کد خبر: ۲۳۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱

نقش ماندگار سردار سلیمانی در تحولات منطقه

حسن هانی‌زاده
کارشناس مسائل غرب‌آسیا

با توجه به نقش برجسته‌ای که شهید سلیمانی در تقابل با نقشه راه آمریکا در راستای تغییر معادلات منطقه به سود رژیم صهیونیستی و همچنین تقابل میدانی با گروهک‌های تکفیری و همچنین حضور آمریکا و همچنین نفوذ رژیم صهیونیستی در محور مقاومت داشت ‌همواره مورد تعقیب آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تکفیری بود که در پی حذف فیزیکی این شخصیت تاثیرگذار منطقه بودند. حاج قاسم بعد از پایان جنگ تحمیلی شرایطی در سطح منطقه فراهم کرد که نفوذ آمریکا در منطقه به ویژه در سوریه، لبنان و عراق به کمترین میزان خود برسد و در این ماجرا هم نقش موثری داشت. این موضوع در سوریه نسبت به دیگر کشور‌های ذکر شده پررنگ‌تر بود، زیرا سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی درگیر یک جنگ داخلی و یک بحران بوده که همچنان هم ادامه دارد.
شهید سلیمانی با حضور خود در عرصه‌های میدانی توانست گروهک‌های دست‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شدت سرکوب کند. این شهید بزرگوار همچنین توانست میزان گروهک‌های تروریستی را در کشور عراق به شدت کاهش بدهد. ضمن اینکه آزادسازی شهر‌های مهم عراق مرهون مجاهدت‌های مشترک حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بوده است. شرایط منطقه در آن زمان به گونه‌ای بود که اگر نبود حضور این دو سردار نامدار اسلامی در این منطقه، احتمالا گروهک تروریستی داعش داخل ایران نفوذ می‌کردند. به همین دلیل هم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از یک توانمندی بالایی برای تغییر معادلات در منطقه برخوردار بود. او یکی از مهم‌ترین سردار‌هایی بود که توانست محور مقاومت را تقویت کند و یک جبهه گسترده‌ای را علیه رژیم صهیونیستی از لبنان و سوریه و عراق تا یمن ایجاد کند.
این تلاش‌ها و مجاهدت‌های شهید سلیمانی در زمان حیات ایشان در نهایت موجب شد تا آمریکا نتواند طرح خاورمیانه جدید را در منطقه عملیاتی کند و به همین دلیل هم طرح ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دستور کار آمریکا قرار گرفت. در واقع حذف فیزیکی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نشانه خوی تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. جمهوری اسلامی ایران یک کشور تاثیرگذار منطقه‌ای است که توانست به نفوذ خود که این نفوذ هم مرهون مجاهدت‌ها و قدرت تفکر میدانی و سیاسی شهید سلیمانی بود که جمهوری اسلامی ایران توانست به عنوان محوری‌ترین کشور در تقابل با آمریکا و رژیم صهیونیستی شناخته شود و به همین دلیل هم امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشوری محوری و مهم جهان تبدیل شود که توانسته در مقابل هژمونی آمریکا ایستادگی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار