کد خبر: ۲۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
فناوری‌های هوشمند فرصت بی سابقه‌ای برای مقصدهای دوردست گمنام درکشورهای مختلف فراهم می‌آورندکه تاکنون فرصت کمتری برای معرفی جاذبه ‌های خود به گردشگران داشته‌اند.
 با توسعه شهرهای هوشمند وفناوری اینترنت اشیا، مقصدهای گردشگری یا شهرهای کمتر شناخته شده  با روی آوردن به روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی و فناوری‌های برتر اکنون مزیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود را بازتعریف می‌کنند.
 
طبق بررسی‌های منتشر شده از سوی یورومونیتور در حاشیه بازارجهانی سفر و گردشگری، دیجیتالی کردن و کاربرد ابزارهای نو فرصت‌های تازه ای برای جلب گردشگران به بازدید از مناطق مختلف بریتانیا و خارج از لندن فراهم آورده که فرصت می‌دهد دیگر بخش‌های این کشور نیز بتوانند جایگاه واهمیت خود را به گردشگران نشان داده و توجه آنان را بخود جلب کنند.
 
طبق همین گزارش درسال 2014 از مجموع 17 میلیون گردشگری که از لندن دیدارکردند تنها 7 میلیون به مناطق شمالی کشور سفر کردند. طبق آمارهای رسمی منتشر شده این آمار با توجه به افزایش وتوسعه کاربرد فناوری‌های هوشمند، به ویژه اینترنت اشیا، در مناطق شمالی و جنوبی بریتانیا رو به افزایش دارد.
 
مدیر بخش مسافرت یورومونتیور بین‌الملل کارولین برمنر، با اشاره به این موضوع افزود:«شهرهای کمتر شناخته شده دربریتانیا با روی آوردن به روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی و فناوری‌های برتر اکنون مزیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود را بازتعریف می‌کنند.
وی می‌افزاید:« این رویکرد استفاده از فناوری‌های برتر نوین می‌تواند طیف وسیعی از ابزارها و امکانات را از تلفن‌های هوشمند  و اپلیکیشن‌های بسیار ساده  تا انواع بازی‌های آنلاین و نیز شهرهای هوشمند بسیار پیچیده را دربر بگیرد که با بکارگیری داده‌ها و ابزارهای نوین تحول چشمگیری را هم در تجربه زندگی برای سکنه شهرها و هم برای گردشگران به یکسان فراهم آورده‌اند.»
 
به عنوان مثال شهر بریستول درانگلستان، نمونه‌ای است که با نصب بیش از 200 چراغ برق درسراسر شهر که با استفاده از اتصال به بولوتوس از طریق داده های ارسال شده از تلفن‌های هوشمند به گردشگران اطلاعات لازم را درمورد جایی که قصد حرکت به آن سمت را دارند، می‌دهد.
 
شهر بریستول بخشی از برنامه واقدامات دولت بریتانیا درحمایت از پروژه ای تحت عنوان IoT  برای ایجاد وتوسعه شهر هوشمند است. این پروژه تاکنون انواع خدمات شهری کارآمد برای سکنه و گردشگران فراهم آورده که اکنون دستاورد ده ساله خود را در WTMلندن 2015 ارائه داده است.
 
 این پروژه تاکنون انواع ابزارهای نوین دیجیتالی را درمناطق مختلف شهر به کار گرفته که سبب ارتقای تسهیلاتی چون حمل و نقل، دسترسی به تسهیلات شهری و برخی فناوری‌های پیشرفته که انتظارمی رود خود مبدل به جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران خارجی شوند.
 
به عنوان نمونه اجرای یک پروژه آزمایشی به نام اتومبیل بدون راننده درمیلتون کینز است. این محفظه‌های خودران -  یا خودگردان، بدون راننده در برخی پیاده روها قرار داده شده و گردشگران می‌توانند به کمک گوشی‌های هوشمند خود یکی از این خودروها را سوار شده و از آن‌ها استفاده کنند.
 
کارولین برمنر می‌گوید:«پروژه‌های شهر هوشمند می تواند به شهرها  کمک کند با ارائه ابزارهایی بهره مند از آخرین فناوری‌های روز برای گردشگران ، از این ابزارها به عنوان مزیت اقتصادی در بازار رقابت گردشگری از سایرین متمایز کنند.    
 
به عنوان مثال پروژه IoT به گردشگران کمک می‌کند که اطلاعات مفید و کاربردی درباره ترافیک و حمل و نقل عمومی بدست آورند. همچنین ستاد یا سیستم عاملی برای جمع آؤری و توزیع اطلاعات درمورد شهرها ونیز تخصیص کارآمد منابع برای افزایش وتوسعه پایدار هستند. اگرچه که برخی ازاین خدمات یا جاذبه های نوین گردشگری ممکن است بسیار پرهزینه باشد اما گردانندگان این پروژه‌ها درپی یافتن راه‌هایی برای کاهش فشار مالی بدون از دست دادن فرصت‌های دیجیتالی هستند.
 
البته برخی از این امکانات و ابتکارات به صورت همگانی دردسترس همه است. به عنوان مثال سیستم راهنمای مسافرتی رأل تایم با حمایت ویزیت انگلند به همه گردشگران از طریق توییتر اطلاعات لازم گردشگری را عرضه می‌کند. درعین حال شرکت کنندگان از جمله گردشگران را تشویق می‌کند که با حمایت یا پیشنهاد سفر به دیگران و یا توضیح دلایل خود برای دیدار از محلی خاص،  از کسب و کارهای محلی حمایت کنند.
 
سیمون پرس مدیر ارشد بازار جهانی سفر می‌گوید:«ده سال پیش وقتی که بازار جهانی سفر گزارشی از گرایشات جاری در یورومونیتور را راه اندازی کرد، هیچ کس حتی تصوری هم از این که استفاده از تلفن‌های هوشمند ودیگر فناوریهای نو تاچه حد درسطح جهانی کاربرد می یابند نداشت. اما امروزه فرصت‌ها برای گردشگری در عصر دیجیتال بی پایان است.»

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
نام:
ایمیل:
* نظر: