کد خبر: ۲۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
نائب رئیس اتاق ایران توضیح می‌دهد که بخش خصوصی ایران از وابستگی به حمایت‌های دولتی چه آسیب‌هایی دیده و علت این وابستگی‌ها چیست؟

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در مورد وابستگی بخش خصوصی ایران به دولت، اظهار کرد: بخش خصوصی به عنوان فرزند این کشور و این دولت، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، از سوی پدرش یعنی دولت، به صورت وابسته تربیت شده است. بنابراین بیش از اینکه بخش خصوصی را در این زمینه مقصر بدانیم، باید دولت‌ها را به دلیل سیاستگذاری‌های نادرست و دادن رانت‌های ناشی از نفت مقصر بدانیم و نباید توپ را به زمین بخش خصوصی انداخت.

او در ادامه تأکید کرد: البته این گفتمان در شرایط کنونی در بخش خصوصی بسیار لازم است. ما به عنوان نماینده بخش خصوصی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، با دعوت از پروفسور سید‌صدرالدین نجاتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه‌های انگلستان، این گفتمان را از ماه گذشته آغاز کردیم.

سلطانی گفت: اساساً فعالیت ما در این دوره از اتاق بازرگانی با اعلام این مانیفست آغاز شد که ما از دولت هیچ چیز به‌جز بسترسازی اقتصاد کشور برای رقابتی شدن نمی‌خواهیم. می‌دانیم دولت یازدهم، بدهکارترین دولت تاریخ ایران است و توانش برای حمایت به حداقل رسیده است. ما این مساله‌ را یک توفیق اجباری می‌بینیم و در این توفیق اجباری، از دولت فقط بهبود محیط کسب و کار، رانت‌زدایی، مقررات‌زدایی و آزادسازی بازارها را طلب می‌کنیم.

او ادامه داد: طبیعتاً اگر این اتفاق با سیاست خردمندانه، زمان‌بندی درست و تقسیم‌بندی منطقی بازارها رخ دهد، حتماً بخش خصوصی در مقایسه با زمانی که مرتب به حمایت‌های دولت تکیه داشت، بارورتر و بالنده‌تر می‌شود. البته من انکار نمی‌کنم که در این دوره آن بخش خصوصی که نمی‌خواهد این را باور کند، فرهنگش را عوض نمی‌کند و تحرکش را بیشتر نمی‌کند، دوران سختی را از سر خواهد گذراند و شاید حتی از صحنه حذف شود.

نائب رئیس اتاق ایران همچنین درباره آسیب‌هایی که بر اثر حمایت‌های دولت به بخش خصوصی وارد شده، اظهار کرد: در دهه‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم بخش خصوصی بر اثر وابستگی به دولت، آسیب دیده است. مهم‌ترین آسیب این بخش این بوده که اگر بخش خصوصی را به یک انسان تشبیه کنیم، این بخش مانند انسان میانسالی شده که عضلاتش نحیف هستند و نمی‌تواند روی پاهای خود بایستد، حرکت کند و بدود؛ یعنی نمی‌تواند با دیگران مسابقه بدهد.

سلطانی خاطرنشان کرد: این بخش خصوصی بدن نحیفی دارد و دولت در این شرایط با سیاست خردمندانه و مرحله به مرحله باید کاری کند که حتی‌الامکان برای بخش خصوصی زمانی به وجود بیاید که حمایت‌ها به‌تدریج حذف شوند و خودتوانمندی جای حمایت‌ها را بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار