کد خبر: ۲۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
دانشگاه های کشور امروز همزمان با 16 آذر روز دانشجو شور و حالی دیگری داشت هر چند برخی برنامه های این روز برگزار نشد.
 امروز سراسر کشور و به ویژه پایتخت رنگ و بوی دیگری داشت و در جای جای میهن اسلامی محافل بحث و گفت و گو و همچنین نشست هایی برای روشن شدن جایگاه دانشگاه ها و دانشگاهیان و همچنین دانشجویان به عنوان مطالبه گران اصلی حق و حقوق اساسی ملت برپا بود.
دانشگاه صنعتی شریف امروز 16 آذر با برگزاری روزی به یاد ماندنی میزبان رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر علوم و جمعی از مقامات علمی و دانشگاهی کشور بود و دانشجویان به عنوان میزبانان این همایش باشکوه درد دل های خود را با رییس دولت یازدهم در میان گذاشتند.

**دانشجویان به رییس جمهوری چه گفتند 
نمایندگان تشکل های دانشجویی در مراسم 16 آذر در دانشگاه صنعتی شریف، حرف های خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند.
در دیدار رئیس جمهور با دانشجویان که به مناسبت روز دانشجو، در سالن تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت، نمایندگانی از طیف های گوناگون انجمن های دانشجویی پیش از سخنرانی رئیس جمهوری به بیان دید گاه های خود پرداختند. 
احسان ایران منش، نمایندهٔ بسیج دانشجویی در آغاز این جلسه با اشاره به مشکلات و مطالبه های اقتصادی مردم گفت: امید اگر به خدا باشد، امید است، اما اگر به غیر خدا، دیگر نامش امید نیست.
پس از وی، ذاکری، عضو انجمن های علمی، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای رئیس جمهور، از شما می خواهیم شرایط را برای حضور حداکثری مردم جامعه در فعالیت های اجتماعی فراهم کنید و کاری کنید که از برخورد امنیتی با آنان پرهیز شود.
هدیه زاهد، نمایندهٔ دانشگاه علوم پزشکی ایران، نیز گفت: هوای امروز تهران بسیار سرد است، اما فضای دانشگاه های علوم پزشکی از هوای امروز تهران نیز بسیار سردتر است. 
سخنران بعدی، رضا نجابت، نمایندهٔ اتحادیهٔ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بود که گفت: جناب روحانی مستحضرید که پس از 800 روز تریبونی یافته ایم تا در چهار دقیقه با شما صحبت کنیم.
یکی از دانشجویان رشتهٔ حقوق دانشگاه تهران، با «همکار» خطاب کردن رئیس جمهور گفت: باید دانشجویان از آیین نامهٔ حقوقی دانشجویی آگاه شوند. وی همچنین از مشکلات حقوقی فضای دانشجویی با رئیس جمهور سخن گفت. 
خشایار طاهری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف، نیز با اشاره به اصلی ترین خواسته های دانشجویان، گفت: جناب رئیس جمهور، ایستادگی بر حقّ تحصیل دانشجویان و جلوگیری از ستاره دار شدن آن ها و نیز تغییر مسئولانی که روند دولت قبل را ادامه می دهند، از اصلی ترین خواسته های دانشجویان است. 
وی افزود: چرا باید برنامه های دارای مجوز فعالان اصلاح طلب، توسط عده یی بر هم بخورد؟ مگر نگفته بودید راه فرجی دانا ادامه می یابد؟ پس چه شد؟ 
یکی دیگر از فعالان دانشجویی با اشاره به وام 25 میلیونی برای خرید خودرو بیان داشت: چگونه است که وام سه میلیونی ازدواج را با هزاران مصیبت به جوانان می دهند، اما برای رهایی خودروسازان کهنسال از رکود، به آسانی وام 25 میلیونی می دهند. ملت ما سال های گذشته با همدلی و اتحاد روی پای خود ایستاد و دست به سوی احدی دراز نکرد. 
محمد حسین قائد شرف، نمایندهٔ دفتر تحکیم وحدت، سخنران دیگر این مراسم بود که به قرائت بخشی از قَسم حکم تنفیذ رئیس جمهور در سال 92، پرداخت.
آخرین سخنران قبل از سخنرانی رئیس جمهور، نمایندهٔ جنبش عدالت خواه دانشجویی بود که گفت: خوشحالیم که پس از دو سال اجازه داده شد در روز دانشجو، جنبش عدالت خواه هم صحبت کند. 

**حاشیه ها 
* گروهی از دانشجویان روی سکوهای سالن تربیت بدنی نشسته بودند و دید بهتری داشتند؛ همین موجب اعتراض گروهی دیگر شد که در مرکز سالن نشسته بودند و دیدشان چندان مناسب نبود. 
* هنگامی که مجری مراسم نام بزرگان و شهیدان دانشگاه، مانند آیت الله طالقانی، دکتر شریعتی، شهیدان مفتح، چمران، شهریاری، علیمحمدی، احمدی روشن و رضایی نژاد را بر زبان آورد، حاضران با کف و سوت تشویق کردند. 
* در حین و پایان سخنرانی فعالان دانشجویی، طرفداران و منتقدان دولت با سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر فتنه گر»، »روحانی حمایتت می کنیم»، «روحانی مچکریم» و یا با هو کردن، حمایت و مخالفت خود را اعلام می کردند. 
* بلندگوها و سیستم صوتی سالن مناسب نبود و همین موجب می شد بخش هایی از سخنرانی ها مفهوم نباشد. 
* در میانهٔ مراسم، کلیپی دربارهٔ دانشگاه و روز دانشجو پخش شد که پس از آن، گروهی شعر «دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد» سردادند. 
* رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: «در جامعه همهٔ نهادها باید نقد شوند، اما نقد برخی از آن ها مشکل است؛ بنابراین نقد از دولت شروع شده است»، شماری از حاضران شعار دادند «روحانی حمایتت می کنیم». یکی از دانشجویان نیز با صدای بلند فریاد زد: «روحانی دوستت داریم». 
* در میانهٔ شعارهای موافقان و مخالفان، برای چند لحظه صدای رئیس جمهور دچار گرفتگی شد که با سرفه گفت: «شما شعار می دهید، اما صدای من گرفته»؛ که این خندهٔ حاضران را به همراه داشت. 
* در پایان مراسم، عدهٔ اندکی از دو طرف مخالفان و موافقان با یکدیگر درگیری مختصری پیدا کردند که با حضور انتظامات دانشگاه به پایان رسید. 

** لغو برخی برنامه های امروز دانشگاه ها
در برنامه های امروز دانشگاه صنعتی شریف از سوی مسوولان برگزار کننده مقرر شده بود نشست های کارگاهی و کارشناسی با حضور سخنوران و مقامات مسوول برگزار شود که به دلایلی این برنامه ها لغو شد.
همچنین امروز مناظره قدیری ابیانه و حق شناس در باره مذاکره با امریکا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه شریف که از قبل اعلام شده بود به دلایل نامعلومی برگزار نشد.
براساس این گزارش همچنین امروز 16 آذر برنامه سخنرانی سردار سلیمانی در دانشگاه شهید بهشتی و سخنرانی ابراهیم یزدی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار نشد.

**حاشیه های مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران 
آیین بزرگداشت روز دانشجو که امروز همزمان با سراسر کشور در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود. 
دانشجویان از دقایقی قبل از شروع مراسم با تجمع پشت در سالن سعی می کردند هر طور شده وارد سالن شوند، پس از چند دقیقه ظرفیت هزار نفری سالن مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران تکمیل شد ولی بازهم دانشجویان با اصرار به مسئولان سعی می کردند هر طور شده وارد سالن شوند بالاخره برخی از دانشجویان با اصرار به مسئولان برگزاری این آیین موفق شدند وارد سالن شوند و برخی از آنها بر روی پله ها و برخی دیگر نیز سرپا ایستادند. 
دانشجویان که از قبل مطلع بودند این مراسم با حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده عملیات بیت المقدس سپاه قدس و عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما قرار است برگزار شود بلافاصله پس از شروع مراسم فریاد می زدند سردار سردار و با زدن کف و سوت چشم به در ورودی سالن دوخته بودند و منتظر بودند سردار سلیمانی از در وارد شود. 
رئیس سازمان صدا و سیما در سخنرانی خود در این آیین ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: باید فریاد های سردار سردار شما به گوش تمامی مردم دنیا برسد. 
عزت الله ضرغامی افزود: من تاکنون توفیق حضور در نشست های دانشجویی را با چنین شور و حالی نداشته ام و امروز از اینکه در بین شماها هستم بسیار خرسندم. 
وی خطاب به دانشجویان گفت: برخی از اساتید در نمره دادن بسیار سختگیر هستند و زمانی که نمرات دانشجویان پایین است و قرار است نمرات بر روی منحنی قرار بگیرد چند نفری که نمرات آنها بالاست منحنی را خراب می کنند، دانشجویان با شنیدن این جمله به یکباره شروع به خندیدن کردن و با زدن کف و سوت حرف های ضرغامی را تایید کردند. 
بعد از سخنرانی ضرغامی، مجری مراسم گفت: چند نفر از دانشجویان می توانند بر روی سن بیابند و سوالات خود را از ایشان بپرسند دانشجویان که بی صبرانه منتظر سردار سلیمانی بودند همگی یکصدا گفتند ما سوالی نداریم و فریادهای سردار سردار دوبار در سالن طنین انداز شد. 
براساس این گزارش، امروز برخی از دانشگاه ها از ورود خبرنگاران به مراسم روز دانشجو ممانعت کردند و از آنان خواستند برای ورود به دانشگاه دعوت نامه ارایه کنید.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: