کد خبر: ۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: فقهای شورای نگهبان پرونده هر یک از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را پس از آزمون کتبی بررسی می کند و ممکن است درمورد درجه اجتهاد یک نفر اطمینان حاصل شود و در مورد فرد دیگر حاصل نشود.
 نجات الله ابراهیمیان روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: شان و جایگاه افرادی که برای مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده اند را باید مدنظر قرار دهیم چرا که آنها مورد اعتماد مردم هستند و نباید مثل دعواهای معمول سیاسی با مساله انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخورد کنیم.
وی یادآور شد: امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و از فردا - یکشنبه -( 20 الی 26 دی ماه ) هیات های نظارت استان ها با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت به اعتراض ها رسیدگی می کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که هیات های نظارت در قالب بررسی های استانی و هیات مرکزی درباره تایید صلاحیت ها نیز اظهار نظر می کند، تصریح کرد: شورای نگهبان از طریق رای گیری، پنج نفر را به عنوان عضو هیات مرکزی نظارت انتخاب کرده که براساس قانون ویژگی های آنان مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن است، آنان نیز هیات های نظارت استانی را تشکیل داده اند.
ابراهیمیان ادامه داد: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس اطلاعات و استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات در محل خواهد بود اما روشن است که استعلامات چهارگانه پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نبوده و شروطی وجود دارد که برای احراز آنها چاره ای جز تمسک به اطلاعات مطلعین وجود ندارد.
وی اضافه کرد: از این رو از اطلاعاتی که پیشتر جمع آوری شده به ویژه درباره سابقه فعالیت سیاسی داوطلبان در هیات نظارت جهت تایید یا رد صلاحیت داوطلبان استفاده می شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین گفت: از تعداد کل داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود هشت هزار نفر داوطلب بدون هیچگونه سابقه داوطلبی در ادوار پیشین مجلس و سابقه فعالیت های نام نویسی کرده که درصد قابل توجهی از آنان در مرحله بررسی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند.
ابراهیمیان افزود: به موجب قانون هم رد صلاحیت شدگان و هم کسانی که تایید صلاحیت شده اند در هیات های نظارت صلاحیت آنان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اظهارداشت: در قانون انتخابات و ماده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده داوطلبانی که از سوی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند نیز باید در هیات نظارت مورد اظهار نظر قرار گیرند از این رو شبکه نظارتی مکلف است وارد مرحله اظهارنظر در این زمینه شود.
وی ادامه داد: احتمال تفاوت نتایج بررسی صلاحیت های توسط هیات های اجرایی و هیات های نظارت وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با بررسی هیات های نظارت مشخص خواهد شد که آیا در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی عجله شده یا نه یا این که اطلاعات به طور کامل جمع آوری شده بود یا نه،
ابراهیمیان یادآور شد: تجربه نشان می دهد این ارزیابی ها می تواند به نتایج متفاوت منجر شود.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: