کد خبر: ۲۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: صادرات ایران به افغانستان، علیرغم کاهش صادرات غیرنفتی در ۸ ماه امسال، ۴درصد رشد داشته و شرکت‌های ایرانی در حوزه‌ IT و ICT و بخش‌های انتشارات و درمانی در افغانستان باید بیشتر ورود کنند.
مظفر علیخانی  در مورد وضعیت بازار افغانستان و حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران، اظهار داشت: افغانستان در طی سال‌های گذشته همیشه به‌عنوان 5 بازار اول صادراتی ایران بوده است و در حال حاضر جایگاه خودش را حفظ کرده، به‌طوری که علی‌رغم کاهش صادرات غیرنفتی طی 8 ماه امسال در کشور،‌ صادرات ما به افغانستان حدود 4 درصد و معادل 1.7 میلیارد دلار بوده است که می‌تواند سالانه به 5 میلیارد دلار هم برسد.

وی به این نکته اشاره کرد که بیش از 90 درصد مایحتاج افغانستان از طریق واردات تأمین می‌شود و افغان‌ها با توجه به نزدیکی فرهنگ،‌ زبان و مرز مشترک با ایران ترجیح می‌دهند، تا کالاهای مورد نیاز خود را از برندهای خوب ایرانی، تأمین کنند؛ چراکه ذائقه و الگوی مصرف آنها نیز به تولیدات ما نزدیک‌تر است.

علیخانی عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان را پوشاک، منسوجات، دارو، مواد غذایی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، آشامیدنی‌ها عنوان کرد و افزود: حتی فرش، موکت و زیرانداز مصرفی افغانستان از ایران تأمین می‌شود و این بازار کشش خوبی برای صادرات کالای پلاستیکی دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به سؤال که وضعیت واردات ایران از افغانستان در چه وضعی قرار دارد، خاطرنشان کرد: طی 8 ماهه امسال طبق آمارهای رسمی 14 میلیون دلار از افغانستان واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 5 میلیون دلار بوده، 162 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی بر این نکته تأکید کرد که افغان‌ها به دنبال تجارت برد برد و افزایش صادرات به ایران هستند، اما با موانعی از جمله بروکراسی‌های اداری، گمرک و تعرفه بالای واردات مواجه هستند.

محصولات کشاورزی از جمله زیره و کنجد، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و خشکبار از جمله محصولاتی است که از افغانستان به ایران وارد می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان مهم‌ترین مانع واردات کالا از افغانستان را قرنطینه و تعرفه حقوق ورود کالاها عنوان کرد و افزود: افغان‌ها به دنبال برقراری نظام تعرفه ترجیحی با ایران هستند، تا از تخفیفات گمرکی برخوردار شوند و این بحث در کمیسیون ماده یک مطرح شده تا تعرفه برخی کالاها کاهش یابد.

وی صدور روادید برای تردد تجار دو کشور را یکی دیگر از موانع عنوان کرد و گفت:‌ برای صدور ویزای 120 یورو از هر دو کشور دریافت می‌شود، در صورتی که می‌توانیم صدور روادید را حداقل برای بازرگانان دو کشور برداریم.

علیخانی در مورد معرفی کالاهای ایرانی در افغانستان نیز گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی برندهای مطرح ایران در افغانستان می‌تواند به زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک و بازاریابی مطلوب کمک کند.

وی به این نکته اشاره کرد که حوزه IT و ICT به‌دلیل زبان مشترک در افغانستان برای شرکت‌های ایرانی جای کار بسیار دارد، اما ما آنطور که باید و شاید در این حوزه ورود نکرده‌ایم. فعالیت در زمینه تولید و انتشار کتاب‌های دانشگاهی، علمی و درسی و همچنین فعالیت در عرصه اقتصاد بهداشت از دیگر مواردی است که باید بازرگانان و فعالان ایرانی بیش‌تر به آن در بازار افغانستان توجه کنند.




نام:
ایمیل:
* نظر: