کد خبر: ۲۲۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
جزئیات مشارکت‌ چینی‌ها در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از سال گذشته مسکوت باقی مانده بود، اما به تازگی نماینده وزیر راه و شهرسازی در این مورد بیان کرده است: طبق توافقی که با شرکت‌های خارجی صورت گرفته قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار برآورد شده است و چینی‌ها مشتاق مشارکت در ساخت و ساز کشور هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال گذشته بود که پس از چندبار تکذیب از سوی دولت و زمزمه‌هایی که در این مورد وجود داشت، بالاخره همکاری چینی‌ها در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تایید شد.

بر این اساس قرار شد پیمانکاران این کشور در مقابل تهاتر نفت شروع به ساخت واحدهایی کنند که ابتدا دو سال پیش و در آغاز به کار دولت رئیسی وعده آن به مردم داده شد.

البته از همان زمان تایید این خبر تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است و هر روز متقاضیان شاهد وعده‌هایی از سمت مسئولان هستند که یا در حد همان حرف باقی مانده‌اند یا هنوز زیرساخت‌های مربوط به اجرای آن فراهم نشده است.

حالا پس از گذشت چندماه حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی در مورد ساخت مسکن با شرکت‌های خارجی، توضیح داده است: طی جلساتی که با شرکت‌های خارجی برگزار شد قرار بر این است تا زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد و در کنار زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور است.

تیزمغز همچنین درباره هزینه ساخت این واحدها از سوی شرکت‌های چینی توضیح داده است: طبق توافقی که با شرکت‌های خارجی صورت گرفته قیمت ساخت هر واحد مسکونی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار برآورد شده است و چینی‌ها مشتاق مشارکت در ساخت و ساز کشور هستند.

هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی چینی‌ها

همان‌طور که گفته شد شرکت‌های خارجی قرار است هر واحد مسکونی را با متری 200 تا 300 دلار بسازند. این مبلغ بر اساس دلار بازار آزاد و با نرخ 49 هزار و 500 تومان، 9 میلیون و 900 هزار تومان تا 14 میلیون و 850 هزار تومان برآورد می‌شود.

هزینه ساخت نهضت ملی مسکن

این مبلغ در صورت احتساب با دلار حواله و نرخ میانگین 37 هزار و 500 تومان بین هفت میلیون و 500 هزار تومان و 11 میلیون و 250 هزار تومان متغیر خواهد بود.

البته این درحالیست که در واحدهای نهضت ملی مسکن قیمت زمین در هزینه ساخت محسوب نمی‌شود و در این صورت این میزان چندان دور از باور نیست و انبوه‌سازان داخلی نیز از پس آن برخواهند آمد. همچنین از سوی دیگر دولت در ابتدای طرح نهضت ملی مسکن مبلغ متری چهار میلیون و 500 هزار تومان را به انبوه‌سازان داخلی پیشنهاد داده بود و در سال جاری آن را به 10 میلیون تومان رسانده است.د

موضوعی که در این بین به آن اشاره نشده است روش پرداخت هزینه ساخت این واحدهاست که به نظر می‌رسد بر اساس همان توافق قبل یعنی تهاتر نفتی باشد که دولت از همان ابتدا در همکاری با شرکت‌های خارجی در نظر داشت.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار