کد خبر: ۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
معاون آب وفاضلاب کشور:
معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفا کشور با اشاره به سیاست دولت مبنی افزایش نیافتن قیمت آب در سال جاری ، ضمن انتقاد از واقعی نبودن تعرفه های آب ، اصلاح و افزایش تعرفه های آب را بسیار ضروری دانست.
 شاهین پاکروح عصرچهارشنبه در نشست مجمع عمومی وزارت نیرو در هرمزگان که به میزبانی جزیره قشم برگزار شد، اظهار داشت: در مقایسه قیمت آب های بسته بندی و آب شرب تناسبی برقرار نبوده و نیاز به تغییر تعرفه های آب است.
وی افزود: از منظر اقتصادی تعرفه آب باید منطقی شود چرا که بهای تمام شده هر متر مکعب آب در کشور بیش از 9 هزار ریال و در بهترین شرایط متوسط فروش کمتر از چهارهزار ریال است.
پاکروح تصریح کرد: روند نرخ گذاری آب در کشور به گونه ای است که اگر بخواهیم متوسط افزایش تعرفه را با نرخ تورم مقایسه کنیم ارزش اقتصادی این کالا پایین مانده و با وجود سرمایه گذاری هایی که در این حوزه انجام شده تنها حدود 50 درصد هزینه ها از فروش آب تامین می شود.
این مقام مسئول با اشاره به بحران خشکسالی در کشور به ویژه در استان های جنوبی از جمله هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: با وجود توسعه منابع آبی در هرمزگان ، وضعیت تامین آب این استان را مطلوب نمی دانیم.
وی خاطرنشان کرد: سهم آب شرب از منابع آبی تنها هشت درصد است درحالی که راندمان آبیاری در بخش کشاورزی که بخش اعظمی از منابع آبی را در اختیار دارد، 30 درصد می باشد که از همین رو باید روند کشاورزی سنتی در سطح کلان تغییر یابد.
معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفای کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به عملکرد مطلوب صنعت آب و فاضلاب پس از گذشت 25 سال، بر اتمام پروژه های نیمه تمام این صنعت تاکید کرد. 
پاکروح گفت: برای تکمیل این پروژه ها به 100هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که تاکنون به دلیل تحریم ها و اقتصاد وابسته به دولت صنعت آبفا ، تخصیص این میزان اعتبارعملا محقق نشده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: