کد خبر: ۲۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
سخنگوی دولت مدعی شد
سخنگوی دولت با اشاره به مطلوبیت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) گفت: این قراردادها منافع ملی کشور را تامین می کند.
  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز (سه شنبه، ١٥ دیماه) در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش شانا مبنی بر سهم نفت در بودجه کل کشور در سال ٩٥ گفت: میزان وابستگی بودجه به نفت، در سال ٩٥ کمتر از ٢٥ درصد است و سهم درآمدهای مالیاتی در این بودجه از نفت بیشتر است.

وی افزود: سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در بودجه سال ٩٥ نیز ممکن است همان ٢٠ درصد سال ٩٤ باشد اما رقم قطعی آن بزودی اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در این باره که چرا متن انگلیسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) در اختیار مجلس قرار نمی گیرد، گفت: وزارت نفت برای مورد به مورد قراردادهای نفتی پاسخ دارد و من فکر می کنم این قراردادها مدل خوبی بوده است و منافع ملی کشور را تأمین خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی به قیمت نفت در بودجه سال ٩٥ اشاره کرد و گفت: ما دو رقم ٣٥ و ٤٠ دلار برای هر بشکه را برای قیمت نفت در بودجه سال آینده در نظر گرفته ایم، اما در شرائط کنونی که در تحریم قرار داریم، مقدار صادرات نفت ما تنها یک میلیون بشکه در روز است که در پساتحریم می توانیم این رقم را به بیش از دو میلیون بشکه در روز برسانیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ایران با قدرت هرچه تمام تر، سهم خود را از بازار نفت پس خواهد گرفت.

نوبخت به موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بازار بورس کالا اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت و دولت با خروج پتروشیمی از بازار بورس کالا موافق نیستند.

سخنگوی دولت در ادامه به تلاش عربستان و رژیم صهیونیستی برای تخریب برجام اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه از ابتدا در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند تا برجام به نتیجه نرسد و پس از توافق نیز هر تلاشی را انجام داده‌اند که سند برجام مخدوش شود، اما برنامه جامع اقدام مشترک سند محکمی است و دو طرف با انجام تعهدات خود سعی در اجرایی و نهایی کردن آن دارند.

وی به حضور هیئتهای بلندپایه بسیاری از کشورهای جهان در ایران برای توسعه و تعمیق همکاریها در زمینه های مختلف اقتصادی اشاره کرد و افزود: ایران کشور بزرگی است، استقبال انبوه مقامهای کشورها برای توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران این امر را نشان می‌دهد، بنابراین قطع روابط سیاسی برخی کشورهای کوچک و همچنین کشور عربستان با ایران تاثیری در توسعه اقتصادی کشور نخواهد داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: تفکر عربستان در این است که با افزایش منازعات منطقه‌ای بتواند به کاهش هرچه بیشتر قیمت جهانی نفت کمک کرده و تولید کنندگان نفت را با چالش مواجه کند، اما مشاهده کردیم که این تفکر تا امروز نتیجه عکس داشته است.

نوبخت در باره میزان یارانه های پرداخت شده به مردم در مقایسه با درآمد نفت نیز تاکید کرد: اگر دریافتیهای ما از نفت را حدود ٥٣ هزار میلیارد تومان تلقی کنیم تا پایان سال حدود ٤٢ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این که هرچند کاهش قیمت نفت منابع مالی ما را کاهش داده است، اما با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد، تصریح کرد: با محدود کردن هزینه‌های جاری با مشکل کسری بودجه مواجه نخواهیم شد، البته تلاش می‌کنیم در بودجه سال ٩٥ هزینه های عمرانی را بیش از گذشته افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به انطباق بودجه سال ٩٥ و برنامه ششم توسعه با سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال ٩٥ با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: