کد خبر: ۲۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اجرای پروژه سد داریان در غرب کشور و پیگیری تکمیل نیازهای جانبی آن، گفت: با وزارت صنعت برای سرمایه‌گذاری در منطقه اورامانات نامه‌نگاری کردیم.
 سیدمحمدرضا رضازاده با تاکید بر اینکه پروژه سد داریان سرآغازی برای توسعه در منطقه اورامانات است، گفت: پروژه داریان می‌تواند به سرآغازی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی در منطقه اورامانات و روستای هجیج تبدیل شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: تصمیم بر این شده خانه‌هایی که در روستای هجیج به تملک درآمده برای تبدیل به زائرسرای امام زاده عبیدالله در نظر گرفته شوند و جاده‌هایی نیز در این منطقه تکمیل شوند، اجرای طرح فاضلاب روستای هجیج نیز در برنامه است.

وی با بیان اینکه طرح بزرگ داریان به ثمر رسید تا بتوانیم بخشی از حق آبه‌های قانونی مان را که در آب‌های منطقه داریم، حفظ کنیم و از انرژی برق آن بهره‌مند شویم، گفت: قبل از آبگیری سد داریان، مردم منطقه عظمت تونل آب‌بر نیروگاه، تونل انحراف و دیگر تأسیسات ایجاد شده را به چشم می دیدند، اما امروز با آغاز آبگیری، این تأسیسات عظیم که بیانگر تلاش‌های نیروی متخصص و مومن فعال در این سد هستند قابل مشاهده نیستند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: مهندسان ایرانی، ده‌ها و صدها متر گالری زدند، حفاری کردند، غواصی کردند تا ماهیت چشمه و مسیر آب را شناسایی کنند و در نهایت موفق شدند آب چشمه را با کیفیت و دبی همیشگی خود به ترازی ۱۲۰ متر بالاتر از تراز قبلی هدایت کنند و اجرای چنین پروژه‌ای در سطح جهان کم نظیر است.

وی ادامه داد: برخی می گویند آب چشمه بیش از درآمد نفت برای ما درآمدزایی دارد، باید پرسید در طی سال‌ها و قرن‌های گذشته چرا از این درآمد استفاده نکرده‌اید؟ پاسخ روشن است چرا که دسترسی به آب چشمه در مظهر قدیم آن بسیار سخت بود به طوری که دو کارخانه آب معدنی برای استفاده از آب چشمه در سال‌های گذشته احداث شد و هر دو ورشکست و تعطیل شدند؛ اما امروز مظهر جدید چشمه دسترسی مناسبی دارد که ما به وزارت صنعت نامه ارسال کرده ایم که این منطقه آماده جذب سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه آب معدنی و اشتغال زایی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: