کد خبر: ۲۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
حاشيه‌سازي براي واردات كالاهاي غيرمصرفي آمريكايي
حالا چند ماه از روزي كه وزير صنعت، معدن و تجارت بخشنامه ممنوعيت واردات كالاهاي مصرفي از آمريكا را ابلاغ كرد مي‌گذرد. طي هفته‌هاي گذشته سازمان توسعه تجارت ليست كالاهايي كه واردات آنها از آمريكا مشمول ممنوعيت شده را نيز اعلام كرده است.
در همين حال صدور مجوز براي يك كالاي سرمايه‌اي طي روزهاي گذشته با حواشي مواجه شده است.
طي روزهاي گذشته سازمان توسعه تجارت مجوز واردات دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای 1400 تا 1800 در دو گروه شاسی‌بلند و‌هاچ‌بک صادر کرد.
هرچند قرار است تولیدات شورولت از مبدأ کره‌جنوبی صورت گیرد اما برخي معتقدند که شورولت یک شرکت آمریکایی است و در هر کشوری تولید شود، سودش نصیب آمریکایی خواهد شد.
سازمان توسعه تجارت همچنين در اعلامیه‌ای آورده است: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه در خصوص خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی 29 آذرماه 98 اقدام شود.»
در همين حال برخي خبرگزاري‌ها مدعي شده‌اند كه سازمان توسعه تجارت در حالی مجوز واردات دو مدل خودرو آمریکایی را صادر کرده که در پی تأکیدات رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی آمریکایی، دولت بخشنامه ممنوعیت واردات این کالاها را صادر کرده بود و حال این بخشنامه نقض شده است.‌اين در حالي است بسياري از كارشناسان معتقدند كه نمي‌توان خودرو را در تقسيم‌بندي كالاهاي مصرفي مشمول ممنوعيت قرار داد.
بخشنامه ممنوعيت واردات كالاهاي مصرفي آمريكايي
پيش‌تر و روزهاي ابتدايي آذرماه بود كه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرده بود؛ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشند را ندهند.
 متن بخشنامه محمدرضا نعمت‌زاده به این شرح است: «با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رییس‌جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد را ندهند.» گفتنی است، این بخشنامه در تاریخ 9 آبان ماه 94 خطاب به قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی، ‌معاون طرح و برنامه، ‌معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت،معدن وتجارت صادر شده است.
مجوز واردات شورلت از مبدا كره‌جنوبي
در همين ارتباط فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به فارس مي‌گويد: شرکت سهام پژوهان مهر 6 ماه پیش به عنوان نماینده رسمی شورولت فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و گواهی فعالیت آنها صادر شده است.
 وی ادامه داد: در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات شورولت فراهم است و حتی چند نفر نیز متقاضی واردات این محصولات به صورت آزاد هستند. احتشام‌زاد درباره صدور مجوز واردات شورلت با توجه به ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، گفت: خودرو کالای مصرفی نیست، بلکه سرمایه‌ای است و جزو گروه 10 کالایی محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: در مجوز سازمان توسعه تجارت، مبدأ واردات شورولت، کره جنوبی عنوان شده و قرار نیست این خودروها از آمریکا وارد شوند.
خودرو كالاي مصرفي نيست
حالا آن‌طور كه برخي خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند دولت با صدور مجوز واردات شورولت، بخشنامه پيشيت خود را نقض کرده و برای واردات کالای مصرفی آمریکایی مجوز صادر کرده است.‌
اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان اقتصادي و صنعتي معتقدند كه خودرو يك كالاي سرمايه‌اي به حاسب آمده و نمي‌توان آن را در ميان كالاهاي مصرفي كه واردات آنها ممنوعيت دارد، تقسيم‌بندي كرد.
محمد مهدي كريمي، كارشناس اقتصادي و مدرس دانشگاه در این زمينه به تجارت مي‌گويد: هر نوع کالایی که یک‌بار مصرف نباشد و موجب حفظ و افزایش فعالیت‌های تولیدی شود، منعی برای واردات ندارد حتی اگر از آمریکا وارد شود.
او ادامه مي‌دهد: ترکیب واردات به سه گروه کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود.
 تاکیدات مقام معظم رهبری بر مصرفی نبودن کالاهای وارداتی از آمریکا نشان دهنده‌اين موضوع است که این منع شامل واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نمی‌شود. كريمي‌افزود: با کاهش درآمدهای نفتی قطعا باید واردات کالاهای مصرفی را کاهش دهیم اما قطعا واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای از هر کشوری که باشد، توجیه دارد.‌
اين كارشناس اقتصادي تصريح كرد: هر نوع کالایی که یک‌بار مصرف نباشد و موجب حفظ و افزایش فعالیت‌های تولیدی شود، منعی برای واردات ندارد حتی اگر از آمریکا وارد شود.
 به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی بسیاری از قطعات صنعتی را می‌توان از آمریکا وارد کرد.
 آن دسته از کالاهایی که مصرفی نباشد را می‌توانیم حتی از کشور دشمن نیز وارد کشور کنیم. كريمي‌در پايان گفت: سمت و سوی سیاست‌گذاری‌های کشور باید تولید، اشتغال و صادرات باشد. واردات هر کالایی که منجر به رشد تولید، رشد اشتغال و رشد صادرات شود، مفید است و در این میان فرقی میان آمریکا و با سایر کشورها نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار