌های مختلف انرژی، ترانزیت و سایر موارد در حوزه‌های مختلف داریم قطعا باید روی انگیزه برای کار اقتصادی با چین به عنوان قدرت اقتصادی برتر جهان باید کار کنیم.

او افزود ما به دنبال همکاری‌های گسترده اقتصادی هستیم و طبیعتا بستر چنین همکاری‌هایی در سندی مانند سند مشارکت‌های جامع راهبردی میان ایران و چین، مهیا شده است، و در یک سال گذشته توانستیم سند را که در ابتدای دولت تنها توافقی روی کاغذ بود را به صورت علی پیش بریم.

او ادامه داد: با تمام این مباحث اکنون آماده تسریع در اجرایی کردن این سند هستیم.

او گفت: در این سفر وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت رئیس حمهور را همراهی می‌کنند؛ که در کنار بحث‌های اقتصادی که شامل ۲۰ سند همکاری نیز می‌شود بحث‌های راهبردی و سیاسی را نیز در این سفر دنبال می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار