کد خبر: ۲۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
«هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به عنوان توافقی تاریخی و شاهدی بر کارایی همکاری چند جانبه بین المللی در حل چالش های بزرگ امنیتی جهانی یاد کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی اندیشکده انگلیسی 'موسسه بین المللی مطالعات راهبردی'، اشمید در کنفرانس منع اشاعه و خلع سلاح اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: توافق هسته ای امضا شده بین ایران و گروه 1+5 شاهدی دال بر کارایی دیپلماسی چندجانبه در حل چالش های امنیتی مهم جهان است. در واقع، این روند (گفت وگو با ایران ) در سال 2003 شروع شد و 12 سال طول کشید اما، سرانجام در 14 ژوییه سال جاری(23 تیرماه 1394) در وین، با دستیابی به توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک، سرانجامی موفقیت آمیز داشت.
اشمید افزود: به اعتقاد من، واقعا می توان آن را یک توافق تاریخی نامید زیرا علاوه بر این که راه حلی برای یک مساله هسته ای است، یک پیروزی برای دیپلماسی محسوب می شود و ثابت می کند که رویکرد اتحادیه اروپا در استفاده از دیپلماسی، رویکرد چندجانبه گرایی و راه حل سیاسی بر توسل به راه حل نظامی ارجحیت دارد.
به گزارش ایرنا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال استفاده از عبارت 1+5 را اشتباه خواند و گفت: این به آن معناست که اتحادیه اروپا در این روند مشارکت نداشت.
اشمید به تاریخچه مذاکرات با ایران اشاره کرد و از تلاش های 'خاویر سولانا' و 'کاترین اشتون' مسوولان سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در نهایت، 'فدریکا موگرینی' مسوول فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روند این مذاکرات قدردانی کرد و افزود: این افراد همواره از حمایت کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) برخوردار بودند. سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نقش بسیار مهمی ایفا کردند و بخشی از این گروه بودند. آنها از همان سال 2003 در آغاز گفت وگوها در این روند مشارکت داشتند. اعتمادی که در این روند ایجاد شد، راه را برای گفت وگوهای سازنده تر هموار کرد.
به گفته اشمید، وحدت نظر در باره ضرورت اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران علت حمایت جدی جامعه بین المللی از این مذاکرات بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به رویکرد استفاده شده در این مذاکرات پرداخت و گفت، این رویکرد، دو سویه و مبتنی بر تحریم و تعامل بود. هدف این بود که ضمن باز گذاشتن باب مذاکره، برای ایران روشن کنیم که ادامه موضع قبلی مستلزم هزینه هایی است.
معاون موگرینی گفت: در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013، ضرورت احیای اقتصاد که به یک مساله سیاسی مهم در ایران تبدیل شده بود، به پیروزی حسن روحانی منتهی شد.
اشمید با تمجید از جدیت تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و نیز آژانس بین المللی انرژی هسته ای، توافق حاصل شده با ایران را نتیجه تلاش های مشترک دانست و گفت: این مساله باعث شد این توافق به توافقی خوب برای همه طرف ها تبدیل شود و در نهایت، موجب رفع نگرانی های جامعه بین الملل خواهد شد. این توافق شامل اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای و افزایش شفافیت و اقدامات راستی آزمایی ایران در ازای لغو تحریم های مرتبط هسته ای است.
معاون موگرینی تصریح کرد: در این روند پی بردم که اعتماد برای دو طرف حائز اهمیت بوده و بی اعتمادی موجب نگرانی دو طرف است. از این رو، اقدام به اعتماد سازی دو طرفه شد و ادامه این اعتماد سازی دو طرفه در این روند بسیار مهم است.
وی با تاکید بر اهمیت اجرای توافق، گفت: روز عملیاتی شدن توافق، روز اجرا نیست. ابتدا ایران باید گام های مقدماتی در زمینه اجرای تعهداتش را بردارد و پس از تائید انجام این اقدامات از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای، روز اجرا اعلام خواهد شد. اتحادیه اروپا در حال انجام اقدامات مقدماتی در راستای تعهدات خود است که نخستین و مهمترین آن، لغو همه تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط هسته ای است. باید بگویم که اتحادیه اروپا در 18 اکتبر اقدام قانونی برای اجرای آن (برداشته شدن تحریم ها) را تصویب کرد که پس از راستی آزمایی آژانس به اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: ما معتقدیم اجرای توافق وین باید با تلاش های قاطع در زمینه افزایش ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه در سطح منطقه ای و بین المللی توام شود. توافق وین امکان برقراری ارتباط جدیدی برای گفت وگو درباره بحران های مهم در سطح بین المللی فراهم کرد.
اشمید گفت: تماس اخیر بین اتحادیه اروپا و ایران درباره بحران سوریه و مشارکت ایران در مذاکرات وین نمونه ای از این دست است. برای نخستین بار از شروع بحران سوریه در سال 2011، همه طرف های ذی نفع در منطقه و شرکای بین المللی در کنار هم جمع شدند. مسلما، هنوز به راه حل سیاسی درباره سوریه دست نیافتیم اما، این شروع بسیار مهمی برای تقویت روند گذار سیاسی در سوریه تحت نظارت سازمان ملل بود. نشست آتی وین در روز شنبه (23 آبان) بار دیگر تمامی طرف های ذی نفع را کنار هم قرار جمع می کند و این نشست برای پیشرفت در زمینه مولفه های راه حل سیاسی حائز اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: «توافق وین، توافقی منحصر به فرد و تاریخی و مبتنی بر همکاری مشترک بود که در نهایت، حامل اطمینان در رابطه با ایجاد مکانی امن تر و با ثبات بیشتر خواهد داد. قدرت این توافق از این حقیقت نشات می گیرد که این توافق شامل بسیاری از ابعاد زنجیره سوخت هسته ای است و در نتیجه، به ما اطمینان می دهد که ایران از مسیر استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای اش منحرف نخواهد شد.»
نام:
ایمیل:
* نظر: