کد خبر: ۲۲۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
یک اقتصاددان مشهور و برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه نیویورک هشدار داد که جهان در سال 2023 با یک طوفان بزرگ بحران تورم بالا، نرخ بهره بالا و رکود مواجه خواهد شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از ای بی سی، نوری‌یل روبینی،‌ استاد دانشگاه نیویورک، و اقتصاددان مشهور آمریکایی، پیش‌بینی کرده که جهان با یک طوفان بزرگ بحران بالا بودن تورم،‌ افزایش نرخ بهره و رکود در سال 2023 مواجه است.

وی گفت: افراد شاغل بیشترین آسیب را از این بحران خواهند دید.

روبینی یکی از کارشناسان اقتصادی است که بحران مالی سال‌‌‌‌های 2009-2008 را پیش‌بینی کرد و حالا ماه‌هاست که نسبت به بحران بدهی رکودتورمی هشدار می‌دهد.

وی طی مصاحبه‌ای گفت: من معتقدم که بحران رکود تورمی امسال رخ خواهد داد.

وی با اشاره به بحران اقتصادی دهه 1970 جهان گفت: در آن زمان نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای توسعه‌ یافته صد درصد بود، اما این رقم با احتساب بدهی‌‌‌‌های خصوصی و عمومی، حالا 420 درصد است. بنابراین در شرایط کنونی اگر ما شاهد شوک قیمتی به خصوص در حوزه نفت باشیم،‌ این مسئله نه تنها به افزایش تورم و رکود تورمی منجر می‌شود،‌ بلکه یک بحران بزرگ بدهی رکود تورمی را ایجاد خواهد کرد؛ چراکه به بالا رفتن نرخ بهره منجر خواهد شد و شاهد افزایش نسبت بدهی‌ها به تولید ناخالص داخلی خواهیم بود.

وی که به خاطر پیش‌بینی‌‌‌‌های خاص‌اش از سوی روزنامه وال استری ژورنال لقب "دکتر دوم" یا "دکتر قیامت" گرفته، می‌گوید: شرایط پیش‌آمده بانک مرکزی آمریکا و بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای جهان را مجبور خواهد کرد تا نرخ بهره را بالا نگه داشته و باعث شوند تا اقتصاد آنها درگیر رکود شود.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار