کد خبر: ۲۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
معاون وزیر نفت:
معاون وزیر نفت گفت: نرخ سوخت تحویلی به پتروشیمی ها به صورت یارانه ای محاسبه می شود و نرخ جدید خوراک پتروشیمی ها به مدت 10 سال از ابتدای ١٣٩٥ تا آغاز ١٤٠٥ معتبر است.
محمد مهدی رحمتی ، ابلاغ نرخ جدید خوراک پتروشیمی ها را یادآور شد و افزود: این فرمول برای واحدهای جدید و قدیم پتروشیمی و برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی که می خواهند از گاز سبک شیرین به عنوان خوراک استفاده کنند، اعمال می شود. 
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره نرخ گاز به عنوان سوخت مصرفی نیز گفت: این روش برای خوراک گازی واحد های پتروشیمی است و قیمت سوخت را مانند دیگر صنایع پرداخت می کنند.
وی خاطر نشان کرد : نرخ سوخت تحویلی به پتروشیمی ها با قیمت یارانه ای محاسبه می شود که ارتباطی به شیوه مزبور ندارد.
رحمتی گفت : بدون درنظر گفتن تخفیف هایی که با توجه به شرایط مختلف در نظر گرفته می شود و قیمت های کنونی نفت خام، نرخ خوراک حدود 8.5 تا ٩ سنت است. 
وی افزود : نرخ خوراک برای نیمه نخست 1395 را اکنون نمی توان اعلام کرد، اما متوسط قیمت در 6 ماه ملاک است و باید قیمت نفت مشخص باشد.
رحمتی اظهار داشت : قیمت نفت، دست کم روی چهار بخش این فرمول یعنی گاز صادراتی، وارداتی، نرخ آن در بازارهای جهانی و نرخ ارز تاثیر دارد.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت اضافه کرد: چنانچه قیمت نفت تغییری نکند ،قیمت خوراک آن در سال آینده بین ٨,٥ تا ٩ سنت می شود.
رحمتی گفت : نرخ 13 سنت برای خوراک پتروشیمی ها نیز مربوط به زمانی است که قیمت هربشکه نفت حدود ٦٠ دلار بود.
به گفته وی واحد های پتروشیمی ایران باید توان رقابت با شرکت های بین المللی را داشته باشند، و برای حفظ این رقابت، حداکثر قیمت خوراک گازی واحدهای پتروشیمی ٩٠ درصد متوسط بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول، درباره میزان گاز تحویلی به پتروشیمی ها، گفت: اکنون روزانه حدود ٤٣ میلیون مترمکعب گاز در اختیار پتروشیمی ها قرار می گیرد که حدود سالیانه ١٥ میلیارد مترمکعب گاز است.
رحمتی افزود:پنج میلیارد متر مکعب گاز حدود ١٥ میلیارد مترمکعب گاز تحویلی به عنوان خوراک و بقیه به عنوان سوخت در پتروشیمی ها به مصرف می رسد.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره تاثیر این نرخ بر جذب سرمایه گذاری جدید، گفت: استقبال گسترده ای از سوی سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است.
وی اضافه کرد : امکانات خوراک و برنامه وزارت نفت برای ساخت واحد های جدید پتروشیمی با ظرفیت سالانه ٣٠ تا ٣٥ میلیون تن برای پنج سال آینده است و سرمایه گذاران به دنبال ساخت مجتمع پتروشیمی با ظرفیت یکصد میلیون تن هستند.
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه وزیر نفت، هفته گذشته پس از تایید فرمول پیشنهادی وزارت نفت از سوی معاون اول رئیس جمهوری، جزئیات نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی را ابلاغ کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: