کد خبر: ۲۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰
گزارش «تجارت» از دستاوردهاي سفر روحاني به اروپا
شرکت‌های فرانسوی در نخستین سفر اروپایی رییس جمهور ایران اسلامی که کمتر از دو هفته پس از اجرایی شدن برجام انجام شد، قراردادهای همکاری به ارزش میلیاردها دلار امضا کردند.
کنون که اقتصاد کشور از تحریم های غربی رهایی یافته است، ایران درصدد تقویت روابط و توسعه اقتصادی است و در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران هفته گذشته  در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی متشکل از 120 نفر به ایتالیا و فرانسه سفر کرد.
در سفر رییس جمهور به فرانسه، دکتر روحانی در مراسمی در کاخ الیزه که با حضور همتایای
فرانسوی اش - فرانسوا اولاند - برگزار شد، قراردادهایی به ارزش حدود 30 میلیارد یورو (33 میلیارد دلار) امضا کرد که شامل توافق های همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود.
ایران-توتال تفاهم نامه فروش نفت امضا کردند
شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه در حضور روسای جمهور دو کشور در پاریس یادداشت تفاهمی به منظور فروش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت امضا کردند.
 رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی توتال در حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه یادداشت تفاهم امضا کردند. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در این مراسم حاضر بودند.
بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست ایرانیان مقیم فرانسه در پاریس که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، گفته بود: ایران با شرکت توتال یک قرارداد امضا خواهد کرد.
در همین حال، پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرده بود که پس از دیدار رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در کاخ الیزه، این شرکت فرانسوی با ایران برای خرید نفت خام یک قرارداد امضا می کند.
وی افزوده بود: ما در نظر داریم برای خرید روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام یک قرارداد با ایران امضا کنیم.
این مقام ارشد شرکت توتال تاکید کرده بود: توتال پیش از این حضور فعالی در ایران داشته است و نسبت به تعهدهای خود وفادار بوده است، واضح است که ما اجرای پروژه های دیگر با ایران را پیش بینی می کنیم اما آنها به گفتگوهای بیشتری نیاز دارد.
بازگشت پژو به ایران با قرارداد 400 میلیون یورویی
با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت.
 پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال 2017 از خط تولید خارج خواهد شد.
به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه 200 هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد.
تحت این همکاری، مدلهای پژو 208، شاسی بلند 2008 و مدل کامپکت 301 تولید خواهند شد.
پژو در سال 2012 در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه
هسته ای ایران از کشور خارج شد.
ایران در آن زمان دومین بازار بزرگ این شرکت خودروسازی بود و این شرکت در سال 2011 پیش از تشدید تحریمها 458 هزار خودرو در ایران فروخته بود. خروج پژو از ایران 10 میلیون یورو در ماه از درآمد سال 2012 پژو کاست و یکی از عوامل تاثیرگذار در 576 میلیون یورو ضرر کل سال این شرکت بود.
با وجود خروج پژو، ایران خودرو به تولید خودروهای پژو که مدلهایی مانند 206 و 405 بودند ادامه داد و در سال 2014 حدود 350 هزار خودروهای برند پژو تولید کرد که حدود یک سوم از بازار خودروی ایران به حساب می آمدند.
فروش بازار ایران در سال 2011 به 1.6 میلیون خودرو رسید و در دوران تحریمها که کمبود قطعات وارداتی تولید داخلی را محدود کرد، به پایین یک میلیون خودرو کاهش یافت. طبق برآورد پژو، تقاضا برای خودرو در ایران ممکن است در دو سال آینده به 1.6 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و تا سال 2022 به دو میلیون خودرو برسد.به گفته مدیرعامل پژو، در حال حاضر حداقل سه میلیون پژو در جاده های ایران وجود دارد.
مدیران پژو اظهار کرده اند که در 18 ماه گذشته با این انتظار که توافق هسته ای صورت خواهد گرفت و تحریمهای ایران برداشته می شوند، سرگرم مذاکره برای بازگشت
بوده اند.
انتشار خبر بازگشت پژو به ایران کمک کرد ارزش سهام این شرکت در بازار پاریس 1.5 درصد صعود کرده و به 14.35 یورو برسد.
جزئیات ۴ قرارداد حمل و نقلی
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با اشاره به جزئیات ۴ قرارداد حمل و نقلی در فرانسه، گفت: احتمالا تا پایان اسفندماه امسال یک فروند ایرباس ۳۳۰ نو وارد کشور می‌شود.
اصغر فخریه کاشان با اشاره به امضای ۴ قرارداد حمل و نقلی در فرانسه، اظهار داشت: دو قراداد با شرکت ایرباس منعقد شده که یکی از آنها به صورت همکاری جامع با ایرباس در بخش هوایی در مورد مسایل مختلف از جمله تعمیر و نگهداری، خدمات و تامین قطعات، مدیرت و حتی کمک به وضعیت فنی هوایی کشور است.
وی بابیان اینکه ایرباس قرار است با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هم همکاری کند، افزود: براین اساس، شرکت ایرباس با شرکت‌های داخلی که توان ساخت برخی قطعات هواپیما را دارند و می توانند این قطعات را به خارج از کشور صادر کنند، همکاری می‌کند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل ادامه داد:
حتی شرکت ایرباس می‌تواند گواهی بگیرد برای اینکه این شرکت‌ها محصولات‌شان را صادر کنند و حتی قرار شده است که این شرکت فرانسوی هم برخی از این قطعات را خریداری کند.
فخریه کاشان با بیان اینکه مقرر شده است ایران ۱۱۸ فروند ایرباس از این شرکت خریداری کند، اظهار داشت: این هواپیماها به تدریج تا سال ۲۰۲۳ وارد کشور می شوند، ضمن آنکه برای تامین نیازهای ما تا ۷ سال آینده هم تعدادی از این هواپیماها در دسته های مختلف وارد کشور خواهد شد.
وی، عمده این هواپیماها را مدل‌های ۳۲۰ و ۳۲۱ عنوان کرد و گفت: این هواپیماها برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود و حتی برای پرواز به کشورهای همسایه ایران هم مناسب است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل به ورود هواپیماهای پهن پیکر به کشور اشاره کرد و افزود: دسته دیگر هواپیماهای پهن پیکر و دور برد است که به کشورهایی مانند چین، ژاپن و در صورت انجام توافق به کانادا و آمریکا پرواز خواهد کرد.
فخریه کاشان، دسته سوم را ورود هواپیماهای بسیار مدرن دانست و اظهار داشت: هواپیماهای مدل ۳۵۰ و ۳۸۰ هم که از سال‌های دورتر یعنی تا سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحویل ایران می‌شود، چرا که این هواپیماها نیاز به باند مخصوص، خدمات و تعمیرگاه‌های مخصوص است که باید این شرایط فراهم شود.
وی ادامه داد: شرکت ایرباس متعهد شده است که این شرایط را در ایران فراهم کند و با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران، این هواپیماها را دارند، ممکن است به تعداد محدودی در سال‌های آینده وارد کشور شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه تا پایان اسفندماه امسال حداقل یک فروند هواپیما ایرباس ۳۳۰ وارد کشور می‌شود، گفت: تا یکسال آینده احتمالا ۱۵ فروند ایرباس تحویل کشور می‌شود، البته هنوز ارزش کل قراداد با ایرباس به طور دقیق مشخص نیست، زیرا قیمت‌ها باید در زمان ساخت براساس امکاناتی که طرف ایرانی برای هرکدام از هواپیماها انتخاب می‌کند، تعیین شود.
امضای سند همکاری صنایع غذایی میان ایران و فرانسه
در جریان سفر تجاری هیأت دولت ایران به فرانسه، سند همکاری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و فدراسیون توسعه تبادلات بین المللی محصولات و تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی در دفتر وزیر کشاورزی فرانسه با حضور وزرای دو کشور به امضا رسید.
در نخستین سفر رئیس جمهور ایران به کشور فرانسه پس از 17 سال، هیأت تجاری ایران 20 سند همکاری در زمینه های متعدد تجاری از جمله همکاری هایی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی با همتایان فرانسوی خود امضا کردند.
در این سفر کاوه زرگران - دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران - که به نمایندگی از بخش خصوصی در حوزه کشاورزی هیأت دولت را همراهی می کرد، روز گذشته پس از پنل تخصصی کشاورزی در محل مدف که به ریاست وزیر کشاورزی ایران و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران برگزار شد، سند همکاری را با فرانکو بورگاد - رییس هیات مدیره فدراسیون توسعه تبادلات بین المللی محصولات و تکنیک های فرآوری مواد غذایی (ADEPTA ) - امضا کرد.
فدراسیون توسعه تبادلات بین المللی محصولات و تکنیک های فرآوری مواد غذایی در زمینه توسعه تولید تجهیزات و به عنوان تامین کننده فعال است و دارای دپارتمان های طراحی، مهندسی و متخصصین در زمینه صنعت غذا و کشاورزی است.
همچنین اعضای هیات مدیره و صاحبان آن در بخش تجارت مواد غذایی، دانه ، ماشین آلات فرآوری و بسته بندی ، تکنولوژی، تحقیق، آموزش و ایجاد تخصص فعالیت دارند به همین دلیل امضای این سند همکاری، فصل جدیدی از همکاری بین المللی بین کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در عرصه  بین المللی به شمار می رود.
با توجه به اینکه کانون انجمن های صنایع غذایی ایران نقش سیاست گذاری، مشاوره به اعضای خود، برگزاری نمایشگاه و فعالیت های علمی تحقیقاتی را برعهده دارد، در چندین حوزه با فدراسیون توسعه تبادلات بین المللی محصولات و تکنیک های فرآوری مواد غذایی همکاری خواهد کرد.
همکاری بین کانون و فدراسیون مذکور در حوزه های سیاست گذاری، برگزاری سمینار و نمایشگاه در پاریس وتهران، تبادل ایده‌ها و انتقال تکنولوژی، تامین مواد اولیه، مشارکت و سرمایه گذاری در تولید برای بازارهای منطقه، ایجاد ارتباط بین صنایع غذایی ایران و فرانسه، اعزام هیات های تجاری، سنجش پتانسیلهای موجود و بهره برداری از آنها و همچنین ایجاد فرصتهای تجاری بین دو کشور تلاش برای بالا بردن تراز تجاری دوکشور خواهد بود
 سرمایه‌گذاری فرانسه در صنعت آلومینیوم ایران
گروه فیوْز فرانسه از بزرگ ترین شرکت های صنعتی دنیا، با امضای تفاهم‌نامه ای با ایمیدرو، آماده سرمایه گذاری در ایجاد کارخانه تولید آند برای صنعت آلومینیوم شد.
طبق سندی که بین رییس هیات عامل ایمیدرو و مدیر عامل گروه فیوْز (FIVES) در حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر فرانسه و در میان اعضای بزرگ ترین اتحادیه کارآفرینی فرانسه با نام مِدف(MEDEF) به امضا رسید، این غول صنایع بزرگ، برای اجرای طرح تولید آند به صورت «مهندسی، تامین، اجرا و تامین مالی» آماده شد.
بر اساس این تفاهم نامه دو طرف با ایجاد شرکت مشترک، برای ساخت کارخانه تولید آند سرمایه‌گذاری می کنند.
همچنين شرکت راه آهن دولتی فرانسه (SNCF)با شرکت راه آهن ایران قرارداد امضا کرد.
مانوئل والاس - نخست وزیر فرانسه - اظهار کرده است در بخشهای سلامت، کشاورزی و محیط زیست هم قراردادهایی به امضا خواهند رسید.
در میان قراردادهای دیگری که در پایتخت فرانسه اعلام شد، شرکتهای آئروپورت دو پاریس وBouygues در ساخت پایانه جدید در فرودگاه امام خمینی تهران مشارکت خواهند کرد و شرکت Vinci SA توافقنامه ای برای اداره و نوسازی فرودگاههای مشهد و اصفهان امضا کرده است.
شرکت خط کانتینر فرانسوی CMA CGM برای همکاری در زمینه کشتیرانی و توسعه پایانه های بندری توافق کرد. شرکت سوئز که در زمینه محیط زیست فعالیت دارد برای تصفیه آب و شرکت سانوفی برای محصولات پزشکی با ایران قرارداد امضا کردند.
ارزش سندهای همکاری که در پاریس به امضا رسیدند قابل مقایسه با قراردادهای اعلام شده در رم هستند. دکتر روحانی در رم ١٤ سند همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی امضا کرد.بر اساس گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایتالیایی، شرکت‌های ایتالیایی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، فولاد و کشتی‌سازی با ایران قرارداد امضا کردند. در همین حال در میان قراردادهای بین دو کشور، قرارداد خط لوله با شرکت خدمات نفتی سایپم ایتالیا به ارزش چهار تا پنج میلیارد دلار بسته شد.
همچنین شرکت فولاد دانیلی ایتالیا قراردادی به ارزش 7.5 میلیارد یورو و در حوزه زیرساخت هم شرکت Condotte d’Acqua ایتالیا قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار با ایران منعقد کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار