کد خبر: ۲۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
گزارش«تجارت» از ادامه کشمكش‌ها بین راه آهن کشور وسازمان حمایت
کش وقوس‌های فراوان بین دستگاههای اجرایی ونظارتی برسر افزایش ویا عدم افزایش قیمت بلیت قطار به جایی رسیده است که مدیرعامل راه آهن کشور خبراز مطرح شدن این موضوع در هیات دولت می دهد.
پورسیدآقایی حل اختلاف بین راه آهن کشور وسازمان حمایت از تولید کنندگان ومصرف کنندگان را منوط به برگزاری جلسه بین وزرای راه وشهرسازی وصنعت ومعدن وتجارت وحتی مطرح شدن موضوع افزایش قیمت بلیت قطار در هیات وزیران را دور از ذهن نمی داند.
در واقع تنها چند روز ازابلاغ مصوبه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نگذشته بود که راه آهن هم تصمیم به افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطار برای مسافران گرفت البته برای این افزایش قیمت راه آهن دست شرکت‌های ارائه دهنده بلیت به مسافران را برای افزایش قیمت آن تا 20 درصد درایام پیک سال که شامل تعطیلات سالیانه ونوروز می شود را باز گذاشته است.
 تصمیم افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطار از سوی راه آهن کشور وقتی به گوش مسئولان سازمان حمایت از تولیدکننده ومصرف کننده رسید با مخالفت جدی آنان روبرو شد به طوری که این نهاد نظارتی تهدید به پلمپ شرکت‌هایی کرد که بلیت قطار را با افزایش قیمت هشت درصدی به دست مشتریان برسانند.
اما این اتفاقات پایان ماجرا نبود وافزایش قیمت بلیت قطار بهانه ای شد تا وزیر راه وشهرسازی درچندین سخنرانی خود با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از تولید کننده ومصرف کننده خواستار برچیده شدن بساط نهادهای قیمت گذار در سراسر کشور شود.
ازسوی دیگر این سخنان عباس آخوندی با واکنش بعضی دیگر از اعضای کابینه واز جمله وزرای صنعت،معدن،تجارت وحتی نفت روبرو شد وآنها ایراد این گونه سخنرانی‌ها از سوی آخوندی را به دلیل نارحتی شدید از سازمان حمایت از تولید کننده ومصرف کننده برسر موضوع افزایش قیمت بلیت قطار دانستند.
اما در شرایط کنونی اختلافات بین راه آهن کشور وسازمان حمایت از تولید کننده ومصرف کننده رنگ وبوی جدیدی به خود گرفته است به طوری که از یک طرف سازمان حمایت همچنان برموضع خود مبنی برثابت ماندن وبرخورد قاطع با عاملان افزایش قیمت بلیت قطار ایستاده است واز طرف دیگرمسئولان راه آهن کشور به دنبال اجرای موضوع افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطار در کشورهستند.
درواقع با توجه به اینکه داستان حمل ونقل هوایی با حمل ونقل ریلی کاملا متفاوت است به نظر می رسد که به دلیل پذیرش حجم بالای مسافر در راه آهن‌های کشور نسبت به فرودگاهها افزایش قیمت بلیت قطار با موانع جدی تری هم روبرو شود.البته نباید از هزینه‌های بالای حفظ ونگهداری در ناوگان ریلی وارائه مطلوب خدمات در این ناوگان به مسافران به راحتی عبور کرد اما به نظر می رسد که افزایش قیمت بلیت قطار می تواند باز خوردهای مثبت ومنفی فراوانی را برای ناوگان ریلی داشته باشد.
 از سوی دیگر برای افزایش قیمت بلیت قطار باید استدلالی که  برای عموم جامعه مورد قبول باشد بیان شود واین موضوع نباید به طوری عملی شود که مسافران نسبت به پرداخت پول بلیت قطار که با افزایش قیمت روبرو بوده است دچار دلزدگی وتردید شوند.
درحقیقت جدال بین راه آهن کشور وسازمان حمایت از تولید کننده ومصرف کننده باید در نهایت به سود مشتری تمام شود که اگر این اتفاق رخ دهد می توان به افزایش روز به روز تعداد مسافران ناوگان ریلی کشور امیدوار بود .
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در شرایط کنونی که نرخ بلیت‌های هواپیما با اجرای قانون آزادسازی روند صعودی را طی کرده است چشم وامید مردم برای سفر به قطار واستفاده از ناوگان ریلی در زمانهایی است که حتی جاده‌ها هم با ترافیک‌های وحشتناکی روبروهستند دوخته شده است.
بنابراین دعوای بی سرانجام برسر افزایش ویا عدم افزایش قیمت بلیت قطار بین راه آهن کشور وسازمان حمایت از تولید کننده ومصرف کننده نیاز به مدیریت مدیران وحتی وزرای مربوط به این دونهاد دارد وباید منتظر ماند ودید که نظر قطعی هیات دولت درباره این موضوع چه خواهد بود وآیا گرانی، ایستگاه بعدی قیمت بلیت قطار است یانه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار