کد خبر: ۲۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱
رییس اتاق اصناف در گفت‌وگو با تجارت تحلیل کرد:
دست فروشان خیابانی که این روز ها در تقریبا در تمامی میدان هاو خیابان های اصلی شهر دیده می شوند اما یکی از خبرسازترین برخوردها با دستفروشان پایتخت همین چند روز پیش رخ داد، زمانی که دستفروشان حوالی بازار تهران بعد از شکایت اصناف و گروهی از مغازه‌داران حوالی بازار جمع‌آوری شدند. این افراد قرار است از امروز در «باب همایون» و «17 شهریور» مستقر شوند.
پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که چگونه در یک جامعه می‌توان هر روز شاهد فزونی گرفتن رونق کسب و کار دست فروشان بود آیا تنها مشکلات اقتصادی دلیلی بر این موضوع است؟ به نظر می‌آید در بحث رونق گرفتن چند گروه دخیل هستند فارغ شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه.
یکی از این گروه‌ها ی ذینفع مصرف‌کنندگان هستند که به علت ارزانی  کالا ها و با گمان به اینکه این کالا ، کیفیتی مشابه با فروشگاه‌ها را دارد اما با قیمت ارزان‌تر از دست فروشان خرید می‌کنند غافل از ان که بسیاری از این کالاها قاچاق بوده و استاندارد لازم را ندارد. اما مسولین نیز چه در بخش نظارت ، استانداردسازی و حتی قیمت‌گذاری در این میان باید بیش‌تر از گذشته در اندیشه ساماندهی دست‌فرو شانی باشد که  گاهی بر کسب و کار فرو شگاه‌ها و بوتیک‌ها تاثیر منفی داشته است این را هجوم مردم برای خرید در مناطق مرکزی شهر نشان می‌دهد در حالی که بسیاری از فروشگاههای دارای برند و جود دارند اما دستفروشان در این میان موفق‌تر هستند.
 این‌ها به ساماندهی نیاز  دارند شاید اگر ارگانی مسوولیت دقیق کاری آن ها را برعهده بگیرد می‌توانند با شرایط بهتری به کسب و کار بپردازند. یکی دیگر از دلایل ارزانی کالاهای دست‌فروشان پرداخت نکردن مالیات است .
اما رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با «تجارت» دست‌فروشی  در تهران و  سایر شهرهای کشور را  لازمه آسیب شناسی‌های  اقتصادی می‌داند که این روز ها تبدیل به یک اپیدمی شده  و مشکلات بسیاری را نیز در پی داشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رشد بی رویه دست‌فروش ها چهره شهر را تغییر داده، تصریح کرد:از سوی دیگر فروش کالاهای قاچاق و غیر استاندارد که بیشتر
آن ها نیز کالاهای آرایشی و بهداشتی هستند و متاسفانه با اقبال مردم مواجه بوده است .
رییس اتااق اصناف با بیان اینکه  دست فروشی برای برخی از افراد شغل دوم است افزود:شرایط نامناسب اقتصادی منجر به آن شده که بسیاری  افراد، دستفروشی را به عنوان شغل دوم انتخاب کنند.
بنا براین باید در اندیشه رسیدگی به وضعیت آنها باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای بهبود بخشیدن به شرایط  دستفروشان گفت: با توجه به اینکه شهرداری تهران متولی اصلی رسیدگی به وضعیت دستفروشان است  تاکنون جلسات متعددی برای رسیدگی به وضعیت آن ها برگزار شود تا امکاناتی برای رفع مشکلات آنها فراهم شود. شهرداری تهران متولی اصلی رسیدگی به وضعیت دست فروشان است و در برابر سد معبر و دیگر مشکلاتی که آن ها به وجود می آورند مسوول است.
به گفته فاضلی، کارگروهی به زودی تشکیل خواهد شدتا به طور رسمی به وضعیت
دست فروشان رسیدگی کند چرا که هیچ گونه نظارتی بر نحوه کار دست فروشان نیست و ورود کالاهای قاچاق به معضلی تبدیل شده است.
رییس اتاق اصناف با ارزیابی  منفی از حضور دست فروشان در اقتصاد کشور گفت:
دست فروشی باید عارضه یابی شود به ویژه آن که کالاهای غیر استاندارد در این میان بسیار پررنگ دیده می شوند .
باید به شرایط و خواسته های آن ها توجه کرد یکی از رو ش‌هایی که می‌تواند در ساماندهی دستفروشان موثر باشد ایجاد بازار چه های سنتی برای آنهاست مانند آنچه  که در گذشته ، در قالب بازارهای سنتی و محلی داشتیم.

* ساناز مرادیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار