کد خبر: ۲۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳
گزارش «تجارت» ازآثارمهم سفررییس جمهور به اروپا
حضورمجدد رییس جمهورکشورمان درمهدهای باستانی اروپایی همچون ایتالیا وفرانسه پرده از این واقعیت برداشت که شرکت‌ها وبرندهای مختلف اروپایی برای سرمایه گذاری وحضور درایران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
اما یکی ازحوزه‌های مهمی که در کشورمان قابلیت سرمایه گذاری برای اروپاییان را دارد حوزه راه ومسکن است به طوری که همین چندماه پیش بود که وزرات راه وشهرسازی با برگزاری همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران ازآماده بودن 121 پروژه با سرمایه گذاری بیش از 25 میلیارد یورو در کشور برای خارجیان خبرداد.
درهمین حال اگر از حوزه‌های راهی،جاده ای ،ریلی وهوایی که هرکدام برای خود ویژگیهای منحصر به فردی دارند وباید به صورت جداگانه به آنها پرداخته شود عبور کنیم از حوزه ساخت وساز می توان به عنوان یک از بخش‌هایی نام برد که ازپتانسیلهای سرمایه گذاری لازم از سوی کشورهای توسعه یافته در این حوزه برخورداراست.
در واقع با اجرا شدن برجام وبه وجود آمدن فضای پسا تحریم در کشور انتظار می رود که کشورهای صاحب سبک وپیشرفته در حوزه ساخت وساز مجددا وارد ایران شوند تا فصل جدیدی از ساخت وساز رادرکشوررقم بزنند.
اما با سفررییس جمهور کشورمان به ایتالیا وفرانسه شاید به جرات بتوان گفت که  استارت حضور اروپاییان در پروژههای ساختمانی کشور به نوعی زده شد به طوری که شرکت‌های ساختمانی سرزمین روم باستان ازنخستین شرکت‌هایی بودند که پیش از سفر رئیس جمهور به ایتالیا به دعوت انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران به منظور آشنایی با پروژههای عمرانی کشور به ایران سفرکرده بودند و نسبت به سرمایه گذاری در حوزه ساخت وساز داخلی ابراز تمایل نشان دادند.
 البته از سابقه حضور ایتالیایی‌ها در حوزه ساخت وساز کشور آمار دقیقی در دسترس نیست اما به نظر می رسد که با حضور مهندسان سرزمین روم در ایران باستان مجددا حوزه ساخت وسازروزهای خوشی را سپری کند.
درواقع اگرحضور ایتالیایی‌ها درحوزه ساخت وساز داخل کشوربه واقعیت تبدیل شود می توان به افزایش کیفیت انواع ساخت وسازدر کشور امیدواربود به طوری که با انتقال جدیدترین تکنولوژی‌ها وفناوری‌های روز ساختمانی به کشور می توان حوزه ساخت وسازرا از شرایط نه چندان مناسب فعلی به لحاظ کیفیت وایمنی خارج کرد.
البته حضور خارجی‌ها در حوزه ساخت وساز داخل کشور تنها مربوط به ابراز علاقه ایتالیایی‌ها نمی شود بلکه پیش از این کشورمان از حضور چینی‌ها وترکها در طرح عظیم مسکن مهر تجربه کافی ووافی را برده است وحتی قبل ازچینی‌ها وترکها ساختمانهای مناطق اکباتان وآپادانا پایتخت که از کیفیت بالای ساخت وساز برخوردارهستند با همکاری اروپایی‌ها وآمریکایی‌ها با یکدیگر ساخته شده بودند.
درحقیقت آن موضوعی که در فضای پسا تحریم مهم به نظر می رسد استفاده بهینه وکامل از حضور خارجیان در حوزه ساخت وساز داخلی است وتحقق این موضوع می تواند موجب رشد وتوسعه حوزه ساخت وساز در داخل کشور به لحاظ نرم افزاری وسخت افزاری شود.
البته نباید ازذکراین موضوع مهم غافل شد که حضوراروپاییان همچون ایتالیایی‌ها موجب کسادی بازار ساخت وساز انبوه سازان وسازندگان داخلی نشودهرچند ایجاد رقابت بین سازندگان داخلی وخارجی می تواند نه تنها موجب افزایش کیفیت ساختمانهای ساخته شده در کشورشود بلکه خریداران واحدهای مسکونی را با تنوع انتخاب روبرو می کند که وقوع این اتفاق برای حوزه ساخت وساز لازم وضروری به نظر می رسد.
ازسوی دیگر برای حضور اروپاییان همچون ایتالیایی‌ها درحوزه ساخت وساز کشور باید برنامه ای جامع وگسترده از سوی مسئولان مختلف عمرانی تدوین شود تا ازطریق اجرای این برنامه بتوان جدیدترین تکنولوژی‌ها وفناوری‌های روز ساختمانی را به حوزه ساخت وساز داخل کشور منتقل کردهرچندنباید نسبت به قراردادن امکانات‌های زیرساختی ساختمانی به سازندگان خارجی وداخلی متفاوت عمل کرد.
بنابراین حضورخارجی‌ها از اروپایی‌ها گرفته تا کشورهای آسیایی وآمریکایی‌ها در حوزه ساختمان سازی می تواند رشد وتوسعه صنعت ساخت وساز داخل کشور را رقم بزند ومانند تیری باشد که چند نشان را مورد هدف قرار بدهد به شرطی که از یک طرف بسترهای لازم برای ساخت وساز خارجی در کشور مهیا باشد واز طرف دیگر افزایش کیفیت ساخت وساز وانتقال جدیدترین تکنولوژی‌ها وفناوری‌ها به این حوزه دررئوس برنامه‌های مسئولان عمرانی کشور قرار بگیرد.

** احمدرضا صباغي
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار