کد خبر: ۲۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
سفیر ایران در باکو تاکید کرد
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: مناسبات اقتصادی و حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در کنار ارتباطات بخش های خصوصی و تجار دو کشور افزایش می یابد.

محسن پاک آیین در جریان سفر هیئت رسانه ای شهرستان مرزی بندر آستارا به جمهوری آذربایجانبا بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز همکاری ویژه ای با جمهوری آذربایجان دارد، اظهار کرد: حجم مبادلات غیر نفتی ایران با جمهوری آذربایجان در حال حاضر ۵۳۲ میلیون دلار است که حدود ۳۰۰ میلیون دلار آن واردات آذربایجان از ایران و و مابقی واردات ایران از آذربایجان است.

وی افزود:  ایران در قبال واردات و تحویل گاز از آذربایجان در آستارای ایران،  گاز مورد نیاز جمهوری خود مختار نخجوان را با دریافت حق ترانزیت ۱۵ درصدی و درآمد سالانه ۲۵۰ میلیون دلاری در یک سوآپ گازی تحویل داده و تامین می کند.

پاک آیین با بیان اینکه یک شرکت نفتی ایران در منطقه شاه دنیز جمهوری آذربایجان در دریای خزر سرمایه گذاری کرده است، گفت: ایران ۱۰ درصد یک کنسرسیوم شرکت نفت شاه دنیز را سرمایه گذاری کرده است که درآمد سالیانه از این سرمایه گذاری برای کشور ۲۵۰ میلیون دلار است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان سفر یک میلیون نفر گردشگر آذری در سال از جمهوری آذربایجان به ایران را یادآور شد و تصریح کرد: با احتساب هزینه های هر گردشگر آذری در ایران و دریافت عوارض ترانزیتی از بیش از ۵۰ هزار تریلی که در سال وارد ایران می شوند، در مجموع مبادلات ایران و آذربایجان در حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال است.

وی با اشاره به ارتباطات بخش های خصوصی و تجار دو کشور بیان کرد: با اتصال خط ریلی آستارای جمهوری آذربایجان به آستارای جمهوری اسلامی ایران، درآمد و حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

پاک آیین سفر اخیر هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی گیلان به جمهوری آذربایجان و دیدار با وزرای اقتصاد و حوادث غیر مترقبه این کشور را گامی مثبت در راستای توسعه ارتباط بین دو کشور دانست و گفت: توسعه حمل و نقل، ساخت راه آهن قزوین - رشت - آستارا و اتصال آن از طریق مرز آستارای ایران به مرز آستارای آذربایجان در اولویت دو کشور قرار گرفته و به زودی اقدامات ساخت راه آهن در خاک آذربایجان تا آستارای ایران با هماهنگی و همکاری دو طرف شروع خواهد شد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پایان بر ضرورت گسترش خدمات کنسولی در مرزهای دو کشور  تاکید کرد و خاطر نشان شد: تلاش سفارت ایران در باکو برای صدور ویزا برای اتباع ایرانی در مرزهای آستارا و بیله سوار ادامه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: