کد خبر: ۲۳۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۲
دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو از سوی شورای رقابت به وزارت صنعت ابلاغ شد که ثبت نام محصولات ... جزو موارد اصلاحی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شورای رقابت دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودروی سواری را به وزارت صنعت ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش و طبق دستورالعمل اصلاحی، وزارت صنعت به عنوان سیاست‌گذار و تنظیم‌گر فنی معرفی شده و قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را ابلاغ می کند. البته این به معنای کنار گذاشته شدن کامل شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیست و درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، نقش پسینی دارد و چنانچه در نحوه‌ اجرا ایرادی باشد، ورود خواهد کرد.

موارد اصلاحی در دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری:

در بند یک ماده یک عنوان "کارگروه خودرو: موضوع مصوبه ۵۳۳ شورای رقابت مصوب ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱" حذف شده است.

طبق ماده ۳ ، قیمت‌هایی که توسط سازمان حمایت محاسبه شده به وزارت صنعت اعلام و با رعایت مفاد دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

طبق تبصره‌ای که ماده ۳ اضافه شده، قیمت کلیه‌ خودروهای وارداتی براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی مصوب هیات تعیین و تصویب قیمت‌ها، توسط سازمان حمایت محاسبه و توسط عرضه‌کننده خودرو، لازم‌الاجرا است.

در بند ۲، ۵، ۶ و ۷ ماده ۳ و تبصره، واژه‌های کارگروه خودرو و شورای رقابت به وزارت صنعت اصلاح شده است.

برداشتن محدودیت خرید خودرو برای دارندگان پلاک انتظامی بالای ۵ سال

در ماده ۴ کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک بیش از پنج سال باشد از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنا هستند.

بند "عرضه‌کننده موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال از جمله در رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند" حذف شد.

پیش‌شرط‌ حساب وکالتی به ثبت‌نام‌های خودرو باز می‌گردد

مشمولان ماده ١٢ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴  مهر ۱۴۰۰ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده ١٠ ساماندهی صنعت خودرو، مشمول بند ٩ ماده ۴ نیستند.

در بند ٩ ماده ۴ مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که براساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف) در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵٠ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.

ب) در روش پیش‌فروش به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره یک ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران، حداکثر تا ۵٠ درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

خودروسازان موظف به ارائه برنامه تولید در ابتدای هر سال به وزارت صنعت هستند 

در بند یک ماده ۵، تولیدکنندگان خودرو اعم از تولید داخلی و مونتاژی موظفند در ابتدای هر سال، برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صنعت اعلام کنند.

همچنین طبق بند ٣ این ماده هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری نباشد، پس از تایید وزارت صنعت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تایید و ابلاغ به وزارت صنعت اعلام شود.

شرکت‌های خودرویی باید اطلاعات خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه ثبت کنند

طبق بند ۵ این ماده عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در سامانه بر عهده‌ وزارت صنعت خواهد بود.

بر اساس ماده ۶، وزارت صنعت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ٣-١ ماده ٣ و نیز ماده ۴ این دستورالعمل با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار