کد خبر: ۲۲۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
از سوی رییس مرکز تتا
مسدودی درگاه پرداخت کارمزد خرید کوچک و متوسط از سامانه تدارکات الکترونیکی از سوی رییس مرکز تتا تایید و علت این اقدام بانک مرکزی را ایراد قانونی در شکل واریز کارمزد به خزانه دولت اعلام کرد.

علت مسدودی درگاه پرداخت کارمزد سامانه ستاد اعلام شد

به گزارش تجارت آنلاین، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسدودی درگاه پرداخت کارمزد خرید در سامانه ستاد را تایید و علت این اقدام بانک مرکزی را ایراد قانونی در شکل واریز کارمزد به خزانه دولت اعلام کرد.

به گفته امین کلاهدوزان قرار شده است تا رفع اختلال و بازگشایی درگاه پرداخت، برندگان مناقصه مبلغ کارمزد را به حساب مستقیم خزانه واریز کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اختلال درگاه مربوط به واریز کارمزد سامانه ستاد بیان کرد: «در حال حاضر تنها در یکی از زیرسامانه‌ها، برای واریز کارمزد خریدهای کوچک و متوسط اختلال وجود دارد.

وی افزود: به‌تازگی از سوی بانک مرکزی، به‌عنوان نهاد ناظر نامه‌ای ابلاغ‌شده و به دلیل عدم رعایت الزام قانونی از سوی مجری این بخش از سامانه ستاد به مشکل برخورده است. اکنون با توجه به این مسئله باید مبالغ کارمزد به‌حساب‌ خزانه‌داری دولت واریز شود که در اطلاعیه‌ای که در سایت منتشر کرده‌ایم شماره‌حساب و شبا خزانه‌داری دولت قید شده است و این روند تا زمان اصلاح اختلال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد تا زمان حل اختلال، افرادی با ارسال پیامک جعلی از شرایط سوء استفاده کنند، تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی اعلام می‌کنیم حساب جایگزین فقط در خزانه دولت است و صرفا به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیک است. همچنین مرکز فقط از طریق وب سایت اطلاع رسانی می‌کند و هیچ پیامکی برای مخاطبان سایت ارسال نخواهد شد. بنابراین امکان دارد پیامک‌ها برای سوء استفاده باشد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: در این خصوص مقتضی است کارپرداز مدیر تدارکات یا مقام اجرایی خرید در دستگاه‌های اجرایی نسبت به راهنمایی برنده برای واریز وجه کارمزد (مطابق مبلغ اعلامی در سامان) به حساب اعلام شده و با شناسه مذکور در این بند اقدام و فیش واریزی را از برنده معامله دریافت کنند. همچنین برنده معامله، ضمن ثبت تیکت در سامانه ستاد ایران درخواست اعمال فیش و ادامه مراحل را درج کنند.

کلاهدوزان در رابطه با الحاق مزایده‌های اجرای احکام قوه قضاییه گفت که در حال حاضر این کار به صورت پایلوت در ۱۰۰ شعبه شروع شده است.

وی با بیان اینکه بحث اتصال شهرداری‌ها به این سامانه فراز و نشیب زیادی داشته، تصریح کرد: نزدیک به دو سال است که پیگیر هستیم شهرداری‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای بخش عمومی مناقصه‌های خود را در سامانه تدارک الکترونیکی دولت انجام دهند. اما مقاومتی به استناد یک دستورالعمل داخلی در شهرداری وجود داشته است.

رئیس مرکز تتا در واکنش به درستی یا نادرستی روال گذشته واریز کارمزد گفت: اینکه روال گذشته پرداخت کارمزد درست یا نادرست بوده یک موضوع حقوقی و در حال بررسی است و شخصا نمی‌توانم بگویم درست یا نادرست بوده است. بخش پرداخت بانک مرکزی بر اساس نظر نهاد نظارت اعلام کرده این درگاه نمی‌تواند فعال باشد و درگاه را مسدود کرده است. علت ایجاد این مسئله نیز ایراد قانونی در خصوص واریز وجوه کارمزد به حساب شرکت مجری بوده است که مطابق با قوانین وارده بایستی واریز این وجوه از طریق گردش خزانه صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش مدیر سامانه ستاد نیز با اشاره به مقاومت شهرداری‌‎ها بیان کرد: «اکنون نظر حقوقی مجلس نیز به شهرداری ابلاغ‌شده است و شهرداری‌ها باید بر اساس تکلیف قانونی به سامانه ستاد ملحق شوند. در گذشته نیز سازمان بازرسی ده روز به علیرضا زاکانی فرصت دادند تا شهرداری تهران به سامانه ستاد متصل شود اما او با گذشت مهلت قانونی نسبت به این تکلیف عمل نکرده‌اند.»

کلاهدوزان در اشاره به مکانیزمی که برای امنیت مناقصات در پیش گرفته شده است تشریح کرد: «در سامانه ستاد به خاطر مکانیزم رمزنگاری هیچکس به پاکات اطلاعات عادی حتی دسترسی ندارد و حداقل دو کلید برای باز کردن نیاز است و همچنین هر معامله‌ای که صورت می‌گیرد برای همه افراد قابل مشاهده و در دسترس است.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار