کد خبر: ۲۲۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
می‌خواهید باطری ساز شوید و طولانی بودن احتمالی مدت یادگیری برق خودرو شما را نگران کرده است؟ یادگیری یک حرفه پولساز، جذاب و دارای آینده شغلی مناسب، نیازمند صرف زمان و هزینه است، البته راه هایی برای کاهش مدت زمان یادگیری و همچنین هزینه آموزش وجود دارد. در این مطلب خواهیم دید که مدت زمان یادگیری برق خودرو چقئر طول خواهد کشید و چطور می‌توان آن را به کمترین میزان ممکن رساند.

مدت زمان یادگیری برق خودرو در آموزشگاه فنی حرفه ای

می‌خواهید باطری ساز شوید و طولانی بودن احتمالی مدت یادگیری برق خودرو شما را نگران کرده است؟ یادگیری یک حرفه پولساز، جذاب و دارای آینده شغلی مناسب، نیازمند صرف زمان و هزینه است، البته راه هایی برای کاهش مدت زمان یادگیری و همچنین هزینه آموزش وجود دارد. در این مطلب خواهیم دید که مدت زمان یادگیری برق خودرو چقئر طول خواهد کشید و چطور می‌توان آن را به کمترین میزان ممکن رساند.

زمان و مدت یادگیری برق خودرو چقدر است؟

مدت زمان یادگیری برق خودرو به عوامل مختلف بسیاری بستگی دارد؛ از هوش فرد علاقمند به یادگیری تا میزان پیگیری او گرفته تا میزان ساعاتی که در طی یک روز برای یادگیری اختصاص می‌دهید، می‌تواند بر تعداد روزها، ماه‌ها و یا هفته‌هایی که باید صرف کنید تاثیر بگذارد. "اما زمان یادگیری باطری سازی به صورت متوسط چقدر است؟"

در پاسخ به این سوال باید گفت:

شما برای یادگیری برق خودرو می‌توانید یکی از سه روش معرفی شده در دوره برق خودرو فنی حرفه ای را جهت آموزش انتخاب کنید:

  1. شاگردی کردن در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودرو سازی یا شاگردی در مغازه‌های باطری سازی، که این روش یادگیری مدت زمان زیادی طول می‌کشد و برای کسانی که قصد دارند سریع وارد بازار کار برق خودرو شوند، مناسب نیست. این سبک یادگیری که شخص به عنوان شاگرد باطری سازی مشغول به کار می‌شده، بیشتر در سالیان قبل مرسوم بوده است.
  2. تحصیل در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته برقکار خودرو ( باطری سازی ) به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در رشته مهندسی خودرو که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره‌های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد که به صورت تخصصی در حرفه برقکار خودرو ( باطری سازی ) مشغول به آموزش کارآموزان می باشند.

مدت زمان یادگیری برای این سه روش به صورت متوسط به شرح جدول زیر خواهد بود:

 

نحوه آموزش

میزان موفقیت در یادگیری

زمان یادگیری برق خودرو

شاگردی در مغازه باطری سازی

بستگی به وجدان استاد دارد و ممکن است به شکست منجر شود.

1 تا 4 سال زمان نیاز دارد.

ثبت نام در مدرسه هنرستان

بیشتر شامل مباحث تئوری بوده و فاقد میزان کافی آموزش عملی خواهد بود.

2 تا 3 سال زمان نیاز دارد.

دوره آموزش برق خودرو نیمه فشرده فنی حرفه ای

در برخی از آموزشگاه ها دارای ضمانت یادگیری می باشد.

4 هفته زمان نیاز دارد.

دوره آموزش برق خودرو فشرده فنی حرفه ای

در برخی از آموزشگاه ها دارای ضمانت یادگیری می باشد.

2 هفته زمان نیاز دارد.

برای مثال مدت زمان یادگیری دوره آموزش برق خودرو آموزشگاه دارالفنون از نوع فشرده برابر با 2 هفته و از نوع نیمه فشرده برابر با 4 هفته است و این آموزشگاه تضمین تجدید دوره در صورت عدم یادگیری را دارد.

چرا مدت زمان یادگیری برق خودرو به صورت کار آموزش بیش از حد طولانی است؟

یکی از اصلی ترین مشکلات یادگیری باطری سازی به صورت کار آموزی، عدم وجود یک برنامه آموزشی مدون و مشخص است. عدم وجود یک برنامه آموزشی مشخص، بدون شک به افزایش مدت زمان یادگیری برق خودرو ختم خواهد شد.

این درحالی است که وجود یک شاگرد باطری ساز در مغازه باطری سازی برای مالک مغازه بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از استاد باطری سازهایی که به استخدام کار آموز اقدام می کنند، روند کار آموزش را با کندترین سرعت ممکن پیش می برند تا از جدا شدن شاگرد از مغازه خود به دلیل تمایل به استقلال شغلی پس از یادگیری این حرفه جلوگیری کنند.

زمان یادگیری برق خودرو در آموزشگاه

چرا زمان یادگیری برق خودرو در هنرستان طولانی است؟

اگر قصد داشته باشید باطری سازی خودرو را در هنرستان یاد بگیرید، باید در سن تحصیل باشید و پس از اتمام کلاس اول دبیرستان رشته تحصیلی اتومکانیک را انتخاب کنید.

به این ترتیب می‌توان گفت که این گزینه تنها برای افراد بازه سنی 14 تا 18 سال قابل انتخاب است. شما برای تحصیل در رشته اتومکانیک هنرستان، نیاز خواهید داشت که دروس عمومی و تخصصی مختلفی را پشت سر بگذارید که تقریباً نیمی از واحدهای مورد نیاز و زمان تحصیل صرف یادگیری دروس عمومی خواهد شد.

به همین دلیل است که یادگیری یک مهارت (که یادگیری آن تنها به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت)، در هنرستان کار و دانش یا فنی حرفه ای نزدیک به 3 سال زمان نیاز خواهد داشت.

کاهش هزینه های آموزش برق خودرو با کاهش مدت یادگیری

فراموش نکنید که ارزنده ترین دارایی هر فرد زمان اوست. اگر شما خود را به مدت 2 تا 3 سال درگیر یادگیری ابتدایی ترین موارد مرتبط با یک شغل کنید، بدون شک ضرر مالی زیادی را متحمل می‌شود. تصور کنید در مدت زمانی 2 سال معادل 24 ماه به یک شغل ساده مانند فروشندگی، کارگری، بسته بندی و یا سایر موارد مشغول باشید. به این ترتیب و با احتساب حقوق و دستمزد سال 1402 چیزی حدود 180 تا 190 میلیون تومان ضرر خواهید کرد.

مدت یادگیری برق خودرو در تهران
این در حالی است که شما با شرکت در دوره های فشرده در کمتر از یک ماه به دانشی خواهید رسید که درآمدی نزدیک به رقم ذکر شده را طی 2 سال کسب کنید(با فرض دریافت حداقل حقوق وزارت کار به عنوان یک نیروی نیمه ماهر).

یا زمان یادگیری برق خودرو در آموزشگاه فنی حرفه ای بیش از اندازه کوتاه نیست؟

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که بازه زمانی 2 یا 4 هفته ای برای آموزش بسیار کوتاه است، اما در عمل اینطور نیست. اولین نکته ای که لازم است در مورد کلاس های برق خودرو فنی حرفه ای بدانید آن است که در کلاس های دو هفته ای، مدت زمان کلاس های هر جلسه دقیقاً 2 برابر جلسات کلاس های 4 هفته ای است و این به آن معنا است که هر دو نحوه برگذاری کلاس، ساعات برابری دارند.

مورد دومی که باید بدانید، در رابطه با دلیل کوتاه بودن مدت زمان یادگیری برق خودرو است. خرابی های برقی خودرو، شامل رنج محدودی از موارد مشخص هستند که لازم است نحوه تشخیص و رفع آن ها را بدانید. آموزشگاه های فنی حرفه ای مجاز، دقیقاً این سرفصل های برنامه ریزی شده را طبق استاندارهای موجود به شما آموزش می‌دهند و اگر این کلاس ها به صورت عملی برگذار شود، شما برای ورود به بازار کار آماده خواهید شد. چنانچه به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با مراجعه به وب سایت https://darr.ir یا جستجوی نام آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون برای سوالات خود به پاسخ های مناسبی دست پیدا کنید.

برچسب ها: فنی و حرفه ای
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار