کد خبر: ۲۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
در حال حاضر ایران روزانه 31 میلون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند و حتی امکان افزایش صادرات گاز به این کشور نیز وجود دارد و از طرفی واردات گاز از ترکمنستان به رقم 27 میلیون متر مکعب رسیده است که براین اساس تراز تجاری گاز ایران مثبت شد.

با ورود موج سرما به کشور مصرف گاز نیز افزایش یافت وبه گفته برخی از مسئولان شرکت ملی گاز به دو برابر مصرف قبل خود رسید.

خوشبختانه افزایش مصرف گاز کشور در این روزها به دلیل اقداماتی که شرکت ملی گاز ایران در گذشته انجام داده است از قبیل لوپ کردن خطوط سراسری (اتصال خطوط به یک دیگر)و همچنین افزایش تولید گاز کشور در یکی دو سال اخیر موجب نشده است تا در مناطق سردسیر با افت و یا قطع گاز مواجه شویم و حتی این اقدامات موجب شده تا گاز با پایداری بیشتری به ترکیه نیز صادر شود.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر به طور میانگین روزانه 31 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می شود و حتی با سردشدن هوا مسئولان شرکت بوتاش نیز به دنبال افزایش واردات گاز از ایران هستند.

*تراز تجاری گاز ایران مثبت شد

این گزارش حاکی است صادرات پایدار گاز ایران به ترکیه به میزان 31 میلیون متر مکعب در روز و از سوی دیگر واردات حدود 27 میلیون متر مکعبی گاز از ترکمنستان در این روزها موجب شده است تا تراز تجارت گازی ایران در عمل مثبت شود و این در حالی است که براساس قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان باید روزانه حدود 40 میلیون متر مکعب گاز از همسایه شمال شرقی وارد کشور شود.

اگرچه با توجه به ظرفیت خطوط انتقال گاز ایران توان انتقال این مقدار حجم گاز از ترکمنستان به ایران هستیم اما این کشور هرگز به تعهدات خود عمل نکرده است و حتی در برخی از سالها و در اوج سرما گاز خود را به روی ایران بسته است.

* ایران بی نیاز به گاز ترکمنستان

همانگونه که ذکر شد از سال 86 به بعد مسئولان وقت شرکت ملی گاز ایران اقدام به لوپ کردن خطوط انتقال گاز سراسری کردند تا در موقع نیاز بتوانند از خطوط سراسری دیگر گاز مورد نیاز را تامین کنند،این اقدام هوشمندانه و از طرفی فعال شدن مخزن ذخیره سازی گاز در سراجه و شوریجه نیز موجب شد تا ایران نسبت به گاز وارداتی از ترکمنستان بی نیاز شود.

براساس اظهارات مدیران شرکت ملی گاز ایران هم اکنون یک میلیارد متر مکعب گاز در خطوط لوله ذخیره‌سازی شده است و از طرفی حجم گاز ذخیره شده در دو مخزن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه به 2.5 میلیارد متر مکعب رسیده است.

منبع:فارس 

برچسب ها: تجارت ، گاز ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: