کد خبر: ۲۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
با وجود آنکه خبرها از تخریب «جهنم» حکایت دارند اما کارشناسان معتقد هستند که زنده است و نفس می‌کشد.
 به واسطه گرمای بیش از حدش به آن «غار جهنم» می‌گویند. در فاصله 195 کیلومتری طبس و 85 کیلومتری عشق‌آباد در دهستان کوه یخاب قرار گرفته و برای ورود به داخل آن باید 30 متر طناب و تجهیزات مجهز کوهنوردی و غارنوردی به همراه داشت.
 
 به گزارش CHN، وجود سنگ‎ها و ستون‎ها و قندیل‎های بزرگ مرمرین و چند صد ساله و آب جاری در این غار توجه هر انسانی را به خود جلب می‎کند و با نگاه اول به این اثر بزرگ غار علیصدر همدان به ذهن تداعی می‎شود. با این وجود چندی پیش خبر احتمال تخریب آن توسط دستگاه‌های حفاری منتشر شد.
 
پس ازدریافت اطلاعات شروع به کارمعدن سنگ در نزدیکی غار جهنم و احتمال تخریب و تهدید غار، اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی طی درخواست 5171/1/10/94 – 1/05/1394 از انجمن غار و غارشناسی، مسئولان انجمن خواستار تامین هزینه تیم اعزامی شدند که این موضوع تا تشکیل کارگروه غارشناسی کشور مسکوت ماند.
 
درنهایت امر پیرو مصوبه جلسه مورخ 11/06/94 کارگروه غارشناسی کشور اخذ تصمیم درخصوص این غار منوط به بازدید تیم کارشناسی کارگروه و انجمن غاروغارشناسی ایران شد پ این اعزامی غارنوردان متشکل از جواد نظام دوست (سرپرست )، یونس شریعتمداری مسئول فنی ( تهران ) ، نیما یساری ، عادل الماسی ( بیرجند ) و علی خورشیدی ( سرایان فردوس ) عازم استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس شدند.
 
نظام دوست در این باره به خبرنگار CHN گفت: «با توجه به بعد مسافت طولانی و جاده‌های نچندان مطلوب و فاصله 40 کیلومتری خاکی روستا با دهانه غار ساعت هشت صبح غارنوردان وارد غار شده و پس از دوازده ساعت تلاش مداوم غار جهنم با پنجاه مترعمق و حدود 350 متر طول پیمایش شد.»
 
به گفته او، این غار که از چهار دهانه برخوردار است از انواع غارهای آهکی و کاملا زنده و فعال است و به رغم خشک سالی‌های اخیر از آب حوضچه انتهایی غارهنوز مقداری باقی مانده است.
 
این حوضچه با توجه به بازدید اکتشافی غار در سال 1378 مخزن آبی به طول شش متر و عرض متوسط دو متر و عمق شش متر مملو از آب بوده و اکنون با وجود خشک سالی‌های اخیر و همچنین در پایان فصل آبان عمق آب به 20 تا 40 سانتی متر می‌رسد .
 
این غارنورد همچنین به دیده شدن موجودات زنده از جمله گونه‌ای از خفاش نعل اسبی و سوسک غار یا Leptodirus hochenwartii   که با تغذیه از لاشه حیوانات مختلف غار و مواد ارگانیک دیگر زندگی می‌کند اشاره کرد و گفت: «درغارها علاوه بر این ساکنین، موجودات دیگری نیز زندگی می‌کنند که خیلی از آنها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و مسلما این غار نیز خالی از آنها نیست . »
 
در این غار استخوان‌های خرد شده و کامل حیواناتی همچون کل و بز و یک نوع سگ سان -احتمالا کفتار- مار نیز دیده شده‌است که روی آنها را لایه‌ای از کلسیت گرفته بود .
 
تشکیلات آهکی فعال غارنیز با توجه به کمبود آب و رطوبت منطقه بسیار فراوان اما جوان به نظر  آمده‌اند هرچند که برای سن سنجی غار می‌بایست آزمایش‌های دقیق علمی انجام شود اما این تشکیلات شامل انواع گل کلمی های سفید ، سوزنی‌های بلوری ، فلاوستونها ، اسفنجی‌ها و دراپری‌های کوچک بودند که بر زیبایی این غارکویری افزوده است .
 
نتایج بازدید
نظام دوست درباره نتایج بازدید از غار جهنم گفت: «نقشه ، طول و عرض و عمق و مسیر توسعه غار به همراه اطلاعات اولیه شامل نمونه آب ، نمونه استخوان‌های داخل غار، عکس از گونه‌های جانوری و ساختار تکتونیکی طی گزارشی کامل به کارگروه غارشناسی کشور ارائه و قرار است دراولین جلسه رسمی مورد بررسی اعضا قرارگیرد و تصمیم نهایی به مراجع مربوطه اعلام شود.»
 
او ادامه داد: «انجمن غار و غارشناسی ایران امیدوار است همانند کشورهای توسعه یافته ، پژوهش ، مطالعه و ارزیابی قبل از صدور مجوزهای معادن ، طرح های گردشگری و .... انجام شود.»

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
برچسب ها: جهنم ، غار ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: