کد خبر: ۲۳۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
سه کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:
سه کارشناس با اعلام قوی‌ترین محرک فعلی بورس و نیاز به تغییر جدی و مثبت در تصمیمات اثرگذار بر صنایع، هدف ۲.۵ میلیون واحدی را تا آخر سال ‌برای شاخص پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه با اعلام قوی‌ترین محرک در شرایط فعلی و نیاز به تغییر جدی و مثبت در تصمیمات اثرگذار برای صنایع در گفت و گو با دنیای اقتصاد، هدف 2.5 میلیون واحدی را تا آخر سال ‌برای شاخص پیش بینی کردند.

رشد شاخص تا ۲.۵ میلیون واحد

ابراهیم سماوی: آخرین موج صعودی میان‌مدت شاخص بورس از آبان سال‌ قبل از محدوده 1.24 میلیون واحد آغاز شد و تا 2.54 میلیون واحد در اواسط اردیبهشت ماه به‌طول انجامید و با ریزش‌های بعد اردیبهشت شاخص‌کل را تا محدوده 1.94 میلیون واحد پایین کشاند. تقریبا 50‌ درصد از موج صعودی ریزش داشت و شاخص‌ کل استراحت زمانی مناسبی طی 6 ماه اخیر انجام داد.

بنابراین هم از منظر قیمتی و هم از منظر استراحت زمانی شاخص‌کل در میان‌مدت استراحت کرده‌ است. در قالب زمانی هفتگی شاخص‌ کل و اندیکاتور هایی مانند مک‌دی کراس رو به بالا برای شاخص‌کل نشان‌دادند که می‌تواند امیدوارکننده باشد. این اتفاق آخرین‌بار آبان سال‌قبل تکرار شده‌ بود و این کراس سال جاری نیز در رشد چند هفته اخیر با لحاظ استراحت زمانی این مدت مجددا شروع شده و طبیعتا شاخص‌کل می‌تواند رشدی را از منظر تکنیکال ثبت کند.

در گام اول مهم عبور شاخص‌کل از محدوده 2.15 میلیون واحد بود و استراحت زمانی نیز در این محدوده داشت. در گام بعدی شاخص بورس باید به محدوده 2.34 میلیون واحد برسد که کار خیلی سختی پیش‌رو  ندارد و می‌توان هدف 2.5 میلیون واحدی را با توجه به جمیع شرایط تا آخر سال ‌متصور بود.

با توجه به رویدادهای سیاسی و بین‌المللی پیش رو و سایر تکانه‌ ها، ممکن است شاخص‌کل متناسب با شرایط ارقام مختلفی را ببیند و تا زمانی‌که محدوده 2.15 میلیون واحد از دست نرفته این تحلیل معتبر است.

انتظار صحنه برای بازیگر اصلی

حسن حسین‌نیا: روند معاملات بورس ابتدای هفته گذشته با خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام و صندوق‌های سهامی همراه بود. هرچند ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت مناسب بود اما جنس خروج نقدینگی از سهام برای اشخاص حقیقی و همزمانی آن با کاهش چشمگیر ارزش معاملات گویای ابهامات و عدم‌ شفافیت بین فعالان بود.

همزمانی این اتفاقات با اخباری همچون تجدید ارزیابی دارایی‌ها که گاهی از طرف سازمان می‌آمد و جلساتی که با شرکت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شد، باعث‌ شده ابهاماتی در این‌خصوص و میزان جدیت شرکت‌های حاضر در جلسات مختلف ایجاد شود. هرچند برخی شرکت‌ها شفاف‌سازی‌هایی منتشر کردند اما عملا بازار سرمایه واکنشی نشان نداد.

بازار سرمایه همچنان شرایط لیدرمحوری را دارد یعنی حرکات توده‌وار صنایع بزرگ‌تر باعث‌شده با عرضه بیشتر در سهام بزرگ‌تر روبرو شده اما در سهام کوچک‌تر مانند ساختمان و زراعت ورود جریان و رشد نقدینگی رخ داد. این مسئله نشان می‌دهد اقبال سهامداران با توجه به کاهش نقدینگی و ارزش معاملات موجود به سمت صنایعی است که امکان پروژه‌ شدن و رشد قیمتی با جریان نقدینگی وجود دارد. بنابراین بازار سرمایه در شرایط فعلی نیازمند یک محرک قوی است تا بتواند از این گرداب اصلاح زمانی‌که در آن گرفتار شده، نجات یابد.

شاید قوی‌ترین محرک در شرایط فعلی همین گروه خودرویی باشد که قطعا اثرگذاری بالایی بر کلیت بازار دارد. در عین‌حال باید منتظر بود و دید برای بودجه‌ پیشنهادی 1403 در مجلس چه اتفاق‌هایی می‌افتد و بندهایی که پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح است، تصویب خواهد شد یا خیر. با این‌ وجود محدوده حمایتی شاخص و قیمتی برخی سهام بزرگ و اثرگذار نیز نزدیک است.

امید به خودرویی‌ها

ایمان رئیسی: همان‌طور که انتظار می رفت حرکت بعدی بازار با چاشنی تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها، نرخ دلار و گزارش‌های شرکت‌ها رقم می‌خورد. ارزش معاملات اگرچه نشانه درجازدن است اما ارزان‌بودن و حتی حباب منفی باعث‌شده حمایت‌های مهمی مانند سد بتنی شکل بگیرد. در این شرایط می‌توان به رشد آرام بورس امیدوار بود.

بحث بعدی نیز آزادسازی نرخ خودرو است که مجددا توسط وزیر صنعت مطرح‌ شده و این گروه می‌تواند در حرکت بعدی همراه باشد. از طرفی افرادی که سال‌ گذشته وارد و اردیبهشت از آن خارج شدند، هنوز به بازار وارد نشدند و ورود این افراد می‌تواند محرکی برای بازار باشد.

در این میان اتفاقات دیگری هم افتاد و آن مطرح‌شدن بحث پلیس اقتصادی بود. این در حالی است که اسامی افراد به‌رغم بر‌‌گزاری جلسات هنوز مطرح نشده که نکته مثبتی نیست. در روزهای باقی‌مانده هفته احتمالا شاهد ریزحمایت‌هایی خواهیم بود اما اگر با خبری قوی همراه نباشد، شاید حمایت نیز کوتاه‌مدت باشد و حرکات نوسانی ادامه یابد. در شرایط کنونی بیشتر نیاز به تغییر جدی و مثبت در تصمیمات اثرگذار برای صنایع وجود دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار