کد خبر: ۲۲۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۹
امروز 29 شهریورماه روز پایانی معاملات تابستان و 6 ماهه ابتدایی 1402 بود. بازار سرمایه در این مدت افت و خیز بسیاری را پشت سر گذاشت. از رشدهای شارپ اوایل سال تا سقوط‌های سهمگین اردیبهشت همگی چالش‌های بزرگی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زدند. اما باید دید سهامدارانی که در این 6 ماه دست به فروش نزدند با سرمایه خود چه کردند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در 6 ماه گذشته اخبار متعددی بر روند معاملات تالار شیشه‌ای تاثیر گذاشت. از تصویب مصوبه نرخ 7000 تومانی برای خوراک پالایشی‌ها در 17 اردیبهشت که موجب خروج پول‌درشت‌ها از سهم‌های پتروشیمی شد تا تصویب فرموله شدن نرخ خوراک همگی مسیر شاخص‌های بورسی را به یکباره تغییر دادند. این در حالی بود که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد بر این باور است که دولت همواره از تصمیماتی که نااطمینانی را وارد مسیر بورس می‌کند، اجتناب کرده است.

مسیر 6 ماهه بازار سهام

نموداری که در ادامه آورده شده، نوسانات شاخص کل را در بازه زمانی 6 ماهه دوم 1402 نشان می‌دهد. همان‌طور که در چارت مشخص است، بازار سهام در ابتدای سال روند صعودی خود را در پایان سال گذشته ادامه داد و سقف جدیدی را برای دو شاخص کل و هم‌وزن تعریف کرد.

شاخص کل

اما این دو سقف برای شاخص‌های بورسی وفادار نبودند و به سرعت از دست رفتند. نگاهی به نمودار شاخص کل نشان می‌دهد نماگر اصلی بازار طی این 6 ماه حدود 8.2 درصد افزایش ارتفاع داد و از یک میلیون و 960 هزار واحد به یک میلیون و 121 هزار واحد در پایان بورس امروز رسید.

شاخص هم‌وزن

البته نماینده شرکت‌های کوچک بازار سرمایه در 6 ماه گذشته بیشتر از 23 درصد رشد کرد و از 585 هزار واحد در روز پایانی معاملاتی اسفند 1401 به 721 هزار واحد در پایان بورس امروز یعنی 29 شهریور 1402 رسید.

تمامی این‌ها در حالی‌ست که دلار بازار آزاد در این مدت حدود چهار درصد رشد کرده است. بنابراین باید گفت در 6 ماه گذشته، بورس پیروز میدان بازارهای مالی بوده و گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است.

پایان تابستان 1402

اما در تابستان 1402 اوضاع کمی متفاوت بود. چرا که در این بازه زمانی شاخص کل نه تنها نتوانست افزایش ارتفاع دهد، بلکه با کاهش 2.43 درصدی نیز روبه‌رو شد و از دو میلیون و 173 هزار واحد در پایان بهار به دو میلیون 121 هزار واحد در پایان تابستان رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در تابستان نزولی بود و طی سه ماه 3.27 درصد کاهش ارتفاع داد. به همین ترتیب نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه از 746 هزار واحد به 721 هزار واحد رسید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار