کد خبر: ۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
سفیر کشورمان در فرانسه براین باور است روابط ایران و فرانسه که مدتی به واسطه شرایط سیاسی و اعمال تحریم‌ها دستخوش دگرگونی‌هایی شده بود امروز و پس از مذاکرات ایران و 1+5 شاهد گشایش نسبی شده است.
به عقیده این دیپلمات کشورمان تلاش ایران برای مقابله با گروه‌های تروریستی، لغو تحریم‌ها علیه ایران و سفرهای مسئولان دو کشور به ویژه سفر فابیوس به تهران و سفر رییس مجلس سنای فرانسه که قرار است هفته آینده به مدت چهار روز به کشورمان بیاید در کنار سفرها و دیدارهای مسئولان کشورمان در پاریس همگی حاکی از آینده‌ای روشن در روابط دو کشور است.
 
علی آهنی به بررسی حوادث تروریستی در فرانسه و آینده تعاملات دو کشور در پسا تحریم پرداخت که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:
 
*روابط دوجانبه تهران - پاریس با نزدیک شدن به لغو تحریم‌ها دست خوش چه تحولاتی شده و خواهد شد؟
 
روابط تاریخی و بهرمند از ابعاد مختلف بین ایران و فرانسه طی سالهای گذشته به شدت تحت الشعاع موضوع هسته ای قرار گرفته بود و تحریم‌های غیر قانونی و ناعادلانه تحمیلی بر ملت ایران نیز بر مناسبات بین دو کشور بیش از پیش تاثیر گذاشته بود.
 
از حدود یک سال قبل که فضای مذاکراتی حاکم بر گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 امکان پیشرفت و دسترسی به توافق را نوید می داد و شاهد گشایش نسبی دریچ‌های بسته و نیز چراغ سبز های دولت فرانسه به نهادها و شرکت های فرانسوی بودیم؛ شرکت هایی که خود را برای ورود به فاز جدید همکاری ها پس از حصول توافق هسته ای آماده می کنند.
 
سفر فابیوس به تهران و تاثیر آن بر روابط ایران و فرانسه
 
*تا امروز چه دیدار هایی بین مسئولان ایران و فرانسه صورت گرفته است؟
 
در همین راستا پس از توافق 23 تیر ماه سال جاری در وین، سفر رسمی فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در تاریخ 7 مرداد ماه به عنوان اولین وزیر خارجه گروه 1+5 انجام شد. این سفر و آشنایی هرچند مختصر وی با واقعیات جمهوری اسلامی ایران از نزدیک، تاثیر بسیار مثبتی روی شخص فابیوس که تا قبل از این سفر براساس شناخت قبلی نگاه و رویکرد سردی نسبت به روابط با ایران داشت، گذاشت.
 
توصیه‌های مثبت او پس از سفر به تهران به همکاران و دستگاه ها و شرکت های فرانسوی برای همکاری با ایران از کانال های مختلف شنیده و مورد تایید قرار می گرفت و آثار ملموس آن نیز به سرعت متجلی گشت.
 
در این راستا هیاتی مرکب از مسئولین و نمایندگان 130 شرکت فرانسوی به همراه وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت و همچنین دبیر دولت در امور تجارت خارجی و توریسم در تاریخ 29 شهریور ماه به ایران سفر و چند قرارداد و سند همکاری بین دو طرف امضا شد.
 
متعاقبا دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به تاریخ 5 مهرماه 1394صورت گرفت.
 
هیات پارلمانی به سرپرستی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه نیز در تاریخ 23 مهرماه سفری رسمی به ایران داشتنند و بعد از آن هم سفر رسمی وزیر راه و شهرسازی به پاریس در تاریخ 25 خردادماه انجام شد.
 
علاوه براین سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان در تاریخ 15 شهریورماه و ملاقات های وی با مقامات و روسای شرکت های مهم فرانسوی نیز مناسبات دو کشور را با فضای جدید و مساعدی مواجه کرد که می تواند آثار مثبتی در آینده بر روابط دو کشور داشته باشد.
 
دراین میان سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز که22 مهر سفری دو روزه به پاریس داشت در زمینه چارچوب های تفاهم نظام سلامت با همتایان فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بدون تردید لغو تحریم‌ها، امکان قدرت مانور جدید و مهمی را برای شرکت های فرانسوی مشتاق همکاری با جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند و اجازه خواهد داد تا بتوانند غیبت چند ساله و هزینه هایی که در اثر تحریم ها به آنها تحمیل شده است را ترمیم و جبران کنند.
 
دیدارهای متقابل نویدبخش تحرکی جدید در مناسبات دو کشور
 
*دستاورد سفرهای گذشته مسئولان دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید و قرار است پس از این ، چه سفرها و دیدارهایی بین طرفین صورت بگیرد؟
 
رکود حاکم بر ارتباطات و تعاملات بین دو کشور در عرصه های مختلف در سال های گذشته از یک طرف و تلاش و سمپاشی های شدید معاندین و مخالفین بهبود روابط از طرف دیگر فضای نامطلوب و نامساعدی را بر مناسبات بین دو کشور تحمیل کرده بود.
 
این فضا به هیچ وجه شایسته روابط دیرینه و دوستانه بین دو ملت بزرگ ایران و فرانسه و آن هم در مقطعی که سیصد سال از زمان برقراری تماس های رسمی بین دو کشور می گذرد نبوده و نیست.
 
بنابراین سفرها و دیدارهای متقابل اعم از سیاسی، اقتصادی و پارلمانی طی سالهای گذشته نوید دهنده تحرکی جدید برای شکوفا ساختن مناسبات موجود بوده که باید با جدیت و اراده مشترک دو طرف تداوم یابد و دستاوردهای مفیدی در راستای تامین منافع متقابل به دنبال خواهد داشت.
 
همچنین ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه قرار است 28 آذرماه به دعوت رییس مجلس کشورمان به ایران بیاید و این سفر و دیدار وی با رییس مجلس و مسئولان کشورمان نیز قطعا تاثیر به سزایی در بهبود تعملات تهران_ پاریس خواهد داشت.
 
سفر روحانی به پاریس در آینده‌ای نزدیک و زمانی مناسب
 
*با توجه به لغو سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه برنامه آتی این سفر به چه صورت خواهد بود؟
 
سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه لغو نشده است. همانطوری که اطلاع دارید برنامه ریزی خوبی برای سفر رسمی دکتر روحانی در تاریخ 24 آبان ماه انجام شده بود اما دو روز قبل از انجام این سفر، یک سری حملات تروریستی از سوی گروه تروریستی داعش، شوک سنگینی را در فرانسه وارد کرد و همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و لازم بود دولت فرانسه بر روی مقابله با این حملات تمرکز کند.
 
به همین دلیل تصمیم گرفته شد این سفر قدری به تعویق بیفتد تا بتوان در شرایطی آرام و مناسب‌تر بهره برداری مطلوب تری از آن صورت بگیرد. در همین راستا برنامه‌ریزی‌ها به منظور تعیین تاریخ مناسب سفر رییس جمهور کشورمان به پاریس در آینده نزدیک در حال انجام است.
 
*سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه با حاشیه هایی در زمینه ضیافت شام یا ناهار کاری روبرو بود. تحلیل شما در این مورد چیست و اخبار منتشر شده در رسانه ها را چقدر با واقعیت منطبق می دانید؟
 
موضوع روشن است. ما بر اساس اصولی که داریم نمی توانیم در ضیافت های ناهار یا شامی که مشروبات الکلی توزیع می کنند شرکت کنیم. در برخی از کشورها با لطف میزبان و خودداری از این امر مشکلی پیش نمی آید لیکن در فرانسه حساسیت بسیار بالایی در این خصوص و به ویژه برای ضیافت های رسمی در کاخ الیزه وجود دارد که البته یافتن راه حلی مرضی الطرفین نشدنی نیست.
 
حملات تروریستی اخیر در پاریس نشان داد پدیده شوم تروریسم مرزجغرافیایی نمی شناسد
 
* تحلیل شما از حملات تروریستی در پاریس و ادامه تهدیدهای گروه های تروریستی در اروپا و سایر مناطق جهان چیست ؟
 
حملات تروریستی اخیر در پاریس نشان داد که پدیده شوم تروریسم مرزجغرافیایی نمی شناسد و تهدیدی برای جامعه بشری است و مقابله با آن نیز مستلزم عزم و اراده جدید جامعه بین المللی ، همکاری صادقانه همه کشورها و کنار گذاردن رویکردهای گزینشی در این زمینه است.
 
اما چرا جوانانی که در کشورهای اروپایی به دنیا آمده و در آنجا رشد کرده اند و نوعا از تسهیلات مختلف در این کشورها بهرمند بوده اند به راحتی جذب گروه های تروریستی می شوند و جامعه و حتی برخی خانواده خود را رها می کنند و با پیروی از ایدئولوژی سلفیسم و وهابیسم دست به اقدامات خشونت آمیز و تروریستی می زنند جای تامل و ریشه یابی دارد.
 
البته نمی توان برخوردهای تبعیض آمیز اجتماعی، شغلی و سیاسی در قبال این جوانان در کشورهای مربوطه را نادیده گرفت؛ همچنین علاوه بر بازبودن دست کشورهای حامی تروریسم مورد حمایت غرب برای هزنیه کردن سخاوتمندان در مناطق آسیب پذیر در حومه شهرهای بزرگ که در معرض مشکلات مادی و اجتماعی هستند برای اینکه ایدئولوژی های متحجر خود را در ذهن جوانان این مناطق ترویج کنند نیز بی تاثیر نبوده است.
 
*سیاست های دولت فرانسه قبل و بعد از حملات تروریستی در پاریس نسبت به مهاجران را چگونه ارزیابی می کنید ؟
 
تروریسم و مهاجرت دو موضوع کاملا متفاوت هستند و ریشه های آنها هم قابل مقایسه نیستند و در نتیجه در کنار هم گذاشتن این دو مبحث و سوء استفاده احتمالی از موضوع تروریسم کاملا محکوم بوده و اشتباهی جبران ناپذیر است. باید با جدیت با بحث تروریسم مبارزه کرد و برای مقابله با موضوع مهاجرت هم لازم است جداگانه ریشه یابی و تحلیل صورت بگیرد و زمینه تعدیل و یافتن راهکار مناسب برای آن جستجو شود.
 
یکی از ریشه های تشویق مهاجرت از کشورهایی که شرایط زندگی و امنیتی آنها سخت و غیر قابل تحمل شده به سیاست های اشتباه برخی دولت های غربی در قبال این کشورها به ویژه در سوریه و حمایت از گروه های افراطی و خشونت طلب تحت عنوان گروه های معتدل برمی‌گردد که باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.
 
سوء استفاده احتمالی گروههای تروریستی دغدغه فرانسه بعد از حملات تروریستی پاریس
 
* از نظر شما حملات تروریستی نظیر آنچه در پاریس رخ داد، چه تاثیری می تواند بر وضعیت مهاجرین مسلمان که در اروپا زندگی می کنند داشته باشد؟
 
موج فزاینده مهاجران به سمت کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه پس از تشدید شرایط بحرانی در منطقه خاورمیانه علاوه بر اینکه از بعد اقتصادی و اجتماعی موجب نگرانی این کشورها شده است، از بعد امنیتی نیز این دغدغه را ایجاد کرده است که اعضای گروه های تروریستی به ویژه داعش نیز سعی می کنند در پوشش این مهاجران خود را برای اهداف تروریستی به کشورهای اروپایی برسانند.
 
طبیعتا این دغدغه در فرانسه بعد از حملات تروریستی 13 نوامبر در پاریس شدت گرفته و دستگاه های ذیربط امنیتی و مهاجرتی فرانسه با وسواس و احتیاط بیشتری برخورد می کنند تا حتی الامکان از سوء استفاده احتمالی گروه های تروریستی جلوگیری کنند که نتوانند در پوشش مهاجرین وارد فرانسه شوند.
 
نقش موثر ایران در مقابله با تروریسم زمینه همکاری با برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه را فراهم کرده است
 
*با توجه به اینکه داعش، اروپا و ایران را به انجام اقدامات تروریستی تهدید کرده است فکر می‌کنید این تهدیدها تا چه حد می توانند باعث همکاری های نزدیک ‌تر آنها برای مقابله با گروه های تروریستی شود ؟
 
تهدید گروه تروریستی داعش علیه اروپا و عملیات تروریستی اخیر در فرانسه موجب تغییر نگاه این کشورها و هوشیاری و توجه بیشتر آنها برای مقابله با این تهدید خطرناک شده است که خاص یک یا چند کشور هم نیست. در این رابطه نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم که کارایی آن طی همکاری سازنده اش و با هماهنگی دولت های عراق و سوریه به اثبات رسیده، زمینه و امکان رایزنی و همکاری با برخی کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه را در این خصوص به خوبی فراهم کرده است.
 
نکته مهم و کلیدی برای موفقیت کشورها در این زمینه ، وجود اراده قوی و جدی برای مبارزه با تروریسم، واقع بینی و تشخیص دقیق در شناسایی عوامل و ریشه های تروریزم در منطقه و حامیان آنها و بسیج امکانات و هم افزایی توانمندی ها و تبادل اطلاعات است.
 
علت ناکامی جامعه بین المللی در ریشه کنی تروریسم، تفکیک گروه های تروریستی به گروه های خوب و بد است
 
* در حال حاضر تمرکز سازمان ملل و اتحادیه اروپایی بر مقابله با داعش است، این در حالی است که سایر گروه های تروریستی مانند احرار الشام، جیش الفتح، بوکوحرام ، القاعده و ... به مراتب دست به کشتار گسترده تر غیر نظامیان زده اند. تحلیل شما در این مورد چیست ؟
 
مانع اساسی بر سر راه مقابله با تروریسم در جامعه بین المللی، تفاوت نگاه و رویکرد و فقدان درک مشترک، اگر نگوییم فقدان اراده و صداقت در مقابله با تروریسم است. علت ناکامی جامعه بین المللی در مقابله و ریشه کنی تروریسم، تفکیک گروه های تروریستی به گروه های خوب و بد است.
 
تا زمانی که برخی دولت ها و قدرت ها این چنین به گروه های تروریستی نگاه می کنند و برخی گروه های تروریستی را تحت عنوان گروه های معتدل مورد حمایت مستقیم و غیر مستقیم مالی، نظامی و لجستیکی قرار دهند نه تنها نمی توان موفقیت مطلوب در مقابله با تروریسم را انتظار داشت، بلکه دنیا شاهد رشد تروریسم و ظهور و افزایش شاخه ها و شبکه های جدید آن خواهد بود.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: