کد خبر: ۲۲۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
مدیر کل راه و شهرسازی تهران اعلام کرد اگر صاحبان خانه‌های خالی در 10 روز آینده ملک خود را در سامانه اسکان ثبت نکنند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرکل راه و شهرسازی تهران گفت: 500 هزار خانه خالی یا در حال ساخت در استان تهران وجود دارد که باید از آنها مالیات دریافت شود.

وی افزود: کسانی که در 10 روز آینده ملک خود را در سامانه ملی اسکان کشور ثبت نکنند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

شورای مسکن استان تهران عزم خود را جزم کرده تا با شناسایی واحدهای خالی صاحبان آن را مجبور به پرداخت مالیات کند. اما در این بین باید دید چقدر این موضوع قابلیت اجرایی دارد و وزارت راه و شهرسازی چه برنامه‌های در حال اجرایی در این مورد دارد و اینکه در نهایت اجرای این قانون تا چه اندازه شدنی است و می‌تواند قیمت‌ها در بازار اجاره را بشکند.

خلیل محبت خواه، مدیر کل راه و شهرسازی تهران از عزم شورای مسکن استان برای شناسایی واحدهای خالی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی بر مبنای ثبت نام شهروندان در سامانه ملی اسکان و املاک کشور و همچنین گرفتن اطلاعات از دستگاههای خدمات رسان و شهرداری، اطلاعاتی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده تا مالکانی که خانه‌های خالی دارند را وادار به پرداخت مالیات کند.

محبت خواه در پاسخ به این سوال که چگونه می توان ثابت کرد که خانه‌ای خالی است، گفت: ما مبنا را میزان مصرف آب و برق و گاز قرار داده‌ایم و از سازمانهای خدمات‌رسان خواسته‌ایم تا کسانی که مصرف متعارف ندارند را مشخص کند. ما نیز با بررسی مصرف و داده‌های دیگری که داریم تشخیص می‌دهیم کدام خانه‌ها خالی است.

وی ادامه داد: از طرفی کسانی که در سامانه اسکان ثبت نام نکرده‌اند هم جزو لیست خانه‌های خالی قرار می‌گیرند. البته یک ضرب العجل ۱۰ روزه گذاشته‌ایم تا مالکان خانه‌های خالی ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین مقرر شده شهرداری‌های استان تهران آمار شهرهای خود را به استاندار ارائه کنند و استاندار تهران نیز برای این موضوع ضرب الاجل 10 روزه در نظر گرفته است. بررسی های لازم را در مورد کسانی که مدارک خود را در سامانه اسکان بارگذاری کرده اند انجام داده‌ایم اما آنها که مدارک لازم را بارگذاری نکرده‌اند باید بدانند که تبعات آن پای خودشان است.

محبت‌خواه تاکیدکرد: اگر کسی اطلاعات خود را ثبت نکند مبنا را بر این می‌گذاریم که خانه اش خالی است.

مدیرکل راه وشهرسازی تهران اظهار کرد: ما از روشی که خودمان احصا کرده‌ایم لیست خانه های خالی را درآورده‌ایم. الان ۵۰۰ هزار خانه خالی یا در حال ساخت – خانه هایی که به عمد و برای گرانی بیشتر ساخت آنها از سوی مالک به تعویق افتاده است- در استان تهران وجود دارد که باید از آنها مالیات دریافت شود.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که اگر فردی بتواند ثابت کند که خانه‌اش خالی نیست مالیات بسته شده بر خانه‌اش لغو می‌شود و از او مبلغی در این خصوص دریافت نمی‌شود. این قانون دو سال است که اجرا می‌شود و سال به سال هم تکمیل تر می‌شود. از سال گذشته سازمان مالیات در حال گرفتن مالیات از خانه‌های خالی است و اگر سری به سازمان مالیاتی بزنید خواهید دید مراجعه کنندگان زیادی هستند که می‌گویند خانه هایشان خالی نیست و بر اخذ مالیات اعتراض دارند. معمولا این افراد جزو دسته ای هستند که در سامانه اسکان ثبت نام نکرده اند.

محبت خواه خطاب به صاحبان خانه‌های خالی در شهر تهران و ۴۸ شهر استان تهران گفت: دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه‌های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری‌ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاههای خدمات رسان و سایر دستگاه‌های مرتبط استفاده می‌کند و داده‌ها و اطلاعات بین این سازمان‌ها مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد. قرار است یک سامانه مشترک هم بین این دستگاهها راه اندازی شود.

منبع: ایران جیب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار