کد خبر: ۲۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
رئیس جمهوری تاکید کرد:
رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان اماده گسترش روابط در بخش گاز هستند.
  • دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در پایان دیدار با قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان که برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) به تهران آمده است، اظهار کرد: دو کشور بر تحکیم روابط تاکید دارند و امیدواریم سطح مبادلات دو کشور تا ١٠ سال آینده به ٦٠ میلیارد دلار برسد.

  • وی افزود: در بخشهای گاز، برق، آب و نیز حمل و نقل زمینه های همکاری بسیاری وجود دارد و در زمینه توریسم و نیز مسائل فرهنگی زمینه برای گسترش روابط مهیاست.

    روحانی تصریح کرد: در بخش گاز با توجه به روابط دو کشور و خرید گاز از کشور ترکمنستان، امکان تهاتر وجود دارد و زمینه های مختلفی برای همکاری و حضور در طرحهای مورد نظر این کشور وجود دارد.

    رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: بخشی از گفتگوهای امروز ما به نحوه بهره برداری بهتر و بیشتر از منابع موجود در دریای خزر اختصاص داشت که امیدواریم این همکاریها در آینده‌ای نزدیک باعث تدوین نهایی رژیم حقوقی دریای خزر شود.

    روحانی تصریح کرد: ایران و ترکمنستان برنامه های بلندمدتی بویژه در امور اقتصادی و همکاریهای منطقه‌ای در دست تهیه دارند که بعد از بررسی سند جامع آن تدوین خواهد شد.

    قربانقلی بردی محمد اف، رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست خبری با تشکر از رئیس جمهوری ایران و میهمان نوازی وی، گفت: مذاکرات امروز بسیار سازنده بود، زیرا این گفتگوها توام با دوستی و صمیمیت برگزار شد.

    وی ادامه داد: روابط فی مابین ایران و ترکمنستان در بسیاری از زمینه ها بویژه اقتصادی پیشرفتهای قابل قبولی داشته است.

    رئیس جمهوری ترکمنستان تصریح کرد: دو موضوع امنیت انرژی و حمل و نقل و ترانزیت برای ما حائز اهمیت است که البته دیدگاههای خود را در این باره در اجلاس فردا اعلام خواهیم کرد.

    وی به افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در ٩ ماه گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور ٢,٦ میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، اما حجم مبادلات تجاری دو کشور طی ١٠ سال آینده باید به رقم ٦٠ میلیارد دلار برسد، زیرا هم اکنون همه امکانات برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و ترکمنستان وجود دارد.

  • منبع:شانا

نام:
ایمیل:
* نظر: