کد خبر: ۲۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
نشریه اقتصادی-بازرگانی فوربز در گزارش اخیر خود از کشورهای آفریقایی به عنوان بدترین کشورها برای تجارت در سال 2015 یاد کرد.
نشریه آمریکایی فوربز در دهمین گزارش سالیانه خود درباره بهترین کشورهای دنیا از نظر تجارت نوشت: اقتصاد قاره آفریقا طی 15 سال گذشته جزء قدرتمندترین اقتصادهای جهان بوده و متوسط رشد 5 درصدی را تجربه کرده است. این قاره یک سوم ذخایر معدنی جهان را در خود دارد از جمله دو سوم کل ذخایر الماس. همچنین انتظار می رود نیروی کار آفریقا در سال 2050 به 1 میلیارد و 300 میلیون نفر برسد؛ این رقم در حال حاضر 500 میلیون نفر است. با این حال، کاهش شاخص قیمت عمده فروشی کالاها و تبعات کندی رشد اقتصادی چین بر اقتصاد آفریقا به شدت تاثیر گذاشته است. درگیری های سیاسی و اجتماعی نیز که طی سال های اخیر به قیمت جان هزاران نفر تمام شده است، در وضعیت تجارت در این قاره بی تاثیر نبوده اند.
60 درصد از 10 رتبه پایین گزارش فوربز را کشورهای آفریقایی تشکیل می دهند و این نشریه عمده دلیل آن را فساد، مالیات، بروکراسی، عدم نظارت بر پرداخت مالیات عدم کفایت آزادی فردی و پولی ذکر کرده است.
کشور چاد در پایین ترین رتبه این فهرست قرار دارد. فوربز رشد تولید ناخالص داخلی چاد را 6 و 9 دهم درصد و تراز تجاری این کشور را منفی 7 و 8 دهم درصد تولید ناخالص داخلی اش عنوان کرده است. جمعیت چاد 11 میلیون و 600 هزار نفر است.
بر اساس این گزارش، سقوط قیمت نفت باعث شده است که اقتصاد چاد تحت تاثیر قرار بگیرد، زیرا نیمی از صادرات این کشور آفریقایی را نفت خام تشکیل می دهد. چاد همچنین با فقر شدید دست به گریبان است و در نمایه توسعه بشری سازمان ملل، در رتبه چهارم از پایین فهرست قرار دارد. این مقیاس بر اساس استانداردهای زندگی، آموزش و امید به زندگی کشورهای مختلف را رتبه بندی می کند.
فوربز افزود: دیگر کشورهای آفریقایی که در زمره 10 کشور پایین فهرست قرار دارند عبارتند از گامبیا، الجزایر، اتیوپی و لیبی.
نشریه آمریکایی فوربز کشور غنا را به لحاظ وضعیت تجارت در میان 144 کشور جهان در رتبه هفتاد و نهم و در میان 40 کشور آفریقایی در رتبه هشتم قرار داد.
به نوشته فوربز، اقتصاد غنا تحت تاثیر حدود ربع قرن مدیریت سالم، فضای اقتصاد رقابتی و کاهش پایدار سطح فقر تقویت شده اما طی سال های اخیر به دلیل تبعات سیاست های پولی ضعیف، بودجه بالا، کسری حساب و افت ارزش پول این کشور تا حدی متحمل فشار بوده است.
بر اساس گزارش فوربز، غنا دارای اقتصادی مبتنی بر بازار است و تقریبا موانع سیاستی مهمی پیش روی مبادلات تجاری و سرمایه گذاری این کشور در قیاس با دیگر کشورهای منطقه وجود ندارد.
غنا از ذخایر طبیعی غنی برخوردار است و کشاورزی تقریبا یک چهارم تولید ناخالص داخلی را اختصاص می دهد و نیمی از نیروی کار را مشغول ساخته است.
صادرات طلا و کاکائو و نیز درآمدهای فردی مهم ترین منابع جذب درآمدهای خارجی در این کشور آفریقایی هستند. به رغم شکوفایی صنعت نفت در این کشور، افت بهای این کالای اقتصادی باعث شده است که درآمدهای نفتی این کشور به نصف کاهش یابد. تولید نفت در میدان نفت جوبیلی این کشور در اواسط دسامبر 2010آغاز شد و در حال حاضر روزانه 110 هزار بشکه نفت تولید می کند.
در گزارش نشریه آمریکایی فوربز، نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین کشور آفریقا (181 میلیون و 600 هزار نفر) از میان 144 کشور جهان در رتبه 122 و در میان کشورهای آفریقایی در رتبه 27 قرار گرفته است. این کشور که بزرگ ترین اقتصاد آفریقا محسوب می شود دارای رشد تولید ناخالص داخلی معادل 6 و 3 دهم درصد و تراز تجاری آن 2 دهم درصد تولید ناخالص داخلی اش ذکر شده است.
گینه که در گذشته به نام گینه فرانسوی معروف بود در سه سال گذشته یک پله پیشرفت کرده است. گینه نیز ذخایر غنی طلا، الماس، سنگ آلومینیوم و آهن دارد اما سرانه تولید ناخالص داخلی آن یکی از پایین ترین ارقام در سطح جهانی است. این کشور همچنین کسری تجاری معادل 24 درصد تولید ناخالص داخلی دارد و سال گذشته رشد اقتصادی یک و یک دهم درصدی را تجربه کرد.
فوربز دانمارک را با رشد تولید ناخالص داخلی یک و یک دهم درصدی و تراز تجاری 6 و 3 دهم درصد تولید ناخالص داخلی در رتبه یکم جهانی قرار داده است. دانمارک 5 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد.
در این رتبه بندی، موریس با جمعیت 1 میلیون و 300 هزار نفر و تولید ناخالص داخلی 3 و 6 دهم درصد بهترین کشور آفریقایی برای تجارت در سال 2015 معرفی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: