کد خبر: ۲۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
سفیر کشور سومالی در ایران گفت: این کشور به نوعی دروازه اقتصاد قاره آفریقا محسوب می شود و در صورت برقراری مراودات جمهوری اسلامی ایران با این کشور 500 میلیون نفر می توانند از خدمات و تولیدات ایران بهره مند شوند.
خلیف کدیه موسی روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی افزود: بسیاری از کشورهای آفریقایی از لحاظ اقتصادی و صنعتی در شرایط مناسبی قرار ندارند، که ارتباط ایران با سومالی می تواند زمینه ساز مراودات این کشور با همه کشورهای آفریقایی باشد.
وی ادامه داد: دولت سومالی اشتیاق بسیاری برای برقراری ارتباطات تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران دارد و با تمام توان نیز از سرمایه گذاران این کشور در سومالی حمایت می کند.
سفیر سومالی بیان کرد: اقتصاد این کشور بر ثروت های دریایی، زراعت، دامپروری، معدن، شرکت های صنایع، بازرگانی آزاد و گردشگری استوار است و در همه این زمینه ها آمادگی برقراری ارتباطات تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان مرکزی وجود دارد.
وی اضافه کرد: سومالی از بزرگترین ساحل در بین کشورهای آفریقایی برخوردار است و سالیانه بیش از دو میلیون تن انواع ماهی از این سواحل صید و به نقاط مختلف دنیا صادر می شود. 
خلیف کدیه موسی ادامه داد: در صورت تامین تجهیزات مکانیزه و برخورداری از صنایع تبدیلی و بسته بندی امکان صید بیشتر انواع ماهی از سواحل سومالی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران می تواند در این زمینه همکاری داشته باشد. 
وی در تشریح موقعیت کشاورزی سومالی نیز گفت: بیش از هشت میلیون هکتار اراضی حاصلخیز در این کشور وجود دارد اما به دلیل کم برخورداری از تجهیزات مکانیزه و نیروی انسانی کارآمد تنها از 10 درصد این ظرفیت خدادادی استفاده می شود و استان مرکزی در این زمینه نیز می تواند با وزارت کشاورزی سومالی ارتباط برقرار کند. 
سفیر سومالی در ایران با بیان اینکه بیش از 80 درصد اقتصاد این کشور وابسته به دامپروری است، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 60 میلیون راس انواع دام در این کشور وجود دارد و سالیانه نیز تعداد پنج میلیون راس انواع دام از این کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. 
وی افزود: صنعت دامپروری کشور سومالی به شدت به وجود دامپزشکان کارآزموده ایرانی احتیاج دارد که می توانیم زمینه همکاری دامپزشکان استان مرکزی به همراه تامین انواع داروی های مورد نیاز را فراهم کنیم. 
خلیف کدیه موسی با بیان اینکه گردش مالی در کشور سومالی سالانه 10 میلیارد دلار است، عنوان کرد: هم اکنون بیشتر مراودات تجاری و بازرگانی این کشور با امارات متحده عربی صورت می گیرد اما مقامات این کشور اشتیاق وافری به برقراری ارتباط با صنعتگران، تجار و بازرگانان ایرانی دارند. 
وی یادآوری کرد: صنایع غذایی، شیمیایی، پوشاک و انواع فراورده های نفتی مهمترین نیاز کشور سومالی است که در صورت تمایل مقامات استان مرکزی آماده همکاری و برقراری ارتباط با صنعتگران و تجار این استان هستیم. 

*** امنیت سرمایه گذاران ایرانی در کشور سومالی باید تامین شود 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاری صنعتگران، بازرگانان و تجار ایرانی در کشور سومالی در صورت تامین مال و جان این افراد صورت می گیرد که دولت سومالی باید این مهم را تضمین کند. 
ظفر افشون بیان کرد: پسا تحریم جمهوری اسلامی ایران را در شرایط ایده آلی قرار داده به طوری که بازرگانان نقاط مختلف جهان بیش از پیش مشتاق برقراری ارتباط با ما هستند. 
وی ادامه داد: صنعتگران، بازرگانان و تجار استان مرکزی قابلیت های خود را در اسرع وقت به صورت فهرست بندی شده در اختیار استانداری مرکزی قرار داده زمینه دعوت به همکاری با سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت بگیرد. 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری استان مرکزی اضافه کرد: بعد از جریان برجام، باید شرایط جدیدی در راستای توسعه صنایع در استان مرکزی تعریف شود و از این فرصتی که پس از سال ها بدست آمده ،استفاده بهینه شود. 
وی ادامه داد: مدیران صنایع تا کنون شرایط تحریم را سد بزرگی در مقابل توسعه یافتگی می دانستند اما در شرایط پسا تحریم دیگر هیچ توجیهی وجود ندارد و همه باید شبانه روز در راستای توسعه اقتصادی استان و کشور تلاش کنند. 

***حضور هیات های خارجی در استان مرکزی نشان از ظرفیت های این کشور دارد 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ظرفیت های عظیم صنعتی و کشاورزی این استان در همه نقاط کشور و حتی خاورمیانه شناخته شده است به همین دلیل است که هیات های خارجی تمایل بسیاری برای برقراری ارتباط با صنعتگران این استان دارند. 
محمدرضا حاجی پور ادامه داد: هم اکنون کالاهایی از قبیل سیمان، انواع محصولات غذایی، قیر و نفت خام از استان مرکزی با واسطه گری تجار امارات متحده عربی به کشور سومالی صادر می شود که تلاش مسئولان این استان و کشور سومالی این است که این مراوده اقتصادی بدون واسطه انجام شود. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: این استان می تواند در بخش های مهمی از قبیل آموزش نیروی انسانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، قطعه سازی خودرو، ماشین سازی و صنایع تبدیلی، صنایع پتروشیمی و فرآورده های نفتی و انواع محصولات معدنی به کشور سومالی خدمات عرضه کند. 
مهدی شهری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهرک سازی، خدمات نیروگاهی، صنایع ریلی و حمل و نقل، ماشین آلات راه سازی و کشاورزی از مهمترین ظرفیت های استان مرکزی است که در صورت برقرای ارتباط با کشور سومالی می توانیم همه این خدمات را به این کشور عرضه کنیم. 
محمدرضا جعفری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست نبود سیستم بانکی معتبر و امکانات حمل و نقل مناسب را مهمترین مشکل ایجاد برقراری ارتباط تجاری با سومالی دانست که تجار و بازرگانان استان مرکزی باید به آن توجه ویژه داشته باشند. 
بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد که این ظرفیت این استان را به عنوان قطب چهارم صنعت کشور معرفی کرده است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: