کد خبر: ۲۳۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در ۱۰ استان کشور هشداد داد.

هشدار مدیریت بحران برای بارندگی شدید و سیل در ۱۰ استان

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به بارش شدید باران و احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در ۱۰ استان کشور هشدار داد.

 حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازموان هواشناس در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی تا دو روز آتی گفت:‌ سازمان هواشناسی از امروز تا روز دوشنبه تشدید فعالیت‌ سامانه بارشی همراه با رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، آبگرفتگی، رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل و نقل را برای برخی از استان‌های کشور پیش‌بینی کرده است.

وی افزود:‌ بر این اساس از عصر امروز شنبه تا پایان شب وضعیت مذکور در نیمه شمالی از جمله خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان، اردبیل و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان، مازندران و گیلان پیش‌بینی شده است. همچنین در روز یکشنبه نیز در استان‌های نوار شرقی از جمله خراسان رضوی، اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات زنجان و ارتفاعات و دامنه گیلان و برای روز دوشنبه نیز در استان‌های آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات زنجان و دامنه و ارتفاعات مازندران شاهد فعالیت سامانه مذکور خواهیم بود.

این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشود اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی را از جمله مخاطرات فعالیت این سامانه دانست. 

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور در همین راستا به مردم توصیه کرد تا از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و به مواردی چون عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد دامداران و عشایر در صعود به ارتفاعات، عدم توقف در حاشه رودخانه‌ها، مراقبت از محصولات کشاورزی در مقابل رگبار، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع و ... توجه کنند. 

به گفته وی اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و بویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی و ... نیز از جمله مواردی است که سازمان مدیریت بحران در ابلاغیه‌ای به دستگاه‌های مسئول بر آن تاکید کرده است. 

ظفری همچنین از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی در این حوزه خبر داد و گفت:‌ امکانات و تجهیزات لازم نیز در این خصوص پیش‌بینی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار