کد خبر: ۲۲۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
امیرعبداللهیان در پایان سفر به مسقط:
وزیر امورخارجه گفت: عمان همواره علاقمند است که گفتگوها برای لغو تحریم‌ها به سرانجام برسد که ایده‌هایی در اینباره مطرح شد و ما آنها را دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیر عبداللهیان در پایان سفر به مسقط در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این سفر، اظهار داشت: جمع بندی که با مقامات عمان و وزیر امور خارجه عمان داشتم، تأیید می‌کند که پس از سفر سال گذشته رئیسی به عمان، روند اجرای توافقات شتاب زیادی گرفته است.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی و همچنین سفرا و دیپلمات‌ها در دو کشور اقدامات مؤثری را انجام دادند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تعبیر سلطان عمان از روابط دو کشور، افزود: سلطان عمان اعلام کرد که به عنوان کسی که ۲۰ سال در وزارت امور خارجه حضور داشتم، احساس می‌کنم در یکسال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و در حوزه مناسبات دو جانبه کارها به خوبی پیش می‌رود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه موقعیت ژئوپلتیکی ایران در بحث ترانزیت از موضوعات مورد نظر در این دیدارها بود، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم توافق ترانزیتی عشق آباد که از عمان شروع می‌شود و از مسیر ایران تا آسیای مرکزی امتداد پیدا می‌کند را هرچه زودتر اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی پیشرفتهای بسیار خوبی را داشتیم و همکاری‌ها در این زمینه رو به رشد است، گفت: همچنین در حوزه تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری نیز اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.

امیر عبداللهیان خاطر نشان کرد: امیدواریم در سفر سلطان عمان به تهران که در آینده انجام خواهد شد بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کرده باشیم. البته اسنادی را همکاران ما در حال آماده کردن برای امضا در جریان این سفر هستند.

وزیر امورخارجه در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن، بیان کرد: ضرورت تسریع در رفع محاصره انسانی یمن و برقراری آتش بس پایدار و گفت‌وگوهای جهات یمنی یکی از موضوعاتی است که همواره مقامات یمنی به آن اهتمام دارند و عمان، مرکزی برای گفتگوهای مرتبط با این مسئله از جمله گفتگوهای عربستان، انصارالله یمن و مقامات یمن است که البته اخیراً این گفتگو ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مورد وضعیت اوکراین و مسائل بین المللی نیز گفتگوهایی را با همتای خود داشتم، افزود: عمان همواره علاقمند است که گفتگوها برای لغو تحریم‌ها به سرانجام برسد که ایده‌هایی در این باره مطرح شد و ما آنها را دریافت کردیم.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: از نقش سازنده سلطان عمان تشکر می‌کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار