کد خبر: ۲۳۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
گزارش «تجارت» از افزایش نگرانی‌ها و تنش‌های آمریکا و اروپا برای تداوم حمایت از کی‌یف:
آمریکا و اروپا بر خلاف ماههای آغازین جنگ اوکراین نه تنها دیگر روسیه را در موضع ضعف نمی‌بینند، بلکه شکست ارتش اوکراین را بیش از هر زمان دیگری محتمل می‌دانند.

سرگردانی غرب در سراب اوکراین

گروه سیاسی: آمریکا و اروپا بر خلاف ماههای آغازین جنگ اوکراین نه تنها دیگر روسیه را در موضع ضعف نمی‌بینند، بلکه شکست ارتش اوکراین را بیش از هر زمان دیگری محتمل می‌دانند. سران اروپا و آمریکا اکنون با معمای پیچیده‌ای رد بحث اوکراین مواجه هستند. آن‌ها می‌دانند حفظ وضعیت موجود به روال سابق با کمک‌رسانی‌های فعلی ممکن نیست اما افزایش کمک‌ها به اوکراین و مداخله فعال‌تر در جنگ نیز احتمال ورود ناتو و روسیه به یک جنگ بزرگ را به همراه دارد.
به گزارش «تجارت»، اکنون تصویب بودجه جدید در آمریکا برای حمایت زا کی‌یف به یک چالش بزرگ در میان جناح‌های سیاسی آمریکایی تبدیل شده است. در یک سوی ماجرا، دولت آمریکا بر تداوم حمایت گسترده تاکید دارد. برای نمونه اخیرا ژنرال «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون گفت ایالات متحده در حال بررسی اعزام مستشاران نظامی اضافی به سفارت خود در کی‌یف است. در سوی دیگر، ماجرا ائتلاف ناتو به‌رغم هشدارهای روسیه درباره نادیده گرفتن منافع امنیتی خود توسط این ائتلاف‌، به سیاست تحریک‌آمیز گسترش خود ادامه داده و در پی پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف حالا تعداد اعضای آن به ۳۲ عضو رسیده است. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه ماه گذشته میلادی در پاسخ به این سیاست از تشکیل ۲ ارتش و ۳۰ لشگر جدید در روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است. همین موضوع جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار داده است.

معمای منهدم شدن تسلیحات آمریکایی در اوکراین
اخیرا موضوع انهدام سلاح‌های آمریکایی نیز به موضوعی دردسرساز برای آمریکایی‌ها در میانه جنگ اوکراین تبدیل شده است. در این زمینه، نیویورک تایمز نوشت: تانک های ساخت آمریکا در میدان عملیات ویژه نظامی هدف پهپادهای روسی قرار گرفته و منهدم می شوند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی نوشت که ارتش اوکراین ظرف دو ماه گذشته پنج تانک آبرامز خود را عمدتاً به دلیل حملات پهپادی از دست داده است. نیویورک تایمز در این باره نوشت که نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین که جنگ مدرن را متحول کرده، تلفات مرگباری را بر یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا – یعنی تانک – تحمیل کرده است. در مطلب روزنامه نیویورک تایمز آمده است که بسته به اندازه و پیچیدگی فناوری پهپادها، این پهپادها می توانند حداقل ۵۰۰ دلار هزینه داشته باشند که در نوع خود سرمایه گذاری ناچیزی برای منهدم کردن یک تانک آبرامز ۱۰ میلیون دلاری آمریکایی محسوب می شود. این رسانه آمریکایی همچنین در گزارش خود یادآور می شود که اوکراین از آغاز درگیری با روسیه در مجموع ۷۹۶ تانک را از دست داده است. همچنین، «اسکات ریتر» بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل که افسر اطلاعاتی سابق آمریکا هم بوده، گفت آخرین تجهیزاتی که برای اوکراین با بودجه کنگره آمریکا خریداری می‌شود، تا ماه ژوئیه توسط روسیه منهدم خواهند شد.

تداوم حمایت‌ها همزمان با نگرانی از شکست اوکراین
این روزها غربی‌ها به شدت در یک مضیقه بزرگ قرار گرفته‌اند. آن‌ها می‌دانند باید به اوکراین یاری برسانند. برای نمونه، وزارت دفاع آلمان از طرحی جدید با هدف تقویت سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین خبر داد که قرار است با مشارکت کشورهای دیگر انجام شود. دولت آلمان می‌گوید برای اجرای تعهداتش در زمینه دفاع هوایی اوکراین در حال مذاکره با کشورهای دیگر است چراکه می‌خواهد سیستم‌های موشک پاتریوت خود را نیز تقویت کند. وزرای امور خارجه و دفاع آلمان هفته گذشته طرح اقدام فوری در زمینه دفاع هوایی (IAAD) را راه‌اندازی کردند و در پیامی به کشورهای دیگر خواستار تامین بودجه سیستم دفاع هوایی اوکراین شدند. در سوی دیگر، ماجرا، ران جانسون»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانسین فاش کرد که چرا بسته کمکی جدید برای اوکراین و سایر کشورها برای ایالات متحده بی‌فایده تلقی می‌شود. این سناتور گفت: «ما همچنان به رهن و غارت آینده فرزندان‌مان ادامه می‌دهیم، بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کرده ایم، اما هر بار که اقدامات دفاعی انجام می‌شود، مشخص می‌شود که باید اقدامات بیشتری اتخاذ کنیم». وی افزود که اولویت باید تضمین امنیت مرزها قبل از صرف چنین مبالغی باشد. از سوی دیگر، «فلوریان فیلیپو» رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه در حساب کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «این امتناع لجوجانه از مذاکرات و گریز از صلح، باعث بدتر شدن روزانه تلفات انسانی این جنگ می‌شود و در عین حال، فرانسه هر روز فقیرتر می‌شود و این روند ما را با خطر جدی مواجه می‌کند. ارسال تسلیحات و پول به اوکراین را متوقف کنید!» «گابریل اتل» نخست‌وزیر فرانسه اخیرا تاکید کرده بود که تا زمانی که پاریس از اوکراین حمایت می‌کند، این کشور به جنگ ادامه می‌دهد.

آماده شدن روسیه برای جنگ با ناتو
همزمان با سردرگمی آمریکا و اروپا در مواجهه با ادامه جنگ اوکراین، اندیشکده آمریکایی موسوم به «انستیتوی مطالعه جنگ» در گزارشی مدعی شد که روسیه در حال گسترش بخشی از ارتش خود با هدف کسب آمادگی برای یک جنگ در ابعاد بزرگ با ائتلاف ناتو است. ارزیابی این اندیشکده که در واشنگتن دی.سی مستقر است، بعد از آن مطرح می‌شود که روزنامه روسی «ایزوستیا» که نزدیک به کرملین است، گزارشی را درباره برنامه وزارت دفاع روسیه برای گسترش منطقه نظامی جدیدالتاسیس «لنینگراد» منتشر کرد. این برنامه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه دسامبر در پاسخ به پیوستن فنلاند به ائتلاف ناتو اعلام شد. منابع وزارت دفاع روسیه به ایزوستیا گفتند، ارتش این کشور در «جمهوری کارلیا» در شمال روسیه در مرز با فنلاند، یک یگان موشکی مجهز به موشک‌های بالستیک «اسکندر-ام» را تشکیل داده است. طبق این گزارش، روسیه تشکیل یک واحد مجهز به تانک را هم در نظر دارد، اما هنوز تصمیمی درباره آن نگرفته است. در ادامه گزارش روزنامه ایزوستیا آمده است، روسیه همچنین یک واحد جدید پدافند هوایی و نیروی هوایی را در این منطقه مستقر کرده است؛ واحدی که متشکل از چند هنگ سرباز، بمب‌افکن‌های سامانه‌های پدافند هوایی و سربازان مهندسی رادیویی است. «ولادیمیر والویف» فرمانده سابق ناوگان بالتیک روسیه به روزنامه ایزوستیا گفت این تدارکات در پاسخ به پیوستن هلسینکی به ناتو و تقویت مواضع قوای روسی در جبهه غربی آنها اتخاذ شده‌اند. والویف اظهار کرد: «اگر بدترین سناریو رخ دهد، این یگان موشکی ماموریت‌ برخورد با نیروهای ناتو را که تهدید ایجاد کرده‌اند، عملی خواهد کرد. حالا ما باید چشمانمان را به فنلاندی‌ها بدوزیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار