کد خبر: ۲۳۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
«تجارت آنلاین» از روندهای اخیر بازار سرمایه گزارش می دهد
آینده بازار سرمایه به کدام سمت و سو می رود؟ آیا شرایط رکودی بورس پایان می یابد یا همچنان روزهای منفی ادامه دار خواهد بود؟ بازار سرمایه بعد از پایان ریسک های سیاسی از این امکان برخوردار بود که به مدار مثبت بازگردد.

بورس در تله سیاست های دستوری

گروه اقتصاد کلان: آینده بازار سرمایه به کدام سمت و سو می رود؟ آیا شرایط رکودی بورس پایان می یابد یا همچنان روزهای منفی ادامه دار خواهد بود؟ بازار سرمایه بعد از پایان ریسک های سیاسی از این امکان برخوردار بود که به مدار مثبت بازگردد.

به گزارش «تجارت آنلاین»، با توجه به ارزندگی که در شرکت ها و صنایع بورسی وجود دارد، این ظرفیت در بازار سرمایه وجود داشت که رشد کند اما سایه برخی ریسک ها و ادامه نااطمینانی ها باعث شد که شرایط تا اینجای اردیبهشت ماه به گونه دیگری پیش برود و بازار منفی های بالایی را در همین چند روز اخیر تجربه کند. این اتفاقات تا حدود زیادی در سال ۱۴۰۲ هم رخ داده بود، زمانی که از بعد ۱۷ اردیبهشت ماه به دنبال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها دوران متفاوتی برای بازار سرمایه آغاز شد، به طوری که بازار دیگر به شرایط قبل از آن تاریخ برنگشت. در شرایط فعلی اما در کنار ریسک های اقتصاد کلان و تصمیمات خلق الساعه بحث اصلاح نشدن نرخ دلار نیمایی و‌ همین طور نرخ بهره سبب شده است که روزانه شاهد خروج پول و عدم ورود پول جدید به بازار باشیم. از طرفی سطح معاملات هم چندان قابل توجه نیست و نشانه مثبتی را به سهامداران مخابره نمی کند. تقریبا اکثر کارشناسان اجماع نظر دارند که با توجه به وضعیت دلار در بازار آزاد، اصلاح نرخ نیمایی یک ضرروت اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت و میان مدت است. طبیعی است که تثبیت نرخ نیمایی و اعمال سیاست های دستوری مستقیما به ضرر بورس و شرکت ها تمام خواهد شد. اگر سیاستگذار تغییری در این رویه ندهد احتمال خروج پول بیشتر از بازار سهام سرعت خواهد گرفت و سناریوهای بدبینانه مانند سال ۱۴۰۲ تکرار خواهد شد. از طرفی این وضعیت نامطلوب در برخی گزارش شرکت ها نمایان شده است، اینکه با کاهش سود بیش از ۵۰ درصدی روبرو شده اند. به نظر می رسد که بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک شوک مثبت از طرف بازارساز است. امری که تا الان و در دو سه سال گذشته وجود نداشته است و همین باعث شده که روز به روز به اعتماد سهام داران لطمه وارد شود.آینده بازار سرمایه در گرو اعتمادسازی است و اگر اعتماد بازنگردد و سیاست ها اصلاح نشود این طور برداشت می شود که برخلاف شعارهای دولت سیزدهم، بورس در اولویت دولت نیست.

تحلیل بازار چهارشنبه
معاملات بازار سهام دیروز در حالی بسته شد که شاخص‌های کل و هم‌وزن در پایان بورس دیروز دچار کاهش ارتفاع شدند. همچنین تراز پول حقیقی نیز کماکان روند خروج پول را در پیش گرفته است.
معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت کندل روز معاملاتی سه شنبه خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با کاهش هزار و 75 واحدی که معادل 0.05 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 164 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش یافته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز هزار و 669 واحد که معادل 0.23 درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح 714 هزار واحد رسید.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز سه شنبه، دیروز هم منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 260 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید عنوان کرد این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود هشت میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم دامین، وامید و ثامان بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، وبملت و خاور به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت. شصدف با افزایش 6.99 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، وطوبی نیز با افت 6.99 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را به ثبت رساند.

ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های ونیرو، کلر و شرنگی تعلق گرفت. از سویی در جریان معاملات دیروز سهم‌های ونیرو، ثمسکن و وبملت ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند پول هوشمند از نمادهای جم پیلن، وامید و دکوثر خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثزاگرس، وارس و کیا رقم خورد. همچنین والبر در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد ولقمان بود.

ارزیابی کارشناسی
اما برزو حق شناس کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار تصریح کرد: بازار سرمایه شرایط چندان مساعد و خوشایندی را پشت‌سر نمی‌گذراند. سیاست‌های حداکثری انقباضی بانک مرکزی و افزایش کم‌ سابقه نرخ بهره در ماه‌های گذشته شرایط رکودی عجیبی به بازارهای مالی بخصوص بورس تحمیل کرده است. از طرفی تامین کسری بودجه دولت که از چند سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرده، معضل بزرگی برای سیاست گذاری‌ها ایجاد کرده است. حق شناس گفت: در شرایطی که میانگین نرخ بهره بدون ریسک به 33 درصد افزایش پیدا می‌کند، سرازیر شدن نقدینگی بی‌بدیل به بورس تصور چندان درستی نخواهد بود.
انتشار اوراق "اخزا" با نرخ 33 درصدی در شرایطی که ارزش معاملات چنگی به دل نمی‌زند و نااطمینانی بسیاری مشاهده می‌شود، تنها به رکود و کم‌ رونقی دامن خواهد زد. همچنین جلسه روز های اخیر مجلس در خصوص تبصره 6 می‌تواند وضعیت نابسامان این موضوع را پایان دهد و بازار را از سردرگمی دور سازد. او ادامه داد: با توجه به تغییر لحظه‌ای تصمیم‌گیری‌های گوناگون اقتصادی، پیش‌بینی وضعیت بورس در ماه‌های آینده امکان‌پذیر نیست و روند را باید از عوامل و متغیرهای مختلفی که اثرگذار هستند، جست‌ و جو کرد. با این وجود امید می‌رود با نزدیک شدن به فصل مجامع روند مساعدتری بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار