کد خبر: ۲۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
صالحی:
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به شبکه ان بی سی گفت که مقام معظم رهبری چهار شرط توافق هسته ای را تعیین کرده اند.
به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز، علی اکبر صالحی که معاون رئیس جمهوری ایران نیز هست، گفت: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در جریان تک تک مراحل مذاکرات موسوم به «راه دوم» با واشنگتن قرار داشته است.
وی افزود: من گفتم که ما باید یک نامه رسمی از عمانی ها دریافت کنیم که به ما اطمینان دهد این پیشنهاد جدی است. و نمی توانیم فقط به حرف یک شخص بسنده کنیم. بنابراین سلطان عمان، نامه ای به رهبری نوشت و این واقعیت را که آمریکا حاضر است وارد مذاکره دوجانبه با ایران یا به اصطلاح راه دوم شود، مطرح کرد. سپس من این نامه را به رهبری دادم و موضوع را با ایشان مطرح کردم و ایشان نیز با در پیش گرفتن این راه دوم با در نظر گرفتن 4 شرط، موافقت کردند.
به گفته صالحی، رهبری حد و حدود شرایط را در مذاکره با واشنگتن تعیین کردند.
وی گفت: یک شرط این بود که ما باید فقط درباره مساله هسته ای مذاکره کنیم و به هیچ حوزه دیگری وارد نشویم و هیچ مذاکره سیاسی نداشته باشیم.
شرط دوم این بود که مذاکرات سریع باشد و ضعیف و طولانی نشود.
شرط سوم، به رسمیت شناخته شدن حق مسلم ایران برای غنی سازی توسط واشنگتن بود.
براساس این گزارش ، صالحی شرط چهارم را رویه ای عنوان کرد، اما توضیح بیشتری در این باره نداد.
وی گفت: وقتی نخستین بار با هم ملاقات کردیم، متوجه شدیم دوستان مشترکی هم داریم و آنها درباره ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز با من صحبت کرده بودند که گویا همدیگر را می شناختیم.
به گفته صالحی، اگر من و پروفسور مونیز در مذاکرات نبودیم، تصمیم گیری برای کارشناسان سخت می شد. مونیز فرد بسیار خردمندی است. هر چند که او به دنبال منافع ملی خودش است، همانطور که من دنبال منافع ملی خودم هستم.
صالحی گفت: مذاکرات هسته ای اوایل با بیانیه های مطبوعاتی جان کری و ظریف در وین به اوج رسید، اما این رویداد به طور کامل در صلح و صفا پیش نرفت و خون نیز روی زمین ریخته شد.
ان بی سی افزود: صالحی با اشاره به 5 تصویر نصب شده روی دیوار دفترش، گفت: این تصاویر به چهار دانشمند هسته ای و یک راننده تعلق دارد که در تهران ترور شدند که اسرائیل مسئول ترور آنهاست و واشنگتن نیز در ترور آنها شریک است.
به گفته صالحی، ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد رژیم صهیونیستی مسئول بوده، اما فکر می کنیم متاسفانه تایید ضمنی واشنگتن نیز وجود داشته است.
ان بی سی نیوز در ادامه گفت: مقامات آمریکا دخالت در این کشتارها را رد کرده اند و مقامات اسرائیلی نیز بدون تایید دخالت خود، از کشته شدن (شهادت) دانشمندان هسته ای ایران ابراز خشنودی کرده اند.
وقتی از صالحی سوال کردیم آیا ممکن است تصویر ششم نیز به این تصاویر اضافه شود، پاسخ داد: امیدوارم من باشم.
زیرا برایم مایه افتخار است. ما خواستار شهادت هستیم و از آن نمی ترسیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: