کد خبر: ۲۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
رشد بی سابقه تعداد گردشگران ایرانی درروسیه
همزمان با کاهش ارزش روبل و افزایش تنش‌های ژئوپلتیک میان روسیه و غرب، تعداد گردشگران ایرانی که به روسیه سفر کردند به شکل بی‌سابقه و انفجاری رشد کرده است.
همزمان با کاهش ارزش روبل و افزایش تنش‌های ژئوپلتیک میان روسیه و غرب، تعداد گردشگران ایرانی که به روسیه سفر کردند به شکل بی‌سابقه و انفجاری رشد کرده است.
به گزارش سی ان بی سی، به نقل از اتحادیه گردشگری روسیه تعداد ایرانیانی که ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۵ به روسیه سفر کردند بیش از ۱۱۱ درصد رشد داشته است.
طبق همین گزارش تعداد مسافران ایرانی که به روسیه سفر می‌کنند به حدی افزایش چشمگیری داشته که هم اکنون بررسی سفرشهروندان ایرانی درکشور روسیه به عنوان یکی از ۱۵ کشورمهم از نظر جذب گردشگر خارجی به روسیه توجه مقامات گردشگری این کشور را بخود جلب کرده است.
اوایل سال ۲۰۱۵وزاری امور خارجه ایران و روسیه درپی امضای تفاهم نامه مشترکی درزمینه تسهیل شرایط صدور ویزا را برای تاجران و گردشگران دو کشور امضا کردند.
این تفاهم نامه اگرچه به معنی لغو روادید سفر میان دو مسافران دوکشور نبود اما طبق برخی پیش بینی ها زمینه ای برای توسعه روابط گردشگری میان دو کشورفراهم آورده که نتیجه آن تسهیلات سفر ایرانیان به روسیه وافزایش تعداد گردشگران ایرانی به این کشور بوده است. با این حال هنوز خبری از افزایش سفر گردشگران روس به ایران دردست نیست.
اواخر ماه گذشته نیز سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به همراه هیاتی به ریاست وزیر ارتباطات برای شرکت در دوازدهمین اجلاس اقتصادی ایران و روسیه به مسکو سفر کرده ومذاکراتی نیز با مقامات و مسئولان گردشگری این کشورداشت اعلام کرد که سهم کشورمان از گردشگران روس حدود 20 هزار نفر است.
 به گفته وی این به این معناست که با وجود تعاملات سیاسی گسترده ایران و روسیه، کشور ما سهم ناچیزی از گردشگران روسی دارد و دو کشور در زمینه گردشگری از ظرفیتهای یکدیگر استفاده نمی کنند.
این درحالی است که در سال 2013 میلادی 45 میلیون گردشگر روسی به سایر نقاط دنیا سفر کرده‌اند و ترکیه، میزبان 4 میلیون و 500 هزار نفر از این گردشگران بوده است،
برگزاری اولین نشست این کمیته مشترک فنی، نیمه اول سال 2016 میلادی در تهران ازدیگر دستاوردهای این دیدار بود و تسهیل صدور روادید برای گردشگران دو کشور از مهمترین مواردی بود که مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد پس از برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد مقدمات اولیه، جمهوری اسلامی ایران برای تورهای بالاتر از 5 نفر لغو روادید داشته باشد.
وی با اشاره به ملاقاتش با مدیر اجرایی انجمن تورگردانان روسیه مسئول گردشگری کشور روسیه به نقل ازاین منبع روسی اظهار داشت که مردم این کشور اطلاعات اندکی از جاذبه‌های گردشگری ایران دارند و ما باید امکانات تبلیغی بیشتری را به منظور معرفی ظرفیتهای موجود در کشورمان به جهانیان ارائه کنیم .
وی اضافه کرد: احداث هتل‌های 4و 5 ستاره و ایجاد زیرساختهایی متناسب با درخواست گردشگران روسی از دیگر مواردی بود که در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.
 
دستاوردهای یاد شده  اخیرا بابروز تنش های دیپلماتیک میان مسکو و آنکارا ازیک سو و بروزسانحه هوایی برای مسافران روسی در مصر،اهمیت بیشتری می یابد. علاوه براین که درایران نیز درپی بروز این تنش ها سخن ازجذب گردشگران روس می رود که شاید بتواند به عنوان مقصدی ارزان و نزدیک، جایگزینی برای بازار های ترک و مصر باشد. طرح این موضوع با حواشی زیادی مواجه است که درصورت عدم تمرکز مسئولان دربررسی همه جانبه آن میتواند به ازدست رفتن یک فرصت یا تصمیم گیری های حساب نشده مبدل شود.
  دعوت از اشپیل کو و 5 نفر از تورگردانان بزرگ روسیه برای بازدید ازایران از دیگر اقدامات مثبتی بود که دراین راستا صورت گرفته بود و به نظر می رسد که نخستین گام ها برای جذب گردشگر روس تا حدی برداشته شده است اما این که گردشگر روس تا چه حد ازجمله گردشگران فرهنگی مطلوب ایران خواهند بود که مقصدی چون ایران هم بتواند برایشان جایگزین درخوری درمقابل مقاصدی چون سواحل قبرس یا آنتالیای ترکیه باشد، سوالی است که باید پیش از هرچیز پاسخ آن روشن شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: