کد خبر: ۲۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
گردشگری سبز درهند:
محوطه ها و آثار محبوب گردشگری درهند به منظور گسترش تلاش‌ها در حفاظت از منابع طبیعی مجهز به سیستم‌های تامین انرژی خورشیدی شدند.
جاذبه های گردشگری محبوب هند مجهز به سیستم تامین انرژی خورشیدی می‌شوند.این اقدامی درراستای حمایت از محیط زیست و گردشگری پایدار در هند است.
 
به گزارش سایت خبری هندو برخی جاذبه‌های مهم فرهنگی و گردشگری هند همانند معبد لوتوس در دهلی نو از جمله مناطقی هستند که به سیستم انرژی‌های تجدید پذیر مجهز شده‌اند. این اقدامی است که دولت دهلی دردیگر یادمان های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در این شهر مدنظر قرار داده است.
معبد لوتوس با بهره گیری از 500 کیلووات قدرت درمجموع 120 کیلووات برق برای تامین نیازهای خود تولید می‌کند. علاوه براین این نخستین سایت بزرگ عمومی دردهلی است که دارای شبکه اندازه گیری نیز هست.
یکی از اعضای هیات مدیره معبد لوتوس و از مقامات مجمع ملی امورمعنوی درهند اعلام کرد که با به کار گیری این سیستم حدود 120 هزار رو‍پیه در ماه درهزینه قبض برق صرفه جویی شده است. او اظهار امیدواری کرده است که این اقدامات درهمه مراکز و مقصدهای گردشگری کشور اعمال شود.
 
طبق همین گزارش دراین معبد بیش از 400 ‍پنل فوتو ولتاییک نصب شده که هریک حدود 250 وات انرژی برق تولید می‌کند. برق تولید شده در تامین روشنایی و حتی پخت و پز نیز مورد استفاده است.
 
صنعت توریسم از صنایعی است که در سال های اخیر به سرعت گسترش یافته و در ردیف یکی از بزرگ ترین منابع درآمد جهان در آمده است. همچنین باید افزود که چرخه عظیم مالی که به طور غیرمستقیم طول محور صنعت گردشگری می چرخد، به مراتب مهم تر از درآمدهای مستقیم بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار است.  
 
امروزه از صنعت گردشگری درمحافل و مباحث اقتصادی با عنوان بهترین نمونه از«صادرات نامریی» یادمی‌شود. زیرا گردشگری وسفر کالایی نامحسوس و غیرمادی است. درواقع گردشگران درسفر به یک مقصد یا کشور دیگر خریدار تجربه گردشگری هستند . هر گردشگر بابت دریافت آن تجربه منحصر بفردکه محصول آن کشور یا مقصد توریستی است، پول هزینه می کند و از این رهگذار درآمد و ارزخارجی را به کشور مقصد سرازیر می کند.
 
 
 صادرات نامرئی ابزار مهمی در انتشار و انتقال فرهنگ نیز هست است. زیرا صادرات نامرئی، همان طور که گفته شده خرید کالاهای نامریی و ناملموس است. یعنی کالاها و خدماتی معنوی است که گردشگران خارجی خریداری می‌کنند.
گرچه صادرات نامرئی در مثبت نمودن موازنة اقتصادی مؤثر است، اثراتی فرهنگی نیز پی‌آمد خود دارد که همانا حفظ سنن، آداب و رسوم یک جامعه و صدور آن به دیگر کشورها ومناطق است. بررسی اثر صادرات نامرئی بر اشاعة فرهنگ با نقش تعدیل‌گری تصویر ذهنی مقصد گردشگری با داده‌هایی گردآمده از گردشگران درمقصدهای مختلف صورت می گیرد.. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که صادرات نامرئی کالاها و خدمات گردشگری، فرهنگ کشور مقصد را اشاعه داده و تصویر ذهنی مقصد گردشگری نیز این اثر را تقویت می‌کند.   
 
تجربه گردشگری که محصول یک منطقه یا اقلیم یا کشور است چه فرهنگی و چه مادی و یا طبیعی یک کالای غیرمادی و یا کالایی معنوی و غیرملموس است. بنابراین قابل جابجایی از کشوری به کشور واز جایی به جایی دیگر نیست. بنابراین یک مسافر از کشور فرانسه که درآمد خود را از فرانسه بدست آورده، آن را برای خرید کالاهای گردشگری یعنی خرید جا در هتل یا سرگرمی و تفریح یا شنا در دریا و کرایه خودرو و یا سرویس های دیگر درکشوری دیگر همانند اسپانیا خرج می کند. این ها کالاهایی هستند که در کشور اسپانیا تولید شده اند و قابل وارد شدن به کشوری نیستند. اما سبب خروج ارز از کشور فرانسه و وارد کردن ارز به کشور اسپانیا میشود.ازاین رو گردشگری به عنوان صنعت یا کالای غیرمادی و یا صادرات نامریی نام گرفته است.
 
با این حال بی توجهی به تخریب ها و خسارت های جانبی ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست و بهره گیری نادرست از منابع طبیعی خطری است که در صورت بی توجهی به اصول گردشگری پایدار می تواند حرکت این چرخه عظیم مالی را معکوس کند. درواقع تخریب ها و آلودگی منابع طبیعی و زیست محیطی می تواند سود ناشی از گردشگری را به قیمت گزافی یعنی به قیمت نابودی اصل سرمایه به طور موقت و تنها برای گروهی خاص تامین کند.
از دیدگاه گردشگری پایدار، توسعه گردشگری با استفاده از منابع موجود به گونه ای است که ضمن پاسخ دادن به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ضوابط قانونی جامعه و انتظارات گردشگران بتوان وحدت و یکپارچگی، هویت فرهنگی، سلامت محیط زیست، تعادل اقتصادی و رفاه مردم محلی را تامین کرد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
نام:
ایمیل:
* نظر: