کد خبر: ۲۲۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۴
شرکت مدیران خودرو که از ابتدا بر اساس شراکت و همکاری با کمپانی معتبر چری پایه‌گذاری شد، در راستای توسعه فعالیت‌های خود تصمیم به عرضه سری جدیدی از تولیدات چری یعنی محصولات برند اکستریم دارد. اکستریم TXL اولین محصول این برند لوکس چینی است که به زودی به ایران خواهد آمد.

شرکت مدیران خودرو همکاری‌های گسترده‌ای با چری در ایران انجام می‌دهد و تصمیم دارد تا پیش از پایان سال ۱۴۰۲ یک سری کاملا جدید از تولیدات این شرکت، یعنی محصولات برند لوکس «اکسید» - ( Exeed) را در کشورمان با نشان «اکستریم»عرضه کند. اولین خودرویی که برای این منظور در نظر گرفته شده، مدل اکسید TXL است که به زودی به فهرست خودروهای مونتاژی در ایران اضافه خواهد شد.

این خودرو تحت نشان جدید اکستریم به بازار ایران می‌آید و قصد دارد تا به عنوان یک شاسی بلند لوکس و نسبتا خوش قیمت، بخش بیشتری از جامعه مشتریان ایرانی را با محصولات چری همراه کند. اکسید TXL ابتدا در سال ۲۰۱۹ به میدان آمد و سپس در سال ۲۰۲۱ با نسخه فیس لیفت به دست مشتریان رسید. در سال ۲۰۲۳ نیز نسخه جدیدی از این محصول در فهرست تولیدات چری قرار گرفت که همین مدل در ایران نیز به فروش خواهد رسید.

معرفی اکستریم TXL اولین شاسی بلند از برند لوکس چری در ایران

مشخصات فنی اکستریم TXL

ماشین اکستریم TXL محصول جدید مدیران خودرو، یک کراس اوور میان سایز است و برای تامین قدرت مورد نیاز خود از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi استفاده می‌کند. موتور اکستریم TXL قادر است توانی برابر با ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها انتقال دهد.

اکسید تی ایکس ال به منظور دریافت و انتقال قدرت از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT معمولی استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا استهلاک نگهداری و کیفیت رانندگی این خودرو نسبت به نمونه‌های مجهز به گیربکس دو کلاچه بهتر باشد.

البته این محصول در بازار چین با گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته نیز عرضه می‌شود اما ظاهرا شرکت مدیران خودرو و برند چری همان گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک معمولی را برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته‌اند که قطعا انتخاب بهتری نسبت به مدل‌های دو کلاچه به حساب می‌آید.

ضمن آنکه اکسید TXL به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک AWD مجهز است و می‌تواند در مسیرهای لغزنده و یا آفرود سبک و سفرهای طبیعتگردی عملکرد بهتری از خود ارائه دهد. میانگین مصرف سوخت اکستریم TXL نزدیک به ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بیشترین سرعت این خودرو نیز تقریبا به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو اطلاعات دقیق و رسمی در دسترس نیست اما با توجه به ضریب مناسب توان موتور به وزن کل خودرو، می‌شود یک شتابگیری نسبتا مهیج در حدود ۹ ثانیه را انتظار داشت که برای یک کراس اوور خانوادگی در بازار ایران رقم بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

ضمنا با توجه به حضور سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و همچنین مالتی لینک مستقل در عقب، باید توقع کیفیت سواری مناسب و همچنین هندلینگ مطلوب از این خودرو خانوادگی را داشته باشید. البته با استناد به گشتاور بالا و قدرت نسبتاً زیاد موتور، احتمال دارد برخی رانندگان TXL هنگام عبور بسیار سریع و پرشتاب از پیچ با مواردی مثل کم فرمانی روبرو شوند. البته این مورد در بسیاری از خودروهای پرقدرت احتمال وقوع دارد و اگر راننده در مسیرهای پرپیچ و خم سرعت و شتاب ایمن را رعایت کند، دیگر هیچ مسئله ای به وجود نخواهد آمد.

تجربه رانندگی با اکستریم TXL

فرصت کوتاهی پیش آمد تا پیش از عرضه اکسید TXL در بازار ایران با آن به رانندگی بپردازیم و بعضی از ویژگی‌های این شاسی بلند شهری را بررسی کنیم. همین که در را باز می‌کنید و روی صندلی می‌نشینید، راحتی صندلی‌ها و فرم مناسب آنها توجه شما را جلب می‌کند. طراحی ارگونومیک داشبورد نیز در نوع خود قابل تحسین است و اجازه می‌دهد که راننده سطح تسلط مناسبی بر ادوات کنترلی خودرو داشته باشد. با توجه به گشتاور بالای موتور، در شروع رانندگی اگر پدال گاز را بیشتر از نیمه فشار دهید، به طرز محسوسی به صندلی می‌چسبید که این نشان از شتاب نسبتا هیجان انگیز خودرو دارد.

معرفی اکستریم TXL اولین شاسی بلند از برند لوکس چری در ایران

هنگام عبور از روی ناهمواری‌ها، دقت عمل سیستم تعلیق در جذب ضربات قابل قبول است و شما لرزش یا کوبش شدیدی را حداقل تا زمانی که استهلاک چندانی روی سیستم تعلیق وارد نشده است، درون خودرو حس نخواهید کرد. زمانی که با سرعت از از یک پیچ عبور می‌کنید، مقداری حرکت عرضی در اتاق ماشین ایجاد می‌شود اما در مجموع هندلینگ اکسی تی ایکس اطمینان بخش به نظر می‌رسد و پایداری دلچسبی در آن احساس می‌شود. حتی اگر سطح زمین لغزنده باشد، سیستم‌های کنترل پایداری و کشش به علاوه دیگر سامانه‌های ایمنی، تعادل خودرو را حفظ می‌کنند و اکسید TXL تا حد امکان دچار انحراف نمی‌شود. البته اگر سرعت به شدت بالا باشد، آن وقت احتمال انحراف و مواردی نظیر کم فرمانی وجود دارد که برای هر خودرویی در چنین شرایطی طبیعی به نظر می‌رسد.

تسلط و دید مطلوب راننده نسبت به جاده علی‌رغم وجود برخی نقاط کور، می‌تواند اعتماد به نفس او در کنترل این شاسی بلند شهری را افزایش دهد. وجود سیستم‌هایی مثل رادار هشدار نقطه کور نیز احتمال برخورد در نقاط کور خودرو با دیگر ماشین‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

متاسفانه به دلیل محدودیت های مسیر کوتاه تست، نتوانستیم به طور دقیق شتاب صفر تا صد اکسید TXL را محاسبه کنیم، اما همانطور که در بخش مشخصات فنی اشاره کردیم، شما می‌توانید انتظار شتابی در حدود ۹ ثانیه را از این ماشین داشته باشید. البته این رقم بسته به کیفیت بنزین، تعداد سرنشینان، شیب مسیر و مواردی از این دست، می‌تواند مقداری تغییر کند.

بررسی طراحی اکسید TXL

اکستریم TXL در سال ۲۰۲۳ با به روز رسانی‌های ظاهری به میدان آمده و طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به مدل اولیه ۲۰۱۹ ارائه می‌دهد. این خودرو از یک فرم بدنه کشیده با پنل‌های خوش تراش ساخته شده که استایل آن را چیزی بین یک ماشین لوکس و خودروهای عضلانی در ذهن بیننده ترسیم می‌کند. طراحی نمای جلو نیز با جلو پنجره بزرگ و مه‌شکن‌های LED و چراغ‌های کشیده همراه شده که فرم نسبتاً زیبا و مجللی را برای چهره این خودرو رقم زده‌اند.

معرفی اکستریم TXL اولین شاسی بلند از برند لوکس چری در ایران

پس از ورود به کابین این خودرو متوجه می‌شویم که طراحی داخلی اکستریم تی اکس ال تقریبا بر اساس یک زبان طراحی جدید و آینده‌نگرانه ترسیم شده و یک طرح نسبتا مجلل را به ویژه در بخش داشبورد و کنسول میانی ارائه می‌دهد. این سبک طراحی داخلی کاملاً زیبا به نظر می‌رسد، اصول ارگونومی در آن رعایت شده و از متریال باکیفیت در ساخت داشبورد و تودری‌های آن بهره برده شده است.

معرفی اکستریم TXL اولین شاسی بلند از برند لوکس چری در ایران

فاصله بین محور چرخ‌های اکسید TXL معادل ۲۸۰۰ میلی‌متر است؛ بنابراین با یک کابین نسبتا بزرگ به ویژه از لحاظ فضای پا روبرو هستیم. البته این کابین بزرگ باعث شده تا ظرفیت‌ صندوق عقب کمی محدود شود و به ۴۶۱ لیتر برسد. این میزان فضا نسبت به رقبا تقریبا کوچک به نظر می‌رسد، اما به هر حال می‌تواند نیازهای مسافرتی ۴ الی ۵ نفر را به نحوی نسبتاً قابل قبول، تامین کند و وسایل آنها را درون خود جا بدهد.

امکانات اکستریم TXL

تا زمان نگارش این مطلب هنوز اطلاعات دقیقی در مورد سطح و نوع امکانات اکستریم تی ایکس ال در بازار ایران منتشر نشده اما با توجه به لوکس بودن محصولات این برند، انتظار می‌رود که سطح امکانات و آپشن‌های TXL نیز بسیار بالا باشد. بر همین اساس انتظار داریم که موارد زیر در فهرست امکانات رفاهی و ایمنی اکستریم تی ایکس ال حضور داشته باشند:

معرفی اکستریم TXL اولین شاسی بلند از برند لوکس چری در ایران

  • کروز کنترل هوشمند، سامانه کنترل کشش و پایداری
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری
  • سیستم کمکی نیمه خودران حرکت بین خطوط
  • رادار هشدار خروج از خط، رادار هشدار نقطه کور، سیستم هشدار تصادف از عقب
  • تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه
  • صندلی برقی ردیف جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو
  • ۶ تا ۸ عدد کیسه هوا
  • در صندوق برقی هوشمند همراه با سنسور پا
  • آینه‌های جانبی تا شونده اتوماتیک، سانروف پانوراما، دوربین ۳۶۰
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور و باران
  • ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگرهای لمسی مالتی مدیا، نمایشگر دیجیتال کیلومترشمار و...

قیمت اکستریم TXL در ایران

اکسید TXL بسته به سطح تجهیزات و امکانات، چیزی حدود ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. در مورد زمان عرضه اکستریم TXL در ایران نیز گفته شده که احتمالا تا پیش از پایان سال ۱۴۰۲ شاهد رونمایی رسمی از این خودرو در کشور خواهیم بود. مدتی بعد از آن نیز قیمت رسمی به همراه تاریخ و شیوه فروش این خودرو به اطلاع عموم خواهد رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار